2011-12-26, 14:46
Medlem
Om man skall gå teoretiskt högskoleförberedande gymnasium i Uppsala vilket skall man då välja? Naturligtvis förstår jag att alla program inte finns på alla skolor utan undrar mer över skolornas allmäna kvalité.
Citera
2011-12-26, 15:35
Medlem
tjuvholts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radovan P
Om man skall gå teoretiskt högskoleförberedande gymnasium i Uppsala vilket skall man då välja? Naturligtvis förstår jag att alla program inte finns på alla skolor utan undrar mer över skolornas allmäna kvalité.

Jag går på Fyrisskolan. Det enda jag ångrar idag är att jag inte valde Katedralskolan.

Välj Katedralskolan!
Citera
2011-12-26, 15:57
Medlem
Coopahs avatar
Har hört att Rosendalsgymnasiets NV-linje ska vara riktigt bra, den gymnasieutbildning som flest söker till i hela Uppsala?
Citera
2011-12-26, 17:42
Medlem
manniskans avatar
Någonting som absolut kan vara värt att titta på om man skall läsa högskoleförberedande är Rosendalsgymnasiet, främst då NV-linjen.

Eftersom jag har haft ett ofantligt stort antal språklektioner och även kompisar på Katedralskolan kan jag säga dig att den generella nivån på i princip allt är en gnutta lägre, betydligt fler "knivblattar", gangsters osv. om dessa nu ens finns på den andra skolan. Nåja, men någonting som dock kan vara värt att tänka på är att Rosendalsgymnasiet har högst avgångsbetyg osv. i Uppsala (och ligger väldigt bra till i olika jämförelser med övriga skolor i landet) men tätt inpå kommer Katedralskolan.

Katedralskolan ser ut som ett hem för nedknarkade pundare som med skräp, klotter och deprimerande korridorer överallt, den har nog inte blivit renoverad på några århundraden och detta är något som sänker betyget en aning då det skall kännas trevligt att gå till plugget varje morgon i (förhoppningsvis) tre år.

Det spelar nog inte så hemskt ofantligt stor roll vilken skola man studerar högskoleförberedande på så länge det är en KOMMUNAL skola, man skall inte gå på friskolornas tjafs oavsett vad man har för framtidsplaner! Det kan nog bli ganska knivigt om man gått på t.ex. den mycket kritiserade John Bauer-skolan och ska sedan gå vidare till att läsa till ett yrke med en fin titel på universitetet senare..?
Citera
2011-12-26, 18:41
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manniskan
Det spelar nog inte så hemskt ofantligt stor roll vilken skola man studerar högskoleförberedande på så länge det är en KOMMUNAL skola, man skall inte gå på friskolornas tjafs oavsett vad man har för framtidsplaner! Det kan nog bli ganska knivigt om man gått på t.ex. den mycket kritiserade John Bauer-skolan och ska sedan gå vidare till att läsa till ett yrke med en fin titel på universitetet senare..?
Det spelar absolut ingen roll om man går på en kommunal skola eller en friskola, det är betygen som har betydelse när man söker vidare, efter man har tagit "studenten".
Citera
2011-12-26, 20:06
Medlem
Jack.Horner92s avatar
Rosendal eller Katedral. Fyris kan också gå om du har tur i att hamna i en bra klass.
Citera
2011-12-26, 23:24
Medlem
Tack för tipsen!
Nu är det inte mig själv det gäller utan mer en allmän undran efter diskussioner jag snappat upp bland kompisar och släktingar som har barn som börjar närma sig gymnasieåldern.
Flera nämner natur på Rosendal men hur är det med sam? De har väl någonting typ media/journalistik och något slags internationellt. Hur står sig dessa jämfört med sam-varianter på andra skolor?
Citera
2012-01-16, 23:06
Medlem
manniskans avatar
Nej visst spelar det på så sätt ingen roll om man gått på en kommunal skola eller inte men för individens egna skull gör den bäst i att läsa flitigt och förtjäna betygen så att vidareutbildningen sker utan större problem..?

Jaadu Radovan, där måste jag nog säga att jag inte vet då jag aldrig haft sån stor koll på samvarianter varken där eller någonannanstans..
Citera
2012-01-17, 10:58
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radovan P
Tack för tipsen!
Nu är det inte mig själv det gäller utan mer en allmän undran efter diskussioner jag snappat upp bland kompisar och släktingar som har barn som börjar närma sig gymnasieåldern.
Flera nämner natur på Rosendal men hur är det med sam? De har väl någonting typ media/journalistik och något slags internationellt. Hur står sig dessa jämfört med sam-varianter på andra skolor?

Vet ej om denna linje fanns kvar men för ett par år sedan hade ju rosendal SMIP, vilket var något i stil med samhäll med internationell politik och miljöinriktning (någon får gärna rätt mig om det är fel). Denna sågs väl som den lite flummigare linjen men är ganska säker på att det fanns många duktiga elever och betygssnittet var högt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in