2014-11-16, 01:48
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Trafikläget där ni bor verkar vara, byn som Trafikverket glömde.
Allvar. Åk ut o kolla dessa huvudleder o jag kan garantera att några hundra meter knnan korsen så sitter en huvudledsskylt med ett svart streck över.
Huvudled innebär att anslutande vägar är underordnade huvudvägen. Således kan/ska inga huvudleder korsa varandra.
Jo men det finns väjningspliktsskyltar och dem ser man ju när man är irl och kör (inte så lätt att komma ihåg hur det egentligen ser ut när man sitter hemma och ska försöka komma ihåg det). Tydligen brister det i uppmärksamhet och försiktighet, bara det jag ville säga. Nu är det inte jag som har krockat.
Citera
2014-11-16, 02:04
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
...Staketgatan/Mariestadsvägen och Majorsgatan/Hjovägen som korsar varandra i det s k Mörkekorset...
Det fetmarkerade ska vara Stationsgatan.
Senast redigerad av Gusselby 2014-11-16 kl. 02:10.
Citera
2014-11-16, 02:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det fetmarkerade ska vara Stationsgatan.

Inget konstigt, väjningsplikt från Stationsgatan och Mariestadsvägen över Majorsvägen, ej skyltade som huvudled i riktning mot korsningen, dock efter korsningen på båda gatorna i riktning ifrån korsningen. Majorsvägen är huvudled åt båda håll, ingen skyltar om väjningsplikt från något håll. Har ni någon trafikskola i stan eller köper ni körkorten på macken?

mvh
Citera
2014-11-16, 03:12
Medlem
miikoss avatar
Det är helt normalt att två huvudleder korsas. Däremot så ska väghållaren då skylta om väjningsplikt/stopplikt, för två utav vägarna (om inte för fler).

Skulle de missa med skyltningen, så blir det ju annat. Ingen har företräde, men generellt så får man vänta längre om man vill svänga, framförallt mot vänster.
Citera
2014-11-16, 08:46
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inget konstigt, väjningsplikt från Stationsgatan och Mariestadsvägen över Majorsvägen, ej skyltade som huvudled i riktning mot korsningen, dock efter korsningen på båda gatorna i riktning ifrån korsningen. Majorsvägen är huvudled åt båda håll, ingen skyltar om väjningsplikt från något håll. Har ni någon trafikskola i stan eller köper ni körkorten på macken?

mvh
Men skyltar om väjningsplikt finns. Du skriver: "...ingen skyltar om väjningsplikt från något håll." Det kan hända att jag behöver läsa på ang skyltar för jag har tänkt att skylt för huvudled upphör borde finnas om det är så, men alltså måste huvudledskylt finnas efter varje korsning istället?

Och jo, vi köpte våra körkort på macken som syns på bilden. Den är jämnad med marken sedan några år så nu kör vi utan körkort. Så gör vi på landet.
Citera
2014-11-16, 11:25
Medlem
Citat:
Två huvudleder där med.

Fast den här korsningen var ju inte två skärande huvudleder. Den ena vägen var klart och tydligt skyltad med väjningsplikt, och då är det inte längre huvudled.

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är helt normalt att två huvudleder korsas. Däremot så ska väghållaren då skylta om väjningsplikt/stopplikt, för två utav vägarna (om inte för fler).

Fast då är den vägen som skyltas med väjnings- eller stopplikt per definition inte längre huvudled.

Två huvudleder kan INTE skära varandra (förutom vid felskyltning, då). Det är lika illa som om en ljussignal visar grönt för båda vägarna i en ljusreglerad korsning.
Senast redigerad av Skalman71 2014-11-16 kl. 11:29.
Citera
2014-11-16, 11:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Fast den här korsningen var ju inte två skärande huvudleder. Den ena vägen var klart och tydligt skyltad med väjningsplikt, och då är det inte längre huvudled.

Fast då är den vägen som skyltas med väjnings- eller stopplikt per definition inte längre huvudled.

Två huvudleder kan INTE skära varandra (förutom vid felskyltning, då). Det är lika illa som om en ljussignal visar grönt för båda vägarna i en ljusreglerad korsning.

Det förefaller att vara en rimlig slutsats. Huvudled fram till väjningsplikt, ingen ny skylt om huvudled efter korsningen betyder att det inte är huvudled efter korsningen.
Citera
2014-11-16, 12:52
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det förefaller att vara en rimlig slutsats. Huvudled fram till väjningsplikt, ingen ny skylt om huvudled efter korsningen betyder att det inte är huvudled efter korsningen.
I det här fallet är det skyltat huvudled efter korsningen åt båda håll. Då menar jag Stationsgatan/Mariestadsvägen och omvänt.

Kommer man söderifrån på Stationsgatan är den skyltad huvudled, menar ni att det ska vara skyltat igen efter t-korset med övergångsställen vid stationen och igen strax efter trafikljusen där bussarna kör ut? Och hur är det vid korsningen med Staketgatan? Sedan är det väjningsplikt i Mörkekorset (fullt normalt). Och likadant hela vägen åt andra hållet med ny huvudledsskylt efter varje korsning eller infart/annan gata? Har tänkt att huvudledsskylt gäller fram tills ny skylt säger att den upphör. Nu blir det inga problem här eftersom det är trafikljusreglerat, huvudled eller ej.

Som tur är tittar jag mig omkring på övrig trafik och tar inte nåt helt för givet. Det har gått bra.

Däremot har jag pajat en sidospegel på bilen när jag har backat ut ur garaget i lite väl mycket go. Har dessutom en jättebra klanthistoria när jag i samma anda "bara skulle..." och gjorde flera saker samtidigt och för en gångs skull inte drog åt handbromsen eller la in nån växel innan jag sprang upp till mig för att hämta en grej. Men det har inget med huvudleder att göra, bara om att man gör fel ibland. Och då blir det mest dråpligt om ingenting mer eller mindre allvarligt händer.
Senast redigerad av Gusselby 2014-11-16 kl. 12:59.
Citera
2014-11-16, 13:02
Medlem
Citat:
Däremot har jag pajat en sidospegel på bilen när jag har backat ut ur garaget i lite väl mycket go.

Också en anledning till att alltid backa IN i garaget, och köra ut.. förutom säkerhetsaspekten att det är bättre att ha bäst uppsikt och styrförmåga/kontroll när man tar sig ut ur garaget än när man ska in i det eftersom eventuella plötsliga hinder(djur, barn, andra trafikanter) med betydligt större sannolikhet uppenbarar sig utanför garaget än inuti det.
Citera
2014-11-16, 13:07
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71

Men är inte det bara en definitionsfråga, tycker att man kan säga att två huvudleder kan korsa varandra men att detta regleras med väjningspliktsskyltning för den ena av dessa två.
Citera
2014-11-16, 13:14
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Också en anledning till att alltid backa IN i garaget, och köra ut.. förutom säkerhetsaspekten att det är bättre att ha bäst uppsikt och styrförmåga/kontroll när man tar sig ut ur garaget än när man ska in i det eftersom eventuella plötsliga hinder(djur, barn, andra trafikanter) med betydligt större sannolikhet uppenbarar sig utanför garaget än inuti det.
Jo det är nog bra att backa in i garaget men jag kan garantera att jag har väldigt bra uppsikt bakåt innan jag kör ut. Förväntade mig att en sådan här kommentar skulle komma pä direkten. Garaget är smalt som tusan, även när man kör in bör man fälla in sidospeglarna. Går att paja dem även om man backar in i garaget och något kan faktiskt dyka upp bakom även då men här ser man faktiskt väldigt bra. Tänker inte lägga ut någon länk för att visa var jag bor.
Citera
2014-11-16, 13:34
Medlem
Citat:
Men är inte det bara en definitionsfråga, tycker att man kan säga att två huvudleder kan korsa varandra men att detta regleras med väjningspliktsskyltning för den ena av dessa två.

Mjo det kanske man kan tycka, men då får man också såna här diskussioner eftersom folk missar skyltar, vet inte vad som gäller osv. Man kommer in i ett feltänk helt enkelt.

Har man bara i bakhuvudet att två huvudleder aldrig kan skära varandra så är det lättare att komma in i "rätt tänk".

Det finns en annan lagskrivning som liknar detta, och det är "företräde". Många säger att man "har företräde när man är på huvudled" men det är feltänk. Det finns INGET som heter företräde i trafiken, det heter att anslutande trafik har väjningsplikt. Genom att tänka så, kommer man in i ett defensivt tankesätt, vilket minskar risken för missförstånd och olyckor.
Om man tänker "företräde" så resonerar man mer offensivt och man glömmer lätt att det kan hända saker trots att man är på huvudled.

Så....ha alltid i bakhuvudet att två huvudleder aldrig kan skära varandras kurser så blir du en säkrare förare

Citat:
Jo det är nog bra att backa in i garaget men jag kan garantera att jag har väldigt bra uppsikt bakåt innan jag kör ut. Förväntade mig att en sådan här kommentar skulle komma pä direkten. Garaget är smalt som tusan, även när man kör in bör man fälla in sidospeglarna. Går att paja dem även om man backar in i garaget och något kan faktiskt dyka upp bakom även då men här ser man faktiskt väldigt bra. Tänker inte lägga ut någon länk för att visa var jag bor.

Ju smalare det är, desto bättre att backa in. Det är faktiskt mycket lättare att ha koll på alla fyra hörnen på bilen
Senast redigerad av Skalman71 2014-11-16 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in