Citat:
Ursprungligen postat av
Gusselby
Men är inte det bara en definitionsfråga, tycker att man kan säga att två huvudleder kan korsa varandra men att detta regleras med väjningspliktsskyltning för den ena av dessa två.
Mjo det kanske man kan tycka, men då får man också såna här diskussioner eftersom folk missar skyltar, vet inte vad som gäller osv. Man kommer in i ett feltänk helt enkelt.
Har man bara i bakhuvudet att två huvudleder aldrig kan skära varandra så är det lättare att komma in i "rätt tänk".
Det finns en annan lagskrivning som liknar detta, och det är "företräde". Många säger att man "har företräde när man är på huvudled" men det är feltänk. Det finns INGET som heter
företräde i trafiken, det heter att
anslutande trafik har väjningsplikt. Genom att tänka så, kommer man in i ett defensivt tankesätt, vilket minskar risken för missförstånd och olyckor.
Om man tänker "företräde" så resonerar man mer offensivt och man glömmer lätt att det kan hända saker trots att man är på huvudled.
Så....ha alltid i bakhuvudet att
två huvudleder aldrig kan skära varandras kurser så blir du en säkrare förare
Citat:
Ursprungligen postat av
Gusselby
Jo det är nog bra att backa in i garaget men jag kan garantera att jag har väldigt bra uppsikt bakåt innan jag kör ut. Förväntade mig att en sådan här kommentar skulle komma pä direkten. Garaget är smalt som tusan, även när man kör in bör man fälla in sidospeglarna. Går att paja dem även om man backar in i garaget och något kan faktiskt dyka upp bakom även då men här ser man faktiskt väldigt bra. Tänker inte lägga ut någon länk för att visa var jag bor.
Ju smalare det är, desto bättre att backa in. Det är faktiskt mycket lättare att ha koll på alla fyra hörnen på bilen