2011-12-26, 17:29
Medlem
moskackas avatar
Hej.

Bakgrund:
Har mått dåligt och varit i depressioner sedan jag var 15 år (är 22 nu).
Kontaktade vårdcentralen i april/maj nångång i år för första gången (inte pratat med NÅN om det innan) och fick efter ett 20-minuterssnack SSRI (sertralin bluefish) utskrivet till mig som om det var D-vitamin.
Prövade i 2 månader ungefär, men slutade eftersom att lillen inte ville stå, tappade känseln och slutade göra honnör efter 10 minuters förspel. Tar nu johannesört i form av Neurokan, och rosenrot mot trötthet. Fungerar lite mot ångest och panikattacker - har fortfarande ingen sexlust.
Är inte särskilt sexuellt fungerande, vilket bidrar till att jag känner mig jävligt osäker i sängen - det bidrar till att det är extra svårt.

Fråga:
Nu funderar jag på att börja med Sertralin (SSRI) igen, eftersom att jag inte kan ta hand om mig själv och mina relationer m.m. Men då vill jag ha nått som ger tillbaka sexlusten, och som ev. hjälper ribban.

Vad finns det för alternativ att se över? Vad ordinerar läkare? Lust är ju så psykologiskt, så det är ju väldigt svårt att veta vad det beror på, men man kanske kan ge det en kemisk boost?
Vill ha något som fungerar under hela dagen, inte bara under några få timmar.

MVH/undertecknad
Citera
2011-12-27, 14:34
Medlem
moskackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moskacka
Hej.

Bakgrund:
Har mått dåligt och varit i depressioner sedan jag var 15 år (är 22 nu).
Kontaktade vårdcentralen i april/maj nångång i år för första gången (inte pratat med NÅN om det innan) och fick efter ett 20-minuterssnack SSRI (sertralin bluefish) utskrivet till mig som om det var D-vitamin.
Prövade i 2 månader ungefär, men slutade eftersom att lillen inte ville stå, tappade känseln och slutade göra honnör efter 10 minuters förspel. Tar nu johannesört i form av Neurokan, och rosenrot mot trötthet. Fungerar lite mot ångest och panikattacker - har fortfarande ingen sexlust.
Är inte särskilt sexuellt fungerande, vilket bidrar till att jag känner mig jävligt osäker i sängen - det bidrar till att det är extra svårt.

Fråga:
Nu funderar jag på att börja med Sertralin (SSRI) igen, eftersom att jag inte kan ta hand om mig själv och mina relationer m.m. Men då vill jag ha nått som ger tillbaka sexlusten, och som ev. hjälper ribban.

Vad finns det för alternativ att se över? Vad ordinerar läkare? Lust är ju så psykologiskt, så det är ju väldigt svårt att veta vad det beror på, men man kanske kan ge det en kemisk boost?
Vill ha något som fungerar under hela dagen, inte bara under några få timmar.

MVH/undertecknad
Ingen som vet?
L'argiplex finns ju, men det är dels en naturmedicin och dels så ökar det endast blodflödet.. det är lusten jag vill höja.
Citera
2011-12-29, 11:18
Medlem
moskackas avatar
Bumpar, lite smått desperat!
Citera
2011-12-29, 12:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag tror att orsaken till att ingen skriver är för att det nog inte finns något sådant. Det är tyvärr en vanlig bieffekt vid den typen av medicinering.
Citera
2011-12-29, 23:41
Medlem
Det finns antidepressiva medel som ger mindre eller inga sexuella biverkningar, som dock kan ha andra biverkningar istället. Mirtazapin är ett sånt medel som dock är något ökänt för viktuppgång hos vissa. Rekommenderar att du tar upp det med förskrivande läkare och diskuterar byte då du verkar rätt ordentligt besvärad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in