2011-12-26, 04:24
Medlem
EdgeofEndings avatar
Ursäkta om detta blev fel forum, men det kändes rätt. Vad heter de olika typer av flares på svenska?

Känner till de som har fallskärm, "sprutar", sen även de som ser ut som ett lysrör. En kompis använde en för länge sen. Man skakade den, sen bröt den & den lös en grönt sken i ett par timmar. Var kan man köpa sådana?
Citera
2011-12-26, 04:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Ursäkta om detta blev fel forum, men det kändes rätt. Vad heter de olika typer av flares på svenska?

Känner till de som har fallskärm, "sprutar", sen även de som ser ut som ett lysrör. En kompis använde en för länge sen. Man skakade den, sen bröt den & den lös en grönt sken i ett par timmar. Var kan man köpa sådana?

Såna där glowsticks som man bryter kan man köpa på Teknikmagasinet.
Citera
2011-12-26, 17:26
Medlem
Fegyvereks avatar
Citat:

Vilka menar du?
Vissa båtbutiker säljer ju nödfacklor etc.
Glowsticks finns lite varstans, t.ex Teknikmagasinet.

...I Tyskland finns massa andra gottiga "flares" o.dyl. man kan välja och vraka mellan^^
Citera
2011-12-26, 17:45
Medlem
Närljus, lyspatroner har väl bara försvarsmakten och lyspistoler är väl licensbelagda tror jag.

Nödbloss, nödraketer och glowsticks hittar du i båtaffärer.
http://www.seapax.se/nodraketer--lit...239-c-198.aspx

Det förbjudet att skjuta upp nödraketer om du inte är i nöd, men gör du det inne i landet under nyår så ringer folk antagligen inte 112.
Citera
2011-12-27, 17:43
Medlem
Citat:

Bilden du länkade till är en lysfackla, behöver inte vara militär utan finns även som nödfackla på exempelvis båtar.

Dom man knäcker av är "lightsticks" i försvarsmakten som lyser i 12 timmar (finns även de som lyser i 24 men 12 är vanligast).

Sen finns det även "lys", som du skjuter med en lys pistol rakt upp i luften varpå den faller neråt i antingen grönt eller rött ljus. Finns även en variant som lyser i vitt starkt ljus, osäker på vad den heter
Citera
2011-12-28, 06:35
Medlem
pruttmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Närljus, lyspatroner har väl bara försvarsmakten och lyspistoler är väl licensbelagda tror jag.

Nödbloss, nödraketer och glowsticks hittar du i båtaffärer.
http://www.seapax.se/nodraketer--lit...239-c-198.aspx

Det förbjudet att skjuta upp nödraketer om du inte är i nöd, men gör du det inne i landet under nyår så ringer folk antagligen inte 112.
Mailade polisen förut och frågade om lyspistoler var licensbelagda och då sa de nej.
Tror jag sa ungefär (en pistol där man stoppar in ett bloss som sedan skjuts iväg) så hon kan nog inte trott jag menade en raket (de som bara är som ett rör).

Tycker själv det låter lite märkligt då de är licensbelagda i många andra länder så man tycker ju att stenhårda Sverige också borde ha så men tydligen inte
Speciellt som de väldigt lätt kan byggas om till en enkelskotts 12gauge pistol.
Citera
2011-12-28, 07:12
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttmannen
Mailade polisen förut och frågade om lyspistoler var licensbelagda och då sa de nej.
Tror jag sa ungefär (en pistol där man stoppar in ett bloss som sedan skjuts iväg) så hon kan nog inte trott jag menade en raket (de som bara är som ett rör).

Tycker själv det låter lite märkligt då de är licensbelagda i många andra länder så man tycker ju att stenhårda Sverige också borde ha så men tydligen inte
Speciellt som de väldigt lätt kan byggas om till en enkelskotts 12gauge pistol.

Beror förmodligen på att 99,99% av alla "lys-/signal-/nödraketspistoler" som används i Sverige är av typen:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Si..._flare_gun.jpg

Där i princip allt utom slagstiftet är av hårdplast. Visst kan du säkert med enkel modifikation få en hagelpatron att passa rent fysiskt i den men man bör vara rätt efterbliven för att vilja trycka av...

Sen att man åker dit på § 1 kapitlet i Vapenlagen är en annan femma:

h) anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunition än de är avsedda för. Lag (2011:467).
Citera
2011-12-29, 02:59
Medlem
pruttmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Där i princip allt utom slagstiftet är av hårdplast. Visst kan du säkert med enkel modifikation få en hagelpatron att passa rent fysiskt i den men man bör vara rätt efterbliven för att vilja trycka av...
[/b]
Självklart skulle jag aldrig ens komma på tanken att försöka skjuta hagelpatroner ur en plastpistol, jag tänkte mer på de lite äldre tyska modellerna som är i metall och som det finns åtskilliga youtubeklipp där de avfyrar hagel.
Citera
2018-12-31, 11:27
Medlem
Jag har skjutit hagel 12 med en sån som bilden visar, det är inte pistolen som ska ändras på utan ammunition, man får göra patronen ett par mm kortare så passar den tillräckligt bra för att skjutas med..
Och den håller, de filmer YouTube har ute med sådana där dom går sönder är Ammon mycket kraftigare än en svensk gyttorp
Citera
2018-12-31, 11:28
Medlem
Så här sju år senare 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här