2014-12-21, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Två huvudleder kan givetvis sammanfogas till en utan att något är särskilt felskyltat.

Detta gör man normalt genom att två enfiliga huvudleder sammanfogas till en tvåfilig huvudled. Vid sammanfogningen lämnar ingen företräde för någon annan annat än att fordon i höger fil inte passerar fordon i vänster fil snabbare än högst 70km/h eller eventuell lägre skyltad hastighet.

Något längre fram kan man med fördel avveckla ena filen och sammanfoga. Normal väjningsplikt vid filbyte gäller.

Tveksamt, om ingen skyltning finns så är det omöjligt för förarna att veta att även den andra är huvudled. Förarna på båda vägarna räknar med att den andra vägen lämnar företräde.
Citera
2014-12-21, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jo, visst liknar problemställningarna varandra.

Det handlar i det fallet om att man måste ha koll på trafikreglerna. När man via en påfartssträcka ansluter till en motorväg (eller något jämförbart med motorväg) så gäller inte högerregeln eller väjningsplikt.

Som trafikant förväntas man känna till det. På samma sätt förväntas man känna till att om man lämnar ett parkeringsutrymme som finns på ena sidan av vägen (p-plats eller liknande) och för sin bil ut i rullande trafik så skall man lämna företräde till den trafiken som redan befinner sig rullande på vägen. Detta regleras inte via några skyltar utan tillhör dom basala reglerna som vi förväntas känna till.

Precis, och det är ju det som är problemet. Körandes på en huvudled förväntas man känna till att övriga bilar har värjningsplikt, när båda vägarna är huvudleder så blir det naturligtvis bekymmersamt. Ni får inte tänka på E4:an som en motorväg, här i norr är det inte så. Det är två lika stora vägar, där båda är huvudleder.
Citera
2014-12-21, 14:50
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Precis, en felskylltning. Ingen har påstått nått annat.
Varför så aggressiv?
Då förstår jag inte ens varför du skrev. I den korsningen gäller djungelns lag o du borde kanske kontakta väghållaren o påtala problemet.
Citat:
Precis, och det är ju det som är problemet. Körandes på en huvudled förväntas man känna till att övriga bilar har värjningsplikt, när båda vägarna är huvudleder så blir det naturligtvis bekymmersamt. Ni får inte tänka på E4:an som en motorväg, här i norr är det inte så. Det är två lika stora vägar, där båda är huvudleder.
Fördelen med att köra på huvudleden vid en korsning är att du inte kan göra fel. Oavsett vad du gör så gör den andre fel om det smäller. Samma sak om man är osäker på om man är på huvudled. Då kan man lämna företräde enl högerregeln. Det värsta som händer är att den till höger kör ut med förvånad min samt att de bakom frekvent tutar ut sin frustration över din äckliga vänlighet.
Senast redigerad av Provocative2.0 2014-12-21 kl. 14:55.
Citera
2014-12-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Då förstår jag inte ens varför du skrev. I den korsningen gäller djungelns lag o du borde kanske kontakta väghållaren o påtala problemet.

Fördelen med att köra på huvudleden vid en korsning är att du inte kan göra fel. Oavsett vad du gör så gör den andre fel om det smäller. Samma sak om man är osäker på om man är på huvudled. Då kan man lämna företräde enl högerregeln. Det värsta som händer är att den till höger kör ut med förvånad min samt att de bakom frekvent tutar ut sin frustration över din äckliga vänlighet.

Fast om båda kör på huvudled gör ju inte den andra fel.
Citera
2014-12-21, 15:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Det du skriver (markerat) är nästan rätt...men inte till 100 % vilket vi tidigare konstaterat i tråden. Så länge dom som ansvarar för skyltningen alltid gör rätt så kan två huvudleder aldrig korsa varandra. Det finns dock undantag i det fallet att den skyltningsansvarige gjort ett misstag t ex i samband med vägarbete.
Citera
2014-12-21, 16:48
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Det du skriver (markerat) är nästan rätt...men inte till 100 % vilket vi tidigare konstaterat i tråden. Så länge dom som ansvarar för skyltningen alltid gör rätt så kan två huvudleder aldrig korsa varandra. Det finns dock undantag i det fallet att den skyltningsansvarige gjort ett misstag t ex i samband med vägarbete.
Ska jag vara snäll mot våra myndigheter? Jo det ska jag.
Jag är inte världsmästare att köra bil. Finns säkert andra som kört mer än mig. Men jag har som privatbilist kört mkt mer än normalbilisten samt att jag kört land o rike kring.
Jag har aldrig sett ett felskyltat kors förutom vid tillfällen där speciella förutsättningar råder. O då pratar vi vägarbeten eller trafikljus ur funktion.
Jag har svårt att köpa felskyltning då majoriteten av landets korsningar borde varit åtgärdade om det varit fel. En olycka o problemet borde uppmärksammats.
Citera
2014-12-21, 17:23
Medlem
Citat:
Tveksamt, om ingen skyltning finns så är det omöjligt för förarna att veta att även den andra är huvudled. Förarna på båda vägarna räknar med att den andra vägen lämnar företräde.

Vad du inte verkar förstå är att om två enfiliga vägar går samman till en tvåfilig så behöver ingen lämna företräde för någon annan förrän någon ska göra ett filbyte, och då är det den som gör filbytet som lämnar företräde.
Citera
2014-12-21, 17:46
Medlem
Citat:
1. Tveksamt, om ingen skyltning finns så är det omöjligt för förarna att veta att även den andra är huvudled.

2. Förarna på båda vägarna räknar med att den andra vägen lämnar företräde.

1. Man behöver inte veta huruvida den andra vägen är huvudled eller ej, eftersom ingetdera av trafikreglerna "väjningsplikt" eller "högerregeln" är tillämpliga i det fall du beskriver. Du verkar tro att huvudled är någon slags fribiljett till att inte bry sig om vad andra trafikanter gör. Så är det naturligtvis inte.

2. Verkligen inte. Det beror i så fall på okunnighet. Samma förare skulle säkert kunna tycka att "trafikljus är en färgglad tillställning i vår trafikmiljö, snyggt med röda ljus så här i juletid" utan att ha en aning om vad de betyder. Att ha koll på de grundläggande trafikreglerna är väl det minsta man kan begära av en körkortsinnehavare?
Citera
2014-12-21, 17:52
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ska jag vara snäll mot våra myndigheter? Jo det ska jag.
Jag är inte världsmästare att köra bil. Finns säkert andra som kört mer än mig. Men jag har som privatbilist kört mkt mer än normalbilisten samt att jag kört land o rike kring.
Jag har aldrig sett ett felskyltat kors förutom vid tillfällen där speciella förutsättningar råder. O då pratar vi vägarbeten eller trafikljus ur funktion.
Jag har svårt att köpa felskyltning då majoriteten av landets korsningar borde varit åtgärdade om det varit fel. En olycka o problemet borde uppmärksammats.

Jag tolkar dig som att din erfarenhet gäller i hela Sverige och på alla vägar som någon gång har varit utsatta för något vägarbete? I så fall bugar vi oss inför denna formidabla kunskap.
Citera
2014-12-21, 19:29
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Jag tolkar dig som att din erfarenhet gäller i hela Sverige och på alla vägar som någon gång har varit utsatta för något vägarbete? I så fall bugar vi oss inför denna formidabla kunskap.
Eller så tolkar du det som jag skriver. Dvs att jag aldrig sett samt att jag bara sett vid spec tillfällen. Men det står dig fritt att tolka som du tycker passar dig själv.
Citera
2014-12-22, 00:06
Medlem
finns säkert en skylt som gått sönder eller som någon plockat med sig.
http://www.ata.se/addshop/useruploadimages/a29-1.png

http://www.ata.se/addshop/useruploadimages/t15-1.png
Citera
2014-12-22, 09:23
Medlem
Det är inte möjligt att det är huvudled från två vägar i korsningen. Båda vägarna kanske har fått slutskylt på huvudleden straxt innan= högerregeln gäller om trafiksignalen går sönder. ALT. En av vägarna har fått slutskylt på huvudledsmärket och har då väjningsplikt/stopplikt om trafiksignalen går sönder, den korsande vägen har då fortfarande huvudled genom korsningen.

Snälla ts kolla en gång till på skyltningen i korsningen så kommer du garanterat se ett av dessa alternativ ovan.
Att som du säger att båda har huvudled i korsningen är som att säga att ALLA har grönt samtidigt och korsningen är livsfarlig och ska genast anmälas till ansvarig myndighet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in