Flashback bygger pepparkakshus!
2011-12-26, 22:44
Medlem
526s avatar
Tänkte göra i ordning ett fotoalbum i iPhoto. Importerade alla bilder från mappen ”bilder”. Då börjar det jävla kukrunkarböghelvetesfittrunakrarsel programmet att scanna alla ansikten. Hittar ingen inställning för att stänga av skiten.
Förutom det jävla Microsoft/FRA funktionen med att scanna ansikten, tycker jag iPhoto är lite för klumpigt. Tar tid att starta upp och känns lite segt. För mycket onödiga funktioner.

Frågan är om det finns något vettigt alternativ till fotoprogram. Vill egentligen bara ha ett snyggt och lättarbetat program för att kolla och sortera bilder.
Senast redigerad av 526 2011-12-26 kl. 22:49.
Citera
2011-12-26, 22:48
Medlem
tzjs avatar
iPhoto är grymt tycker jag.
Faces går däremot inte stänga av. Ett program som gör samma grejer fast utan faces är Aperture.
Citera
2011-12-26, 22:52
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
iPhoto är grymt tycker jag.
Faces går däremot inte stänga av. Ett program som gör samma grejer fast utan faces är Aperture.
Aperture är alldeles för avancerat, dyrt och klumpigt.
Måste väl finnas något sätt att få bort faces funktionen. Typ blockera filen där infon samlas.
Citera
2011-12-26, 23:49
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Aperture är alldeles för avancerat, dyrt och klumpigt.
Måste väl finnas något sätt att få bort faces funktionen. Typ blockera filen där infon samlas.
Prova: https://discussions.apple.com/message/12587060#12587060
Citera
2011-12-27, 00:14
Medlem
Glockens avatar
Tyckte Picasa var riktigt bra när jag använde det för några år sen. Det tillhör ju dock google, så det faller nog ganska hårt på just spioneringen. Har ingen aning om ansiktsgrejen går att stänga av.
Citera
2011-12-27, 00:31
Medlem
felstavadds avatar
Testade att gå över till Aperture en gång, oj,oj oj, vad åt helvete det gick, nåt gick allvarligt fel när den skulle importera från iPhotos databas. Aperture frös mitt i och iPhoto kunde sen inte läsa läsa eller ens hitta bilderna. Som tur var kunde det återställas via backupen, tack som fan för Timemachine, några svettiga timmar där, säkert över 100Gb bilder som hängde löst.

Personligen gillar jag iPhoto, helt ok att jobba i, retar mig däremot på att den segar nåt så djävulskt om inte internet är tillgängligt, den funktionen skulle jag hellre komma runt än ansikts-igenkänningen.
Citera
2011-12-27, 01:34
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Testade att gå över till Aperture en gång, oj,oj oj, vad åt helvete det gick, nåt gick allvarligt fel när den skulle importera från iPhotos databas. Aperture frös mitt i och iPhoto kunde sen inte läsa läsa eller ens hitta bilderna. Som tur var kunde det återställas via backupen, tack som fan för Timemachine, några svettiga timmar där, säkert över 100Gb bilder som hängde löst.

Personligen gillar jag iPhoto, helt ok att jobba i, retar mig däremot på att den segar nåt så djävulskt om inte internet är tillgängligt, den funktionen skulle jag hellre komma runt än ansikts-igenkänningen.
Vad har iPhoto med internet att göra överhuvudet taget?
Citera
2011-12-27, 01:46
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Prova: https://discussions.apple.com/message/12587060#12587060
Tack

Stänga av Faces i iPhoto

1 - open the library like this =(högerklicka på ikonen för iPhoto för att få upp ”visa paket innehåll”)
2 - in the Database folder move these files to the Trash: faces.db and faces_blob.db.
3 - close the package/folder and launch iPhoto. Close it after a moment.
4 - open the package, find the new version of those two files and lock them via the Info window for the file.
5 - open the Data.noindex folder and type Command+F to start a search. You have to be in that folder for the search to work.
6 - set the criteria of the search to: Kind is Image and Name Contains "face".
7 - select all of the files in the search results window and drag to the Trash.
8 -close the package and launch iPhoto.

You will get the faces spinning wheel as it tries to index the library the first time it's opened but it won't be able to write to the database file if you should try to add a face and won't create any new jpeg faces files. You may have some blank faces frames in the Faces window but just ignore them.

Of course make a backup of your library before trying this and *no guarantee implied*.
Citera
2011-12-27, 09:25
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad har iPhoto med internet att göra överhuvudet taget?

På min maskin så behöver det finnas tillgång till nätet för att iPhoto ska gå igång och jobba smidigt i. Finns det inte det så segar sig programmet nåt förbannat om det ens går att starta upp, det är som om det fryser, bollen som snurrar för fullt. Det är väl nån skitinfo som skickas mellan programmet och nån server nånstans.
Testa får du se om det är likadant på din, det var du som kallade det "spionprogram", inte jag .
Citera
2011-12-27, 13:03
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Vem vet vad de gör med ansiktsigenkänningsinfon, å andra sidan så ser den ansikten på många ställen där det inte finns någonting, framför allt inte människor.
Citera
2011-12-27, 22:53
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Vem vet vad de gör med ansiktsigenkänningsinfon, å andra sidan så ser den ansikten på många ställen där det inte finns någonting, framför allt inte människor.
Funktionen är väl till för dig själv, så att du lätt ska kunna hitta bilder på någon specifik person. Men som du själv säger fungerar det ju sisådär. Skulle knappast tro att Apple använder denna data alls; möjligtvis till att göra funktionen bättre, om något.
Citera
2011-12-27, 23:39
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Funktionen är väl till för dig själv, så att du lätt ska kunna hitta bilder på någon specifik person. Men som du själv säger fungerar det ju sisådär. Skulle knappast tro att Apple använder denna data alls; möjligtvis till att göra funktionen bättre, om något.
Verkar ju ändå lite skumt. Har någon efterfrågat den funktionen? Ingen verkar gilla den.
Och varför måste iPhoto ligga online för att fungera?
Minns ju hur det var (är) med iPhone som loggade positioner på alla användare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in