Citat:
Ursprungligen postat av
Yolo1234
Ska dock göra ett nytt test imorgon inser jag nu, man ska inte ha ätit innan man gör det vilket jag gjort
Salivet i vatten borde testas efter nattfastan, innan frukost. Annars bildas trådar av slem som blir av maten. Inom indisk läkekonst talar man ofta om slembildning vid dålig matsmältning eller överkonsumtion.
Dessutom har jag inte lyckats hitta någon forskning kring salivtestet, jag hittade bara påståenden, vem vet om de är rätt?
Sjukvården hittar ibland candida albicans som hudinfektion kring munnen, eller underlivet, men det verkar inte finnas information om candida har hittats inne i kroppen, jag hittade ingen forskning om detta.
Däremot finns det många försäljare som använder listan av symtom som argument till att köpa deras kosttillskott mot candida. Det tycker jag är problemet med begreppet candida, att begreppet utnyttjas av försäljare.
IBS är en paraplydiagnos som täcker ett stort antal symtom kring tarmarna, och det forskas inom denna diagnos, trots det blir de flesta inte botade. Candida "i kroppen" är ett begrepp som täcker samma symtom som IBS, samt ett stort antal vagt relaterade symtom i resten av kroppen.
Citat:
Ursprungligen postat av
nwo123
Det känns väldigt "tabu" att prata om det med läkaran. Kanske eftersom dom själv skriver ut medicin som får candidan att växa (antibiotika & pencilin)
Jag har själv haft Candida Albicans i mage/tarm, i ca 4 år snart. Jag gick med problemet i 3 år och fick diagonsen IBS av läkarna. Men för ca 1 år sen så fick jag hjälp av folk här på Flashback och information om Candida i tarm och jag blev direkt bra efter kur. Dock är mitt psyke väldigt dåligt för att hålla mig borta från socker & kolhydrater. Så jag har haft många återfall innan jag blivit helt frisk, som fått candidan att växa tillbaka. Dock är jag inne på rätt väg nu iallafall.
Till min förvåning hittade jag några länkar från aftonbladet som handlar just om Candida i mage och tarm.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article10592916.ab
http://www.aftonbladet.se/halsa/article10592913.ab
Svenska läkare har generellt sett inte accepterat candida i mage och tarm som en diagnos, eftersom studier saknas. Det betyder att de inte kan sätta diagnosen professionellt. Men det finns studier av IBS och som av ett sammanträffande orsakas IBS av samma sockerarter som candida påstås orsakas av.