• 1
  • 2
2011-12-26, 15:07
Medlem
maffiamannens avatar
Nu är det så att mitt rum har ingen bra inredning om man säger så, jag har svårt att inreda om det då det finns ganska så liten plats, här är ritningen på rummet : http://laddauppbilder.se/?di=1013249078903

Just nu ser det ut något i den här stilen: http://laddauppbilder.se/?di=113249083247

Jag har en tjock-tv (ska köpa en platt-tv 32").
Min säng är 140 cm.
Gjorde bilden i Room Arranger om ni inte vet vad varje sak är så kan ni kolla in det.
Vill gärna ha tips på hur jag kan fixa till det snyggt.
Tack på förhand.

Rummet är 12 kvadratmeter.
Citera
2011-12-26, 16:06
Medlem
Snurrens avatar
Är "Maffiamannen" en ung kille? Vi vill veta vilken stil och vilka behov du har. Vad vill du ha råd om? Särskilda möbler eller färger?

Vi har ett liknande rum med en 140 cm säng och då har vi bara sängbord på ena sidan, på den andra står ett litet skrivbord som då även kan tjänstgöra som sängbord. Det är då vänt så att man sitter mot samma vägg som sängens huvudände. Det funkar riktigt bra och stolen får plats gott och väl.

Har man lite "övermöblerat" är det viktigt att man har möbler som passar i hop och är i samma träslag, annars blir det lätt oroligt. Själva har vi kört med ikeas ekfärg, det fanns både sängbord/liten byrå Malm, skrivbordet Mikael, byrå Malm som avställningsplats för TV:n samt garderober Faktum.

Beskriv mer specifikt vad du vill ha råd med och vad du har budget? Vilken stil/vilka färger du gillar? Då blir det lite lättare att komma med förslag.
Citera
2011-12-26, 17:16
Medlem
maffiamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Är "Maffiamannen" en ung kille? Vi vill veta vilken stil och vilka behov du har. Vad vill du ha råd om? Särskilda möbler eller färger?

Vi har ett liknande rum med en 140 cm säng och då har vi bara sängbord på ena sidan, på den andra står ett litet skrivbord som då även kan tjänstgöra som sängbord. Det är då vänt så att man sitter mot samma vägg som sängens huvudände. Det funkar riktigt bra och stolen får plats gott och väl.

Har man lite "övermöblerat" är det viktigt att man har möbler som passar i hop och är i samma träslag, annars blir det lätt oroligt. Själva har vi kört med ikeas ekfärg, det fanns både sängbord/liten byrå Malm, skrivbordet Mikael, byrå Malm som avställningsplats för TV:n samt garderober Faktum.

Beskriv mer specifikt vad du vill ha råd med och vad du har budget? Vilken stil/vilka färger du gillar? Då blir det lite lättare att komma med förslag.
Det jag mest behöver är att "möblera om" då jag redan har möbler och inte tänkt skaffa mig nya än (förutom tv). Jag är en ung grabb. Vill mest möblera om för att allt är så trångt nu, har inget utrymme för datorn, jätte kort avstånd till tv:n osv.. Vill ha modern stil, stilrent.
Citera
2011-12-26, 17:18
Medlem
FetFulElaks avatar
Mitt tips: flytta. "Möblera om mitt rum" - låter som du är 12 år.
Citera
2011-12-26, 17:31
Medlem
maffiamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Mitt tips: flytta. "Möblera om mitt rum" - låter som du är 12 år.
Hoppsan, vad heter det på ett vuxnare språk då. Herregud.
Citera
2011-12-26, 22:35
Medlem
Snurrens avatar
Som sagt, skippa ett av sängborden och sätt skrivbordet vid sidan av sängen i stället. En 140 cm säng bör sig bäst "fristående" å behåll den platsen.

Edit, för första gången gav jag mig på att kludda lite med paint i någon annans bild... Min tanke är att du tar bort ett sängbord, centrerar sängen mot väggen, vrider skrivbordet ett kvarts varv, sätter TV:n på byrån (eller är det en garderob?) http://i42.tinypic.com/8vom4g.jpg
Senast redigerad av Snurren 2011-12-26 kl. 22:48.
Citera
2011-12-26, 23:39
Medlem
maffiamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Som sagt, skippa ett av sängborden och sätt skrivbordet vid sidan av sängen i stället. En 140 cm säng bör sig bäst "fristående" å behåll den platsen.

Edit, för första gången gav jag mig på att kludda lite med paint i någon annans bild... Min tanke är att du tar bort ett sängbord, centrerar sängen mot väggen, vrider skrivbordet ett kvarts varv, sätter TV:n på byrån (eller är det en garderob?) http://i42.tinypic.com/8vom4g.jpg

Jag fattar hur du menar, här är vad allt är för nåt: http://laddauppbilder.se/?di=413249385172

Kanske nåt i den här stilen: http://laddauppbilder.se/?di=14132493909515

Problemet är fönstret och elementet som står i vägen för allt.
Citera
2011-12-27, 12:26
Medlem
Softis...s avatar
Här kommer två förslag. Det var riktigt roligt att klura och rita igen, för det var ett tag sedan sist.

Alternativ 1:
http://i44.tinypic.com/688z0o.jpg

Inte så mycket är ändrat. Flytta skrivbord och garderob. Häng TVn på väggen. Du kan se på TV från sängen och skrivbordsstolen om du vänder dig om. Innan du skaffar platt-TV kan tjockisen stå i hörnet vid garderoben.

Alternativ 2:
http://i42.tinypic.com/qoycro.jpg

Här måste du eventuellt hänga om dörren så att den går utåt. Det är inget svårt jobb. Det var svårt att mäta exakt på ritningen.

Skrivbordet kan krocka med element och/eller fönsterbräda. Byt då till ett något mindre skrivbord. Sängen åker in i hörnet. Jag har förutsatt att du har sängbord med förvaring(annars får du skaffa en liten byrå). Dessa sätter du tillsammans så att du får som en liten byrå att ställa TVn på om du inte vill hänga den på väggen. Sedan investerar du i en fåtölj, en golvlampa och ett litet sängbord/sidebord till fåtöljen (gärna runt). Nu kan du se på TV/film från såväl säng, som från en bekväm fåtölj som vid datorn genom att du vinklar om TVn.

Alternativen baseras på de mått jag kunda mäta fram från ritningen, så du får gärna mäta IRL och återkomma med exakta mått.

De små hängarna på väggen borta vid dörren är väldigt praktiska när du bor litet. Där hänger du t ex kepsen, kläder som du använder flera dagar i rad innan tvätt, tex jeans. Det gör att du slipper vika och stoppa in använda kläder i garderoben, samt att du inte behöver slänga dem på sängen eller golvet vilket kanske är det som oftast händer.

Rummet är ju inte så stort så det är lite mycket "utefterväggarnamöblering". En rund matta typ IKEA PS hittar du på blocket och den balanserar litegrann.

Frågor:
Vad är det för ett golv? Material och färg.
Färg på lister, foder och dörrblad?
Färg på väggar?
Vad har du för lampa/lampor i rummet nu?
Vad är det för ytskikt på nuvarande möbler?
Exakt mått från vänster vägg till dörrbladet?
Exakt längd på din säng? Typ av säng?
Exakt mått från väggar till fönsterbräda?
Exakt mått på garderob, skrivbord, sängbord?

Edit:
Det är väl inte som så att det är en fast garderob?
Senast redigerad av Softis... 2011-12-27 kl. 12:58.
Citera
2011-12-27, 13:57
Medlem
maffiamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Här kommer två förslag. Det var riktigt roligt att klura och rita igen, för det var ett tag sedan sist.

Alternativ 1:
http://i44.tinypic.com/688z0o.jpg

Inte så mycket är ändrat. Flytta skrivbord och garderob. Häng TVn på väggen. Du kan se på TV från sängen och skrivbordsstolen om du vänder dig om. Innan du skaffar platt-TV kan tjockisen stå i hörnet vid garderoben.

Alternativ 2:
http://i42.tinypic.com/qoycro.jpg

Här måste du eventuellt hänga om dörren så att den går utåt. Det är inget svårt jobb. Det var svårt att mäta exakt på ritningen.

Skrivbordet kan krocka med element och/eller fönsterbräda. Byt då till ett något mindre skrivbord. Sängen åker in i hörnet. Jag har förutsatt att du har sängbord med förvaring(annars får du skaffa en liten byrå). Dessa sätter du tillsammans så att du får som en liten byrå att ställa TVn på om du inte vill hänga den på väggen. Sedan investerar du i en fåtölj, en golvlampa och ett litet sängbord/sidebord till fåtöljen (gärna runt). Nu kan du se på TV/film från såväl säng, som från en bekväm fåtölj som vid datorn genom att du vinklar om TVn.

Alternativen baseras på de mått jag kunda mäta fram från ritningen, så du får gärna mäta IRL och återkomma med exakta mått.

De små hängarna på väggen borta vid dörren är väldigt praktiska när du bor litet. Där hänger du t ex kepsen, kläder som du använder flera dagar i rad innan tvätt, tex jeans. Det gör att du slipper vika och stoppa in använda kläder i garderoben, samt att du inte behöver slänga dem på sängen eller golvet vilket kanske är det som oftast händer.

Rummet är ju inte så stort så det är lite mycket "utefterväggarnamöblering". En rund matta typ IKEA PS hittar du på blocket och den balanserar litegrann.

Frågor:
Färg på väggar?
Vad har du för lampa/lampor i rummet nu?

Edit:
Det är väl inte som så att det är en fast garderob?
Tack så jätte mycket för tipsen!

Ska försöka besvara alla dina frågor, förlåt om jag inte har varit tillräckligt tydlig:
Det är parkettgolv.
Listerna är trä matchande golvet. Foder och dörrblad är vitt.
Färg på väggar?
Vitt.
Förstår inte vad du menar med "ytskikt".
Det är 2 meter.
Sängen är 140cm x 200cm. Det är en säng från IKEA utan någon sängram.
Från väster sida så är det 45 cm till fönsterbrädan. (Till elementet sätter stopp)
Från höger sida är det 75 cm till fönsterbrädan. (Till vägguttaget sätter stopp.)
Garderob: 100 cm. Skrivbord: Kan inte uttala mig för jag ska inhandla ett nytt skrivbord. Sängbord1: 40cm. Sängbord2: 45 cm.

Edit: Nej det är inte en fast garderob.

Edit2: Jag har en tvbänk som TV:n står på för tillfället, men kommer att försvinna när jag köper platt-tv.

Edit3: Såhär ser mitt rum ut omöblerat: http://www.laddauppbilder.se/?di=10132499182312
De svarta "plupparna" är vägguttag.
Senast redigerad av maffiamannen 2011-12-27 kl. 14:17.
Citera
2011-12-27, 16:12
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maffiamannen
Tack så jätte mycket för tipsen!

Ska försöka besvara alla dina frågor, förlåt om jag inte har varit tillräckligt tydlig:
Kul att du uppskattar det. Jag tycker att det är kul att klura. Du behöver inte säga förlåt. Det är en process som går i olika steg, med förhoppningsvis ett antal olika användare involverade.

Jag: Fet
Du: Lutar betänkligt
Jag: Känner mig normal igen

Det är parkettgolv.
Då kan matta vänta ett tag då parkett klarar sig på egen hand även om en matta gör att det blir mysigare och lite tystare.

Listerna är trä matchande golvet. Foder och dörrblad är vitt.
Det behöver inte heller tas om hand om. Det fungerar som det är IMO.

Färg på väggar?
Vitt.
Fungerar också bra tycker jag. Hade det tidigare. Tröttnar du på det så är det bara bjuda hem polarna på lite folköl (inte starköl när man ska måla...) och kokt korv med bröd. På med lite bra musik så rummet ommålat på ett kick.

Förstår inte vad du menar med "ytskikt".
Hur ser möbelns yta ut? Garderobens och sängbordens i detta fall. Vit. Ek. Björk. Etc.

Det är 2 meter.
Sängen är 140cm x 200cm. Det är en säng från IKEA utan någon sängram.
Går det att öppna dörren så att du kan komma in i rummet, utan att det känns konstigt, när sängen står uppe i vänstra hörnet (som i alternativ 2)?

Från väster sida så är det 45 cm till fönsterbrädan. (Till elementet sätter stopp)
Från höger sida är det 75 cm till fönsterbrädan. (Till vägguttaget sätter stopp.)

Du menar tvärtom tror jag. Om jag förstår måtten och din basritning rätt, så innebär det att garderoben skulle ta en del av fönsterytan i anspråk om den står till höger om fönstret. Stämmer det? Det är ju inte bra. Man skulle kunna flytta garderoben uppåt, men det lär ändå inte se särskilt kul ut.

Garderob: 100 cm.
Ikea dubbel.

Skrivbord: Kan inte uttala mig för jag ska inhandla ett nytt skrivbord.
Ok. Då kan man labba med det. Har du några minimimått du tänker dig? Typ för att kunna spela spel x, eller få plats med prylarna yzåäö.

Sängbord1: 40cm. Sängbord2: 45 cm.
Ok. Något du vill/måste behålla? Har de lådor (ser ut så)?

Edit: Nej det är inte en fast garderob.

Ok

Edit2: Jag har en tvbänk som TV:n står på för tillfället, men kommer att försvinna när jag köper platt-tv.
Ok

Edit3: Såhär ser mitt rum ut omöblerat: http://www.laddauppbilder.se/?di=10132499182312
De svarta "plupparna" är vägguttag.

Det innebär skarvsladd eller nytt/nya el-uttag till dator och TV om dessa ska finnas på den högra väggen.

PS Fortsätter vi så här, så är det din tur att vara fet nu... Jag "underströk" frågorna så att du inte ska behöva kopiera allt.

Det ser ut som att garderoben måste ha sitt säte nere till vänster, men i övrigt så går det nog att finna några olika alternativ du kan ta ställning till.
Senast redigerad av Softis... 2011-12-27 kl. 16:21.
Citera
2011-12-27, 16:25
Medlem
maffiamannens avatar
Hur ser möbelns yta ut?
Det mesta är björk.
Går det att öppna dörren så att du kan komma in i rummet, utan att det känns konstigt?
Skulle nog inte kännas konstigt, men föredrar att sängen inte står mot väggen.
Stämmer det?
Ja det stämmer.
Har du några minimimått du tänker dig?
Jag vill kunna ha gott om plats mitt nuvarande skrivbord är 87cm X 36, och det är på tok för litet.
Något du vill/måste behålla? Har de lådor?
Kommer att rensa upp lite i lådorna. Ena har jag bara massa skit saker och i andra har jag underkläder.

Kanske är dags att vara tjock!
Citera
2011-12-28, 11:51
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maffiamannen
Hur ser möbelns yta ut?
Det mesta är björk.
Går det att öppna dörren så att du kan komma in i rummet, utan att det känns konstigt?
Skulle nog inte kännas konstigt, men föredrar att sängen inte står mot väggen.
Stämmer det?
Ja det stämmer.
Har du några minimimått du tänker dig?
Jag vill kunna ha gott om plats mitt nuvarande skrivbord är 87cm X 36, och det är på tok för litet. YEPP
Något du vill/måste behålla? Har de lådor?
Kommer att rensa upp lite i lådorna. Ena har jag bara massa skit saker och i andra har jag underkläder.

Kanske är dags att vara tjock!
Jo, det kan jag förstå. Det är ju en avvägning du måste göra själv. Du skulle kunna snickra till en gavel på sängen som du kan använda som ryggstöd, annars tror jag att IKEA säljer stora kuddar som skulle kunna fungera som ett sådant (om du nu känner att du behöver något att luta ryggen mot).

Då är det väl denna (Alternativ 3: http://i44.tinypic.com/330zsdu.jpg ) varianten som fungerar bäst för dig. Skrivbordet kommer att hamna en bit från väggen med tanke på elementet, men det gör ju inte så mycket (där kan du förvara brädan ). Du borde få plats med åtminstone ett 100cm-120cm bord. Du får mäta lite och kolla så att du kan gå mellan sängens nedre högra hörn och skrivbordets övre vänstra hörn, utan att riskera att gå emot den vassa skrivbordskanten, när du väljer bredd och djup på skrivbordet. Sängen bör ju positioneras så att dörren ska kunna gå fri så att säga. Det skrivbord som är inritat på ritningen ovan är 120cm*75cm.

Sätter du upp TVn på en sådan där utsvängbar "fästmanick" (det får bli ett nyord i nästa års SAOL… =D ) så kommer ju skrivbordsstolen att kunna användas som TV-fåtölj. Satsa på att köpa en bekväm sådan. Rekommenderar dig att köpa en begagnad "företagskontorsstol". Då får du en mycket bättre sittkomfort för samma pengar som ex en ny IKEA-stol. Fast det kan ju ta lite tid att hitta just den du vill ha då.

Sedan måste du fundera på om ni ska installera ett nytt vägguttag vid TV/dator eller om du ska använda förlängningssladd.

När det gäller färger och lite smått och gott så har jag lite svårare att ge dig råd då sådant är väldigt individuellt. Jag tycker att du ska gå in på http://www.hemnet.se/ och titta på olika lägenheter, förslagsvis ettor, och på så vis finna ut vilken stil du tror skulle kunna passa dig. Sedan kan du komma tillbaka till denna tråd och bolla idéer när du har funnit något att utgå från.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in