2011-12-27, 15:18
Medlem
ManMannens avatar
Jahopp, jag som precis hade glömt den där vidriga bilden. Kvacksalveri eller inte, den där bilden skrämmer mig. Då blir det kokosolja, bikarbonat, probiotika och inget socker igen.
Citera
2011-12-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dagens sjukvård i ett nötskal bara tillfälliga lösningar och ingen vilja att hitta varför och ge permanent bot...

Tyvärr så har nog läkemedelsindustrin ett stort finger i det hela, blir folk friska så tjänas inge mer pengar på dom...

jag skulle ändå gissa att det finns större pengar att hämta i hälso- och reningsprodukter än bland läkemedel, då dom ofta har ett mycket högre pris och människor som vill bli friska och tror på den naturliga vägen kan tänka sig att betala ett högt pris.
Citera
2011-12-28, 15:20
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldenbjurg
jag skulle ändå gissa att det finns större pengar att hämta i hälso- och reningsprodukter än bland läkemedel, då dom ofta har ett mycket högre pris och människor som vill bli friska och tror på den naturliga vägen kan tänka sig att betala ett högt pris.

Att man som slutkonsument betalar ett rätt lågt pris för läkemedel betyder inte att dom är billiga. Subventioner, högkostnadsskydd, försäkringar osv osv. Bara för att en detoxkur är dyrare ur egen ficka, betyder det inte att den är dyrare allt som allt. Inte heller kommer (eller kan) någon ta patent på en blandning av maskros, citrongräs och 18 andra flummiga växter.
Citera
2011-12-28, 23:04
Medlem
Opilus5500s avatar
Bästa medlet emot candida svamp, av egen erfarenhet är "Bikarbonat Citron / apelsin" De hjälper emot ballong mage också =))..

Så äter man gröna kuren också.

Inge vitt bröd, ingen pasta, ingen alkohol på 10 månader =)), sen kroppen rensad
Citera
2012-02-11, 15:39
Medlem
håller med dig att folk blir arga när man nämner detta och dom tar en ej seriöst. Det känns väldigt "tabu" att prata om det med läkaran. Kanske eftersom dom själv skriver ut medicin som får candidan att växa (antibiotika & pencilin)

Jag har själv haft Candida Albicans i mage/tarm, i ca 4 år snart. Jag gick med problemet i 3 år och fick diagonsen IBS av läkarna. Men för ca 1 år sen så fick jag hjälp av folk här på Flashback och information om Candida i tarm och jag blev direkt bra efter kur. Dock är mitt psyke väldigt dåligt för att hålla mig borta från socker & kolhydrater. Så jag har haft många återfall innan jag blivit helt frisk, som fått candidan att växa tillbaka. Dock är jag inne på rätt väg nu iallafall.

Till min förvåning hittade jag några länkar från aftonbladet som handlar just om Candida i mage och tarm.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article10592916.ab
http://www.aftonbladet.se/halsa/article10592913.ab
Citera
2012-02-11, 17:08
Medlem
lithionits avatar
Var och varannan har olika svampinfektioner; ex. mjäll är också en sorts svamp.

Om du inte haft svamp själv så grattis. Det är skitjobbigt, jättesvårt att få bort ex. på tår, fötter, ljumskar. Det går bort men alltsomoftast kommer det tillbaka med jämna mellanrum.
Citera
2016-04-12, 01:37
Medlem
Tja, läst om candidan nu och verkar som jag har det, för er som inte vet så är det en svamp som jag förståt det som alla har i kroppen och många har överväxt candidan, gjorde ett test där man ska spotta i ett glas med vatten, blir det "trådar" ner mot botten så är det ett tecken på att man kan ha candidan, och det hade jag, frågan är hur seriöst man ska ta det, är detta någonting alla har iprincip?

För att bli av med det ska man iprincip avstå allt, pasta, ris, bröd, socker mm. Förstår inte vad man ska äta... köttfärsås och spagetti, kyckling o ris, nämn en enda maträtt som inte har ris/pasta/bröd i sig. Räcker det kanske med att jag slutar äta socker? skulle ta mellan 3 veckor till månader att få det under kontroll, men känner att om man måste avstå hela listan så känner jag att fine, då får jag väl ha det resten av livet. Funkar fullkornspasta? lr bulgur etc? försökt hitta men hittar inget om det, isåfall skulle det ju funka.
Citera
2016-04-12, 03:22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
Tja, läst om candidan nu och verkar som jag har det, för er som inte vet så är det en svamp som jag förståt det som alla har i kroppen och många har överväxt candidan, gjorde ett test där man ska spotta i ett glas med vatten, blir det "trådar" ner mot botten så är det ett tecken på att man kan ha candidan, och det hade jag, frågan är hur seriöst man ska ta det, är detta någonting alla har iprincip?

För att bli av med det ska man iprincip avstå allt, pasta, ris, bröd, socker mm. Förstår inte vad man ska äta... köttfärsås och spagetti, kyckling o ris, nämn en enda maträtt som inte har ris/pasta/bröd i sig. Räcker det kanske med att jag slutar äta socker? skulle ta mellan 3 veckor till månader att få det under kontroll, men känner att om man måste avstå hela listan så känner jag att fine, då får jag väl ha det resten av livet. Funkar fullkornspasta? lr bulgur etc? försökt hitta men hittar inget om det, isåfall skulle det ju funka.

Du äter samma mat som innan, men byter ut potatis/pasta/ris/bröd mot ovanjordsgrönsaker/bladgrönsaker tex Broccoli, blomkål, brysselkål, spenat, vitkål mm.
Pasta + köttförssås så tar man ett lass ånkokt broccoli istället för pasta
Fisk med ett extra lass spenat istället för potatis.
Brysselkål istället för potatis funkar utmärkt med köttgrytor.
Blomkålsris till asiatiska grytor.

Och för att man ska få lagom med energi och hålla sig mätt så toppar man sina grönsaker med en klick smör (inget light/lågfett, margarinskit eller liknande).

Du ska dra ner på kolhydraterna överlag (det är bara olika formet av socker) Bulgur är i grunden samma som pasta, bara vete och "kolhydratsbukfylla".
Citera
2016-04-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du äter samma mat som innan, men byter ut potatis/pasta/ris/bröd mot ovanjordsgrönsaker/bladgrönsaker tex Broccoli, blomkål, brysselkål, spenat, vitkål mm.
Pasta + köttförssås så tar man ett lass ånkokt broccoli istället för pasta
Fisk med ett extra lass spenat istället för potatis.
Brysselkål istället för potatis funkar utmärkt med köttgrytor.
Blomkålsris till asiatiska grytor.

Och för att man ska få lagom med energi och hålla sig mätt så toppar man sina grönsaker med en klick smör (inget light/lågfett, margarinskit eller liknande).

Du ska dra ner på kolhydraterna överlag (det är bara olika formet av socker) Bulgur är i grunden samma som pasta, bara vete och "kolhydratsbukfylla".
Fan vad jobbigt. Tack för bra svar när man fått bort det kan man Börja äta vanligt då eller? Ska dock göra ett nytt test imorgon inser jag nu, man ska inte ha ätit innan man gör det vilket jag gjort
Senast redigerad av Yolo1234 2016-04-12 kl. 13:39.
Citera
2016-04-17, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
Ska dock göra ett nytt test imorgon inser jag nu, man ska inte ha ätit innan man gör det vilket jag gjort
Salivet i vatten borde testas efter nattfastan, innan frukost. Annars bildas trådar av slem som blir av maten. Inom indisk läkekonst talar man ofta om slembildning vid dålig matsmältning eller överkonsumtion.

Dessutom har jag inte lyckats hitta någon forskning kring salivtestet, jag hittade bara påståenden, vem vet om de är rätt?

Sjukvården hittar ibland candida albicans som hudinfektion kring munnen, eller underlivet, men det verkar inte finnas information om candida har hittats inne i kroppen, jag hittade ingen forskning om detta.

Däremot finns det många försäljare som använder listan av symtom som argument till att köpa deras kosttillskott mot candida. Det tycker jag är problemet med begreppet candida, att begreppet utnyttjas av försäljare.

IBS är en paraplydiagnos som täcker ett stort antal symtom kring tarmarna, och det forskas inom denna diagnos, trots det blir de flesta inte botade. Candida "i kroppen" är ett begrepp som täcker samma symtom som IBS, samt ett stort antal vagt relaterade symtom i resten av kroppen.

Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Det känns väldigt "tabu" att prata om det med läkaran. Kanske eftersom dom själv skriver ut medicin som får candidan att växa (antibiotika & pencilin)

Jag har själv haft Candida Albicans i mage/tarm, i ca 4 år snart. Jag gick med problemet i 3 år och fick diagonsen IBS av läkarna. Men för ca 1 år sen så fick jag hjälp av folk här på Flashback och information om Candida i tarm och jag blev direkt bra efter kur. Dock är mitt psyke väldigt dåligt för att hålla mig borta från socker & kolhydrater. Så jag har haft många återfall innan jag blivit helt frisk, som fått candidan att växa tillbaka. Dock är jag inne på rätt väg nu iallafall.

Till min förvåning hittade jag några länkar från aftonbladet som handlar just om Candida i mage och tarm.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article10592916.ab
http://www.aftonbladet.se/halsa/article10592913.ab
Svenska läkare har generellt sett inte accepterat candida i mage och tarm som en diagnos, eftersom studier saknas. Det betyder att de inte kan sätta diagnosen professionellt. Men det finns studier av IBS och som av ett sammanträffande orsakas IBS av samma sockerarter som candida påstås orsakas av.
Citera
2016-04-17, 14:41
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvaka
Salivet i vatten borde testas efter nattfastan, innan frukost. Annars bildas trådar av slem som blir av maten. Inom indisk läkekonst talar man ofta om slembildning vid dålig matsmältning eller överkonsumtion.

Dessutom har jag inte lyckats hitta någon forskning kring salivtestet, jag hittade bara påståenden, vem vet om de är rätt?

Sjukvården hittar ibland candida albicans som hudinfektion kring munnen, eller underlivet, men det verkar inte finnas information om candida har hittats inne i kroppen, jag hittade ingen forskning om detta.

Däremot finns det många försäljare som använder listan av symtom som argument till att köpa deras kosttillskott mot candida. Det tycker jag är problemet med begreppet candida, att begreppet utnyttjas av försäljare.

IBS är en paraplydiagnos som täcker ett stort antal symtom kring tarmarna, och det forskas inom denna diagnos, trots det blir de flesta inte botade. Candida "i kroppen" är ett begrepp som täcker samma symtom som IBS, samt ett stort antal vagt relaterade symtom i resten av kroppen.

Svenska läkare har generellt sett inte accepterat candida i mage och tarm som en diagnos, eftersom studier saknas. Det betyder att de inte kan sätta diagnosen professionellt. Men det finns studier av IBS och som av ett sammanträffande orsakas IBS av samma sockerarter som candida påstås orsakas av.

Är nyfiken på studien som säger att ibs orsakas av socker. Länk?
Citera
2016-04-18, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Är nyfiken på studien som säger att ibs orsakas av socker. Länk?
Symtomen vid IBS orsakas av en rad oligosackarider, disackarider, monosackarider och sockeralkoholer, enligt följande studier bland andra.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20659225
Citat:
Gastrointestinal symptoms and lethargy were significantly induced by the high FODMAP diet in patients with IBS, while only increased flatus production was reported by healthy volunteers.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20136989
Citat:
FODMAPs are widespread in the diet and comprise a monosaccharide (fructose), a disaccharide (lactose), oligosaccharides (fructans and galactans), and polyols.
Citat:
The restriction of their intake globally (as opposed to individually) reduces functional gut symptoms, an effect that is durable and can be reversed by their reintroduction into the diet

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21172242
Citat:
These data suggest that reduction of FODMAP intake offers an efficacious strategy for patients with IBD who have concurrent functional gut symptoms.

Följande sida har fler länkar.
https://ibsfri.se/forskning/vetenska...bs-och-fodmap/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in