Blir så less på min mage! Har haft diarré varje morgon nu i över två veckor. Även illamående och jag får liksom kväljningar och uppstötningar så det känns som jag ska spy. Har även spytt vissa dagar. Det lustiga är att det är bara på morgonen jag känner mig så här, blir bättre framåt dan men magen känns liksom uppkörd, orolig och jag har mycket gaser hela tiden.
Får tvinga i mig frukost, får inte i mig mer än lite fil och nån banan, men jag brukar kunna äta normalt från lunch och framåt. Men jag känner mig trött och orkeslös för det mesta, orkar inte träna då blir jag helt slut direkt. Vad kan det vara jag har fått egentligen? Har druckit laktosfri mjölk i en vecka nu för att utesluta laktosintolerans, men ingen förbättring. Kan jag ha fått mask? Eller nån tarmbakterie? Glutenintolerans? Men då borde man väl få diarré efter lunch och middag också? Jag går som sagt bara på toaletten en gång per dygn och det är på morgonen och då är det nästan som vatten!
Blir så less, det tär verkligen på en när magen inte mår bra.
Gå till närmaste vårdcentral och kolla?
Köp lite Berocca, ät mycket frukt, drick mycket vatten och sov mycket så ska det nog ordna sig ska du se
Btw, det är nog inte så att träna samtidigt som du är sjuk.
Skulle vilja ge dig rådet att några dagar prova att äta "branflakes" fiberrika frukostflingor, om du tycker om fil kan du ta detta tillsammans, eller vanlig mjölk.
Men skulle du inte märka någon förbättring på ca 2 dagar så bör du allt söka upp läkare, din åkomma behöver inte alls vara något farligt, men ett läkarbesök då är nog det rätta.
MVH Kidon
Tycker själv att jag äter bra mat. Till frukost fil, banan och lite flingor. Lunch och middag alltid riktig hemlagad mat typ köttfärs och spaghetti, kyckling och ris, lax och potatis. Som mellanmål på eftermiddan tar jag en banan och nyponsoppa eller blåbärssoppa. Som kvällsmål havregrynsgröt och mackor med skinka eller ost på grovlimpa. Mycket socker äter jag inte, jag dricker nästan aldrig läsk eller äter godis.
Strunta i allt vad fibrer och andra råd du får här, ring direkt till Sjukvårdsupplysningen på telefon 1177 och fråga. Så långvarig vattnig diarré kan vara farlig och du behöver få råd och vård av kunniga läkare!
Håller med ovanstående att ringa Sjukvårdsrådgivningen. Det är svårt att veta vad det kan vara. Kan ju vara vitaminbrist, gluten eller bara vanlig magkatarr.
Håller med ovanstående att ringa Sjukvårdsrådgivningen. Det är svårt att veta vad det kan vara. Kan ju vara vitaminbrist, gluten eller bara vanlig magkatarr.
Hoppas det ordnar sig!
Jag var hos läkaren strax före jul och fick lämna avföringsprov men jag vet inte svaret på det än. Men som jag beskrev det så trodde läkaren att det "antagligen var en virusinfektion som går över av sig själv". Men kan det verkligen sitta i så länge som över 2 veckor? Jag har iofs rinnsnuva och är trött men inga förkylningssymptom i övrigt. Jag nämnde gluten men det tyckte läkaren "lät osannolikt". Borde jag boka en ny tid och kräva mer prover?
Jag var hos läkaren strax före jul och fick lämna avföringsprov men jag vet inte svaret på det än. Men som jag beskrev det så trodde läkaren att det "antagligen var en virusinfektion som går över av sig själv". Men kan det verkligen sitta i så länge som över 2 veckor? Jag har iofs rinnsnuva och är trött men inga förkylningssymptom i övrigt. Jag nämnde gluten men det tyckte läkaren "lät osannolikt". Borde jag boka en ny tid och kräva mer prover?
Ja, gör det. Be att få lämna blodprov! Har man B12-brist så kan man få diarré, illamående osv man blir också trött. Jag har det själv och när det var som värst för mig så upplevde jag allting som du skrev förutom snuva. Nu behöver det inte vara det men kan vara skönt att få lämna det så de kan kolla upp det också.
Ja, gör det. Be att få lämna blodprov! Har man B12-brist så kan man få diarré, illamående osv man blir också trött. Jag har det själv och när det var som värst för mig så upplevde jag allting som du skrev förutom snuva. Nu behöver det inte vara det men kan vara skönt att få lämna det så de kan kolla upp det också.
Vitamin B12 brist är det möjligt även fast jag äter så pass bra mat som jag gör? Jag fick svar på avföringsprovet idag och dom hittade inga bakterier. Vet inte om jag ska tolka det som bra eller dåligt? Dom kan inte ge mig någon ny tid hos läkaren förrän om två veckor säger dom, tycker detta är helt sanslöst hur vården fungerar idag.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!