2011-12-26, 18:05
Bannlyst
Visst är det väl forfarande så att den som inte visar upp en hyfsat skälig inkomst eller en bra förklaring, blir skönstaxerad till ett skäligt belopp, eller slarvar dom med det så en del slipper undan?
Citera
2011-12-26, 18:13
Medlem
Conceptions avatar
De förbättrar sig för varje år som går..

Allt blir mer och mer datoriserat. Ingen kommer undan en dator.
Citera
2011-12-26, 18:37
Medlem
Nä långt ifrån alla blir skönstaxerade. Då skulle man få skönstaxera 3/4 av Rosengård tex.
Citera
2011-12-26, 18:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanken1
Nä långt ifrån alla blir skönstaxerade. Då skulle man få skönstaxera 3/4 av Rosengård tex.

3/4 av Rosengård lever på bidrag. Problemet blir när man inte går på några bidrag eller har några som helst andra inkomster.

Nolltaxerar du och inte lever på bidrag så får du ett enkelt brev av skatteverket där du ska visa vad du levt på under året. Kan du inte visa att du levt på sparade pengar etc så blir du skönstaxerad helt enkelt.
Senast redigerad av Conception 2011-12-26 kl. 19:01.
Citera
2011-12-26, 21:08
Medlem
Tja, jag vet inte.... jag har nolltaxerat ett par gånger och aldrig någonsin tagit emot bidrag. Har aldrig hört ett ljud från några myndigheter angående det.
Citera
2011-12-27, 09:52
Medlem
Conception

Du har helt fel. Vilka bidrag någon person får kan skatteverket inte se.
Citera
2011-12-27, 12:03
Medlem
Conceptions avatar
Nu känner jag förvisso inte några som lever på bidrag i Rosengård så jag vet inte hur ofta de får några brev från skatteverket med önskemål om att uppge sin inkomst för förestående år.

Jag svarade att jag "tror" att de blir bättre för varje år som går. För inte så länge sen så fick en bekant till mig ett brev från skatteverket där det stod:

"Skatteverket utreder personer med låga inkomster under inkomståret 2010". En sammanställning av hans kontanta inkomster (0 Kr) (kontantberäkning) var inkluderad och de ville ha svar på hur han täckte sina privata levnadskostnader under 2010.

När han förklarade att han levde på sparade pengar så ville de se kontoutdrag från året som gått som stödde hans version.

Eftersom mer och mer i samhället blir mer datoriserat så har säkert SV bättre hjälpmedel nu att hitta folk som svartjobbar än vad de hade för 10 år sen.
Citera
2011-12-27, 14:49
Medlem
Citat:
Vilka bidrag någon person får kan skatteverket inte se.

Hmmm.... men skickar inte bidragsutbetalarna in kontrolluppgifter till SKV?
Citera
2011-12-27, 17:57
Bannlyst
Lätt att kolla med dem men tar tid. Man deklarerar inte skattefritt och förr fick man förklara att man gått på soc. ett tag. Enda ändringen jag vet är att vi har många arbetslösa/svartarbetande invandrare som kanske är jobbigt att kommunicera med. Annars är det enkelt för en dator om ett hushåll visar konstiga siffror. Frågan är om skön är datoriserat eller manuellt.
Citera
2011-12-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Hmmm.... men skickar inte bidragsutbetalarna in kontrolluppgifter till SKV?

Försäkringskassan gör på tex sjukpenning och föräldrarpenning men inte på hyresbidrag. Socialbidrag skickas inte in (antar att det beror på att det är kommunerna som betalar ut detta och inget statligt). CSN skickar heller inte in något. Så har man pluggat ett år och inte jobbat ett smack står det noll kr i inkomst, är ju inte många studenter som blir skönstaxerade eller får frågan om sin inkomst.

Skönstaxering = manuellt hanterat men bestämda siffror enligt vissa mallar.
Citera
2011-12-27, 19:11
Bannlyst
Citat:
Försäkringskassan gör på tex sjukpenning och föräldrarpenning men inte på hyresbidrag. Socialbidrag skickas inte in (antar att det beror på att det är kommunerna som betalar ut detta och inget statligt). CSN skickar heller inte in något. Så har man pluggat ett år och inte jobbat ett smack står det noll kr i inkomst, är ju inte många studenter som blir skönstaxerade eller får frågan om sin inkomst.

Skönstaxering = manuellt hanterat men bestämda siffror enligt vissa mallar.
Privata företag sänder också in uppgifter.

Skön går på Existensminimum.
Citera
2011-12-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeebald
Privata företag sänder också in uppgifter.

Skön går på Existensminimum.

Privata företag? Vilka bidrag tänker du på då?

Skön går inte på existensminimun utan det är från person till person, ny ferrari inköpt under året kan ge en skönstaxering på en miljon utan problem. = omständigheterna avgör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in