• 1
  • 2
2011-12-26, 21:45
Medlem
Funderar p att ska till lkarlinjen p dessa universitet frutom Skandinavien och England. Polen, Jagiellonian uni, Bialystok uni eller Lettland, Riga stradins. Vill grna komma i kontakt med ngon/ngra som har pluggat/pluggar dr eller funderar p att plugga p dessa. Har ftt en ganska bra bild om Riga Stradins men vill grna f reda p lite mer och ven ta reda p mer info om de andra steuropeiska lnderna. Tack p frhand!!
Citera
2011-12-26, 22:00
Medlem
Varfr funderar du samtidigt p Skandinavien och England som ststaterna? ststaterna r fr folk som inte kommer in i frstnmnda.
Citera
2011-12-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Varfr funderar du samtidigt p Skandinavien och England som ststaterna? ststaterna r fr folk som inte kommer in i frstnmnda.

Nu r det s att jag har betygen till att ska i frsta urvalet. Men kommer jag inte in i Sverige s spelar det ingen roll kan ju f en likvrdig utbildning i andra lnder. Sen s brjar jag passera 25 rs ldern och knner inte att det r lge och slsa p tiden heller samtidigt som jag r vldigt trtt p Sverige. Vill ut och utforska, trffa nya mnniskor. Utbildning r ju p Engelska s det tycker jag r guldvrd n att lsa det p svenska. De universiteten i polen som jag har ftt info om verkar vara riktigt bra. Man kan tex vlja att studera och gra sin kliniska del i NYC under ett r samtidigt r de hg ansedd bland amerikanska myndigheter. Jag vill helst efter avslutad utbildning frska komma in och gra AT och ST i USA eller England. Fick iden av min huslkare som jag har vldigt god kontakt med. Hon och henns man och tv dttrar r doktorer s hon rekommenderade mig att ska till Polen. Jag blev lite frvnad eftersom man har hrt lite dligt men enligt henne s ska utbildning vara samma och de polska doktorer hon har arbetat med har varit vldigt kompetenta och duktigt. Hon fortsatte med att det kanske r enkelt att komma in eftersom det finns fler unis och platser men att utbildningen r s utmanande att mnga som inte var redo fr det hoppar av. Nmligen skulle hennes yngsta dotter ska till polen men hon lyckades komma in tack vare Hp som hon gick en frberedande kurs fr.
Citera
2011-12-26, 22:42
Medlem
Om du r intresserad av Rumnien (Cluj), frga p. Skolavgifter ligger p cirka 5000 euro/r, BG18+ (naturmnena Ke, Bio, Fy) fr att bli antagen.

Nevermind. Sg att du skrev p ett annat forum samma lnder s jag gissar att det r just Polen du r intresserad av.
Senast redigerad av Veneer 2011-12-26 kl. 22:47.
Citera
2011-12-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEsole
Nu r det s att jag har betygen till att ska i frsta urvalet. Men kommer jag inte in i Sverige s spelar det ingen roll kan ju f en likvrdig utbildning i andra lnder.

Sen s brjar jag passera 25 rs ldern och knner inte att det r lge och slsa p tiden heller samtidigt som jag r vldigt trtt p Sverige. Vill ut och utforska, trffa nya mnniskor. Utbildning r ju p Engelska s det tycker jag r guldvrd n att lsa det p svenska. De universiteten i polen som jag har ftt info om verkar vara riktigt bra. Man kan tex vlja att studera och gra sin kliniska del i NYC under ett r samtidigt r de hg ansedd bland amerikanska myndigheter.

Jag vill helst efter avslutad utbildning frska komma in och gra AT och ST i USA eller England. Fick iden av min huslkare som jag har vldigt god kontakt med. Hon och henns man och tv dttrar r doktorer s hon rekommenderade mig att ska till Polen. Jag blev lite frvnad eftersom man har hrt lite dligt men enligt henne s ska utbildning vara samma och de polska doktorer hon har arbetat med har varit vldigt kompetenta och duktigt.

Hon fortsatte med att det kanske r enkelt att komma in eftersom det finns fler unis och platser men att utbildningen r s utmanande att mnga som inte var redo fr det hoppar av. Nmligen skulle hennes yngsta dotter ska till polen men hon lyckades komma in tack vare Hp som hon gick en frberedande kurs fr.
Vad har du fr betyg, HP? Kommer du inte in i Skandinavien r England rtt svrt. Orsaken att polskutbildade fr arbete r fr att det rder brist. Nr du examinerar kommer det vara ett verfld i Sverige. Om du tnker praktisera i Sverige avrder jag dig frn att lsa dr svida du inte r beredd p att arbeta p sm skitorter alternativt har slktingar som arbetar som lkare.

Vidare s funderar man p att baka in AT i utbildningen hr i Sverige vilket gr det svrt fr utlandsutbildade att f bra AT-platser.

Man kan inte vlja i USA, det finns f platser och konkurrensen r hrd. Precis som att du kan transfera ver till Sverige men konkurrensen r hrd.

Att transfera till utlandet frn Polen r inget jag rekommenderar frn Polen, Vlj KI d.
Citera
2011-12-26, 23:03
Medlem
Citat:
Vad har du fr betyg, HP? Kommer du inte in i Skandinavien r England rtt svrt. Orsaken att polskutbildade fr arbete r fr att det rder brist. Nr du examinerar kommer det vara ett verfld i Sverige. Om du tnker praktisera i Sverige avrder jag dig frn att lsa dr svida du inte r beredd p att arbeta p sm skitorter alternativt har slktingar som arbetar som lkare.

Vidare s funderar man p att baka in AT i utbildningen hr i Sverige vilket gr det svrt fr utlandsutbildade att f bra AT-platser.

Man kan inte vlja i USA, det finns f platser och konkurrensen r hrd. Precis som att du kan transfera ver till Sverige men konkurrensen r hrd.

Att transfera till utlandet frn Polen r inget jag rekommenderar frn Polen, Vlj KI d.

Jag knner ngra som blev klar frn polen i somras och har redan ftt AT plats i Vrmland och V Gtaland. Sedan s r det dina spekulationer om vad som kommer hnda i framtiden. Men som sagt om jag flyttar utomlands och studerar s kommer jag nog inte komma till Sverige fr att jobba eftersom det kommer bli vldigt svrt att betala ver halv mille och det tror jag mnga kan frst.

Det jag vet r att det finns ett nra samarbete med NYC hospital, styrelsen fr sjukhuset har en kommite i skolan och det finns mnga elever frn bde USA och Kanada som gr dr. Det r ingen Erasmus eller liknande. Dremot har dessa skolor Erasmus med lund och ngra andra hr i Sverige.

Det r inte enkelt att komma in i USA det vet ja eftersom farsan r drifrn men klarar man USMLE och kmpar s gr det. Annars finns det England eller Norge man kan vnda sig till.

Har 20.0 + 2.5 merit. inget r kompletterad.
Citera
2011-12-26, 23:16
Medlem
Citat:
Jag knner ngra som blev klar frn polen i somras och har redan ftt AT plats i Vrmland och V Gtaland. Sedan s r det dina spekulationer om vad som kommer hnda i framtiden. Men som sagt om jag flyttar utomlands och studerar s kommer jag nog inte komma till Sverige fr att jobba eftersom det kommer bli vldigt svrt att betala ver halv mille och det tror jag mnga kan frst.

Det jag vet r att det finns ett nra samarbete med NYC hospital, styrelsen fr sjukhuset har en kommite i skolan och det finns mnga elever frn bde USA och Kanada som gr dr. Det r ingen Erasmus eller liknande. Dremot har dessa skolor Erasmus med lund och ngra andra hr i Sverige.

Det r inte enkelt att komma in i USA det vet ja eftersom farsan r drifrn men klarar man USMLE och kmpar s gr det. Annars finns det England eller Norge man kan vnda sig till.

Spekulationer och spekulationer. Fler lkarplatser, officiell statistik sger vi kommer ha verfld, SACO har gtt ut och sagt att lkare inte lngre r ett framtidsyrke...

Jag varnar dig bara, det finns inga enkla vgar till USA.
Citera
2011-12-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veneer
Om du r intresserad av Rumnien (Cluj), frga p. Skolavgifter ligger p cirka 5000 euro/r, BG18+ (naturmnena Ke, Bio, Fy) fr att bli antagen.

Nevermind. Sg att du skrev p ett annat forum samma lnder s jag gissar att det r just Polen du r intresserad av.

De skolar jag har kollat upp har intresserat mig men jag har inte kollat upp Rumnien srskilt mycket.
En vn till mig lste till tandlkare i Rumnien efter fjrde ret brjade skolan pltsligt utbilda de p rumnska vilket gjorde att hon bytte till Sverige och pluggar hr nu.

Kan du bertta vilken standard utbildningen hller? Hur blir ni behandlad i skolan och av professorerna? Har ni skriftliga tentor eller oralt? om man failar p en tenta finns det chans till omtenta eller sparkas man ut direkt? r du njd med utbildningen? knner du att du fr en bra utbildningen och tillrckligt med kunskap?

Tacksam fr svar
Citera
2011-12-26, 23:22
Medlem
Citat:

Vlj vilken skola som helst, gr det bsta av plugget och gr USMLE. KI, eller ngon annan skola kommer inte hjlpa dig. P USMLE presteterar t.ex indier mycket bttre och fr hgre betyg n mnga andra trots att deras skolor inte anses som vrldens bsta och man skulle skratta t en som skulle ka fr att plugga dit.

Citat:
De skolar jag har kollat upp har intresserat mig men jag har inte kollat upp Rumnien srskilt mycket.
En vn till mig lste till tandlkare i Rumnien efter fjrde ret brjade skolan pltsligt utbilda de p rumnska vilket gjorde att hon bytte till Sverige och pluggar hr nu.

Kan du bertta vilken standard utbildningen hller? Hur blir ni behandlad i skolan och av professorerna? Har ni skriftliga tentor eller oralt? om man failar p en tenta finns det chans till omtenta eller sparkas man ut direkt? r du njd med utbildningen? knner du att du fr en bra utbildningen och tillrckligt med kunskap?

Tacksam fr svar

Ja...s funkar det, under fjrde ret har vi egna patienter och dr krvs att man ska kunna kommunicera med dom. Jag har cirka 8 kompisar som bytte ocks efter tredje ret, 5 av dem lser fjrde ret p KI och 2 av dom p GU och en i Malm och alla r snart klara. Frresten, jag pluggar ocks till tandlkare!

Utbildningen hller bra standard tycker jag, ganska mycket teori de frsta ren och vi studerar i princip samma sak som lkarna +/- tandlkarkurser och jvligt lnga labbar! (frn 8 p morgonen tills 8 p kvllen!). Professorerna r ganska strnga, nrvaro p frelsningar och labbar r ett krav. Varje termin har vi cirka 10-12 kurser som vi lser och betyg r 0-10. (5 r pass). Nstan alla kurser har bara skriftliga tentor men det kommer ocks muntliga i tex anatomi under frsta ret...annars r det ganska sllan med muntliga tentor.

I stort sett r jag mycket njd, jag jobbar varje sommar p FTV hr hemma och tandlkarna jag jobbar med r mycket njda med att hur mycket kunskap man har. Vra skola kr ett curriculum likt det man anvnder p de flesta amerikanska skolor och ven nr jag debatterar p t.ex SDN forumet med folk som r p min niv s ser man att det inte finns ngon skillnad kunskapsmssigt...frutom kanske nya material/terminologi som anvnds av oss tandlkare som inte hunnit komma hr i Europa.

Frdelen med att lsa utomlands r att tiden gr jvligt fort, speciellt i Rumnien dr man har lite pengar ver. Innan jag skte till Cluj s skte jag ven i Polen i Krakow och Wroclaw dr jag kom in p bde lkar och tandlkarutbildningen genom en kvinna som heter Jedlinski som r "ambassadr/agent" i Sverige om man sker i Polen. Jag bestmde senare att plugga i Cluj fr att priset passade mig och sen vet jag ocks att p hgskolan s lr man sig sjlv och man kan bli bst vart man n lser.
Senast redigerad av Veneer 2011-12-26 kl. 23:44.
Citera
2011-12-26, 23:36
Medlem
Citat:
Spekulationer och spekulationer. Fler lkarplatser, officiell statistik sger vi kommer ha verfld, SACO har gtt ut och sagt att lkare inte lngre r ett framtidsyrke...

Jag varnar dig bara, det finns inga enkla vgar till USA.

Mnga lkare med utlndsk utbildning
Det r i dag brist p lkare. Fr att mildra den rdande bristen
p lkare har landstingen de senaste ren rekryterat lkare frn
utlandet. Under senare r har det utfrdats fler legitimationer
till lkare med utlndsk utbildning, ver 1 000 per r, n till
lkare med svensk utbildning, cirka 800 per r. Men eftersom
svensk legitimation kan skas frn hemlandet fr EU/EESmedborgare
r det oskert hur mnga som kommer att bostta
sig och arbeta som lkare i Sverige. I vra berkningar har vi
antagit ett invandringsverskott av lkare p i genomsnitt cirka
250 per r under hela prognosperioden.
Efterfrgan p lkare vntas ka under de nrmaste 1015
ren, delvis beroende p att antalet ldre i befolkningen kar.
Under samma tidsperiod kommer pensionsavgngarna bland
lkarna att vara stora eftersom varannan r ver 50 r. Trots
en utbyggnad av lkarutbildningen med 110 nybrjarplatser
och ett berknat invandringsverskott kar inte tillgngen i
samma grad som efterfrgan. Det finns drfr risk fr att bristen
p lkare bestr under prognosperioden. Utan invandring av
lkare kommer bristen att frvrras.
http://www.arbetsformedlingen.se/sit...nts/Lakare.pdf

Arbetsmarknaden 2011

Fr nyutexaminerade: Idag balans p arbetsmarknaden (det finns ungefr lika mnga utbildade som det finns jobb)

Fr erfarna: Idag brist p arbetskraft (det finns fler jobb n utbildade)

Utlandsstudier

Det gr att utbilda sig till lkare utanfr Sverige. Mnga lser en eller ett par terminer utomlands och en del lser hela utbildningen utomlands.

Med enbart lkarexamen frn annat EU/EES krvs fullgjord AT fr att f svensk legitimation. I mnga EU-lnder innebr lkarexamen ven att lkaren blir legitimerad och d kan man utan kompletteringar f svensk lkarlegitimation efter anskan hos Socialstyrelsen.

Om lkaren har lkarexamen/legitimation frn ett land utanfr EU/EES krvs vissa kompletteringar fr att f svensk lkarlegitimation.
Blir din svenska utbildning giltig internationellt och tvrtom?

Inom EU/EES r svensk legitimation giltig frst efter tillstnd frn behrig myndighet i det berrda landet. Fr detta krvs vissa intyg frn Socialstyrelsen.

I vriga vrlden har respektive land egna regler fr utlndsk lkarlegitimation. Beroende p hur dessa ser ut, mste en lkare med svensk lkarlegitimation komplettera denna i olika stor utstrckning.
http://www.saco.se/Yrken-A-O/Lakare/

Jag tycker inte ngon ska vara orolig ver att f arbeta som lkare. Sg att jag ker till Ghana och utbildar mig och sedan vandrar hem till Sverige, gr ngra prover och kompletteringar. Jag blir klar om 10 r arbetar ngra och skaffar mig erfarenhet, d tror jag inte att ngon kommer sga till mig att jag ska ge plats till en nyutbildad som har lst i Sverige. Gr man i dagarna in i akuten p Sahlgrenska i Gteborg s r mer n hlften unga skerligen utbildad utanfr Sverige. Gr till din VC s r din huslkare en blatte:P oftast iranie eller polack haha

Angende Karolinska

Beslutsprocess och ekonomisk styrning

Linkping, Lund och Uppsala: Mycket god
Gteborg, Karolinska institutet och Ume: Mindre god

Vilja och frmga till kvalitetsarbete

Linkping och Lund: Mycket god
Gteborg, Ume och Uppsala: God
Karolinska institutet: Mindre god

Studiemilj

Ume: Utmrkt
Gteborg, Linkping, Lund, Karolinska institutet och Uppsala: God

Utbildningens innehll och struktur

Linkping: Utmrkt
Lund: Mycket god
Uppsala (i nya studieplanen): God

Kvalitet i den kliniska utbildningen

Gteborg, Karolinska institutet, Ume och Uppsala: God

Frutsttningar fr pedagogisk utveckling

Linkping, Lund och Uppsala: God

http://www.hsv.se/publikationerarkiv...d80002815.html

S bra r KI
Citera
2011-12-26, 23:46
Medlem
Citat:
Mnga lkare med utlndsk utbildning
Det r i dag brist p lkare. Fr att mildra den rdande bristen
p lkare har landstingen de senaste ren rekryterat lkare frn
utlandet. Under senare r har det utfrdats fler legitimationer
till lkare med utlndsk utbildning, ver 1 000 per r, n till
lkare med svensk utbildning, cirka 800 per r. Men eftersom
svensk legitimation kan skas frn hemlandet fr EU/EESmedborgare
r det oskert hur mnga som kommer att bostta
sig och arbeta som lkare i Sverige. I vra berkningar har vi
antagit ett invandringsverskott av lkare p i genomsnitt cirka
250 per r under hela prognosperioden.
Efterfrgan p lkare vntas ka under de nrmaste 1015
ren, delvis beroende p att antalet ldre i befolkningen kar.
Under samma tidsperiod kommer pensionsavgngarna bland
lkarna att vara stora eftersom varannan r ver 50 r. Trots
en utbyggnad av lkarutbildningen med 110 nybrjarplatser
och ett berknat invandringsverskott kar inte tillgngen i
samma grad som efterfrgan. Det finns drfr risk fr att bristen
p lkare bestr under prognosperioden. Utan invandring av
lkare kommer bristen att frvrras.
http://www.arbetsformedlingen.se/sit...nts/Lakare.pdf

Arbetsmarknaden 2011

Fr nyutexaminerade: Idag balans p arbetsmarknaden (det finns ungefr lika mnga utbildade som det finns jobb)

Fr erfarna: Idag brist p arbetskraft (det finns fler jobb n utbildade)

Utlandsstudier

Det gr att utbilda sig till lkare utanfr Sverige. Mnga lser en eller ett par terminer utomlands och en del lser hela utbildningen utomlands.

Med enbart lkarexamen frn annat EU/EES krvs fullgjord AT fr att f svensk legitimation. I mnga EU-lnder innebr lkarexamen ven att lkaren blir legitimerad och d kan man utan kompletteringar f svensk lkarlegitimation efter anskan hos Socialstyrelsen.

Om lkaren har lkarexamen/legitimation frn ett land utanfr EU/EES krvs vissa kompletteringar fr att f svensk lkarlegitimation.
Blir din svenska utbildning giltig internationellt och tvrtom?

Inom EU/EES r svensk legitimation giltig frst efter tillstnd frn behrig myndighet i det berrda landet. Fr detta krvs vissa intyg frn Socialstyrelsen.

I vriga vrlden har respektive land egna regler fr utlndsk lkarlegitimation. Beroende p hur dessa ser ut, mste en lkare med svensk lkarlegitimation komplettera denna i olika stor utstrckning.
http://www.saco.se/Yrken-A-O/Lakare/

Jag tycker inte ngon ska vara orolig ver att f arbeta som lkare. Sg att jag ker till Ghana och utbildar mig och sedan vandrar hem till Sverige, gr ngra prover och kompletteringar. Jag blir klar om 10 r arbetar ngra och skaffar mig erfarenhet, d tror jag inte att ngon kommer sga till mig att jag ska ge plats till en nyutbildad som har lst i Sverige. Gr man i dagarna in i akuten p Sahlgrenska i Gteborg s r mer n hlften unga skerligen utbildad utanfr Sverige. Gr till din VC s r din huslkare en blatte:P oftast iranie eller polack haha

Angende Karolinska

Beslutsprocess och ekonomisk styrning

Linkping, Lund och Uppsala: Mycket god

Vilja och frmga till kvalitetsarbete

Gteborg, Ume och Uppsala: God
Karolinska institutet: Mindre god

Studiemilj

Ume: Utmrkt
Gteborg, Linkping, Lund, Karolinska institutet och Uppsala: God

Utbildningens innehll och struktur

Linkping: Utmrkt
Lund: Mycket god
Uppsala (i nya studieplanen): God

Kvalitet i den kliniska utbildningen

Gteborg, Karolinska institutet, Ume och Uppsala: God

Frutsttningar fr pedagogisk utveckling

Linkping, Lund och Uppsala: God

http://www.hsv.se/publikationerarkiv...d80002815.html

S bra r KI
1. Prognosen r frn 2006 innan utkningen av lkarprogrammet.

2. Din prognos r frn 2007. terigen innan reformen p svensk lkarutbildning genomfrdes. Vidare innebr inte licens att ni hller samma kvalit som svenskutbildade.
Citera
2011-12-26, 23:58
Medlem
Citat:
1. Prognosen r frn 2006 innan utkningen av lkarprogrammet.

2. Din prognos r frn 2007. terigen innan reformen p svensk lkarutbildning genomfrdes. Vidare innebr inte licens att ni hller samma kvalit som svenskutbildade.

Jag tror inte du lste det jag postade. Prognosen r berknad t.o.m 2030 vi befinner oss i 2011-2012 till dess har vi skert barn barn eller har avlidit. Om inte socialstyrelsen gr skillnad mellan vr leg s tycker inte jag att du har nt att komma med. Jag tror inte att de riskerar ngons liv:P Det r ingen som tar ditt jobb och bitterhet r inget som rekommenderas. Kanske vi jobbar ihop ngon gng och d har jag utbildad mig i England Fyfan vad jag kommer kolla ner p dig bara fr att du har studerat i Sverige eftersom det inte hller samma kvalit som engelsk. S kul r det inte eller hur. Brukar du trffa guddottern om denne r frn ett annat land? Eller r du rdd att f fel diagnos?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in