• 1
  • 2
2011-12-26, 19:28
Medlem
kiwigurkas avatar
Jag fick en telefon i julklapp av min käre mor. Jag ville inte ha den telefonen och fick kvittot för att åka och lämna tillbaka telefonen.

På Media Markt sa dom att jag var tvungen att ha det VISA-kort som telefonen var köpt med för att jag skulle kunna få pengarna tillbaka och att det var lag på detta.

Min fråga är om det verkligen är lag på att man måste ha det VISA-kort som varan är köpt med för att få pengarna tillbaka eller om det var ljug?
Citera
2011-12-26, 19:33
Medlem
Cygones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwigurka
Jag fick en telefon i julklapp av min käre mor. Jag ville inte ha den telefonen och fick kvittot för att åka och lämna tillbaka telefonen.

På Media Markt sa dom att jag var tvungen att ha det VISA-kort som telefonen var köpt med för att jag skulle kunna få pengarna tillbaka och att det var lag på detta.

Min fråga är om det verkligen är lag på att man måste ha det VISA-kort som varan är köpt med för att få pengarna tillbaka eller om det var ljug?

Öppet köp är inte en lagstadgad rätt utan ett erbjudande från affären, som kan sätta de villkor de önskar.
Citera
Medlem
Det måste vara en lögn!
Citera
Medlem
Vet inte om det finns någon lag om detta...men vet att vissa affärer gör så. Du kan väl bara be din mamma följa med och sedan överföra pengarna till ditt konto?
Citera
2011-12-26, 19:35
Medlem
Maxthons avatar
Det där är bara skitsnack från affären, dom kunde lika gärna gett dig pengarna kontant i handen.

Tror inte det finns nån lag på det där utan är nog olika vad butiker kommit överens om.
Citera
2011-12-26, 19:36
Medlem
kiwigurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygone
Öppet köp är inte en lagstadgad rätt utan ett erbjudande från affären, som kan sätta de villkor de önskar.

Visst de kan bestämma villkor men nu var det frågan om att kassörskan åberopade en lag, alltså något som är bestämt av en statlig myndighet.
Citera
2011-12-26, 19:36
Medlem
Det är ju för att folk inte ska kunna åka runt och handla med andras kreditkort (Stulna). Och sedan hämta ut kontanter på "öppet köp". En säkerhetsåtgärd som vi alla vinner på.

Ta med dig din mamma så löser det sig ju och när ni ändå är ute kan du ju bjuda henne på en god fika
Citera
2011-12-26, 19:37
Medlem
kiwigurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R45PB3RRY
Vet inte om det finns någon lag om detta...men vet att vissa affärer gör så. Du kan väl bara be din mamma följa med och sedan överföra pengarna till ditt konto?

Jo, det kan jag göra men det blir en massa krångel eftersom hon då måste ta sig till Media Markt som ligger 5 mil bort.
Citera
2011-12-26, 19:37
Medlem
korrektamammans avatar
Det där är nåt ljug.
Har man kvitto på varan och obruten förpackning ska dom inte tjafsa.
Minst 7 dagars bytesrätt har dom flesta butiker,så jag kan inte fatta vad MediaMarkt skulle
kunna få ut av detta? Stå på dig! Annars hota med KonsumentOmbudsmannen
Citera
2011-12-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamamman
Det där är nåt ljug.
Har man kvitto på varan och obruten förpackning ska dom inte tjafsa.
Minst 7 dagars bytesrätt har dom flesta butiker,så jag kan inte fatta vad MediaMarkt skulle
kunna få ut av detta? Stå på dig! Annars hota med KonsumentOmbudsmannen

Bytesrätt ger inte pengar tillbaka, det ger en rätt till byte.
Öppet köp tillämpas av de butiker som vill tillämpa det, vilka regler den aktuella butiken har ska man få ta del av i samband med köpet, ibland står villkoren på kvittot.

Förmodligen har MediaMarkt en egen regel som säger att man måste få in pengarna på samma kort som man utnyttjade vid köpet. Precis som någon ovan skrev är det en säkerhet för konsumenten då det minskar risken att ditt kort används av obehörig. Kassörskan var förmodligen inte tillräckligt insatt utan slängde då ur sig "det är lag på det" för att döda diskussionen.
Citera
2011-12-26, 19:49
Medlem
Det är för att minska bedrägerier... Alltså handla en vara för att sedan lämna tillbaks och få ut cash... Ganska vanligt.

Men MM får göra som de vill även EG gör samma sak.
Citera
2011-12-26, 20:11
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwigurka
Visst de kan bestämma villkor men nu var det frågan om att kassörskan åberopade en lag, alltså något som är bestämt av en statlig myndighet.

Myndigheter kan inte "bestämma lagar" utan enbart utfärda föreskrifter, som i sin tur står under både lagar och regeringens förordningar. Riksdagen stiftar lagar.

Hur som haver, kassörskan kan ha syftat på medhjälp till olika brott, avtalslagen eller vad som helst för att bli av med dig. I grunden har hon dock rätt att agera på det sättet mest sannolikt med stöd av avtalsvillkoren som förmodligen finns av en annan anledning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in