Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Hela artikeln handlar ju för fan om hur jobbig julen är för hemlösa människor. Den handlar inte om hur hemsk julen är för hemlösa kvinnor enbart. Har du överhuvudtaget noterat det, eller såg du bara rubriken "Kvinnorna extra utsatta" och reagerade med ryggmärgen, din fanatiker? I den här artikeln är det banne mig inte som du säger, att kvinnan ständigt är offer och mannen förövare, den handlar om hemlösa, inte om könskampen!
Du är jämlik med mig. Försök inte.
Jag reagerade tydligen med "ryggmärgen också" fast jag är kvinna..
Kan ju ha med att göra att jag är så trött på att se denna insmugna punktmarkering som sker i media över att det alltid skall vara värre för oss kvinnor för att vi är just kvinnor.
För om artikeln skall handla om hur jobbigt det är för de hemlösa människor så varför skriver då reportern "
Kvinnor är extra utsatta", och "
kanske en ännu större sorg att en kvinna har tagits ifrån sin familj och framför allt barn" och "
misshandlade" som ett avslutande stycke? Det gjorde mig faktiskt helig förbannad.
*Så det är ingen LIKA STOR sorg i att en man förlora sitt förhållande och sina barn?
*Uteliggare män kan inte leva i destruktiva relationer med droger?
*Uteliggare män blir inte heller misshandlade, eller har de uteliggare män som har blåmärken och blåtiror "ramlat i trappan"?
Då det inte första gången man ser reportrar göra så i olika tidningar. Punktmarkerar kvinnor och poängtera att det är alltid jobbigare/värre/värst/etc det är för att de är just kvinnor. Det sker ofta.
Om nu artikeln handlar om hur jobbigt det är för
människor så kunde de reportern låtit bli att slänga in den punktmarkeringen om kvinnorna. Det är inte mer jobbigt för oss kvinnor än det är för män. Det ÄR lika jobbigt fast på olika sätt
Om man frågar mig så är det just en bara en nedvärderande manssyn som uppvisas när man håller på så i olika gammal-/nymedia. Att hela tiden slänga in en liten brasklapp/punktmarkering på att kvinnor är mer/värre utsatt/drabbade/värre/etc bara för att de är kvinnor.
Kan ju göra en annan jämförelse som avslut.
Oftast när man ser artiklar i tidningar om människor som dött i katastrofer..
Så står det i regel i ingressen i artikeln, "X människor dog vara av X kvinnor".
Vad är poängen att skriva ut antalet kvinnor som dog men inte skriva antalet män och barn?
Är kvinnor verkligen så mycket viktigare än exempelvis barn?
Det hade sett mycket bättre ut om man skrev "X människor dog var av X barn".