• 1
  • 2
2011-12-25, 23:34
Medlem
Köpte den kamera, en canon g12, jag gillar att ta nattbilder men har aldrig haft en kamera som lyckats ta några bra bilder. Så tänkte köpa en lite dyrare, så köpte den här canon g12 men bilderna blir totalt värdelösa. Korninga, smetiga och tar allmänt dåliga bilder i mörker och i andra fall också.

Blir det inte bättre än så här?

http://imageshack.us/photo/my-images/31/img0071mb.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/28/img0070im.jpg/

I sådana fall kan jag lika gärna slänga skiten i väggen. Varför ska det vara så svårt att ta en bra bild, har testat att ändra iso och högsta kvalitet inställt på kameran. Kör jag på autoinställningar så blir det med skit, blir skit vad jag än gör. Kan man inte vänta sig mer än grusiga och dåliga bilder av en kamera som kostar nästan 5000 kr, har sett 1000 kronors kameror tar bättre bilder än så här, men aldrig när jag håller i kameran konstigt nog.
Citera
2011-12-25, 23:41
Medlem
Herregud. Du måste skämta TS.

Varför skulle kameran automagiskt göra grymma bilder ju mer pengar du lägger på den? Något jobb måste du också göra.

Antagligen så är det du som är kass och har fel inställningar och förstår inte vad de olika inställningarna gör. Så ta och läs på lite innan. Google is your friend.
Citera
2011-12-25, 23:44
Medlem
Parasights avatar
Canon G12 är en stor, fin och dyr kompaktkamera. Rätt konstigt koncept imho, men det är ot...
Hursomhelst, för att få bra bilder i så dåligt ljus som på dina bilder behöver du nog uppemot en sekunds slutartid med den kameran, och då krävs det stativ.
Kompaktkamera=liten sensor=brusiga skitbilder i dåligt ljus (vid slutartider som går att handhålla).
Tyvärr.
Citera
2011-12-25, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorGreger
Herregud. Du måste skämta TS.

Varför skulle kameran automagiskt göra grymma bilder ju mer pengar du lägger på den? Något jobb måste du också göra.

Antagligen så är det du som är kass och har fel inställningar och förstår inte vad de olika inställningarna gör. Så ta och läs på lite innan. Google is your friend.

Googlat och sökt här. Kollat i handboken. Testat en massa olika inställningar, därför jag frågar här om någon har något tips eller förstår varför bilderna blir så usla, för de borde väl kunna bli bättre än de jag tagit? Den första kameramobilen på markanden skulle nästan ta bättre bilder än mina.
Citera
Medlem
Ferromans avatar
Har du ens givit tid till att se över dina inställningar? Bara för att den är dyr är den automatiskt inte bra för exakt allting i alla situationer.. Det måste du väl ändå förstå eller har Jul stressen tagit över helt?
Citera
Medlem
WMs avatar
Hej, googlade upp din kamera och såg att det inte var någon systemkamera.
I alla fall, det är ju lite så med kompaktkameror att dom inte är så bra i ljus då dom antagligen har små bländare och inte kan ta långa slutartider.
Om jag var du hade jag satsat på en systemkamera istället för samma pris.
Och kunnat köpa objektiv till den.
Men om du nu vill behålla denna så kan du köpa dig ett stativ, för just sådan kamera du har och sedan - DRA INTE UPP ISO = Det är då bilderna blir fruktansvärt brusiga, med tanke på att du inte har en så pass bra kamera som klarar pressat iso.
Hoppas du bleb någorlundare klokare.
Citera
2011-12-25, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasight
Canon G12 är en stor, fin och dyr kompaktkamera. Rätt konstigt koncept imho, men det är ot...
Hursomhelst, för att få bra bilder i så dåligt ljus som på dina bilder behöver du nog uppemot en sekunds slutartid med den kameran, och då krävs det stativ.
Kompaktkamera=liten sensor=brusiga skitbilder i dåligt ljus (vid slutartider som går att handhålla).
Tyvärr.

Ok, så lät det inte riktigt när jag skulle köpa den och skapade en tråd om bilder i mörker. Antar att det är för sent att skicka tillbaka den då jag haft den hemma i 3 veckor, men inte haft lust att ta bilder då de blir så dåliga och jag bara blir irriterad när jag tar fram den och försöker.
Citera
2011-12-25, 23:46
Medlem
godawdos avatar
TS, bilderna är ju helt gula? Någonting med inställningar? Kolla på min nattbild, som är tagen med en sketen mobil. (3,2)

Förvisso är den kass den med, men färgerna är OK.

http://imageshack.us/content_round.p...upload&newlp=1
Citera
2011-12-25, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WM
Hej, googlade upp din kamera och såg att det inte var någon systemkamera.
I alla fall, det är ju lite så med kompaktkameror att dom inte är så bra i ljus då dom antagligen har små bländare och inte kan ta långa slutartider.
Om jag var du hade jag satsat på en systemkamera istället för samma pris.
Och kunnat köpa objektiv till den.
Men om du nu vill behålla denna så kan du köpa dig ett stativ, för just sådan kamera du har och sedan - DRA INTE UPP ISO = Det är då bilderna blir fruktansvärt brusiga, med tanke på att du inte har en så pass bra kamera som klarar pressat iso.
Hoppas du bleb någorlundare klokare.

Ville såklart helst ha en systemkamera. Men samtidigt en kamera man alltid kan ha med sig, annars blir det inte så mycket bilder, så var därför jag köpte den. Men bilderna blir dåliga när jag tar bilder inomhus också.
Citera
2011-12-25, 23:48
Medlem
EvilGuys avatar
Med en bländaröppning på 2.8 kan du inte förvänta dig att ta monsterbra bilder kvälls- och nattetid utan stativ/lite längre slutartider.

Gissningsvis kör du något auto-program med tanke på brusnivån på bilderna. Testa ställ ISO till kanske 200 och slutartiden på 1/10 och använd ett stativ så tror jag att kvällsbilderna kommer att bli bättre.
Citera
2011-12-25, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godawdo
TS, bilderna är ju helt gula? Någonting med inställningar? Kolla på min nattbild, som är tagen med en sketen mobil. (3,2)

Förvisso är den kass den med, men färgerna är OK.

http://imageshack.us/content_round.p...upload&newlp=1

Alla andras kameror tar alltid bra bilder känns det som, sen när jag köper en sådan så blir det endå dåliga. Har sett mycket billigare och äldre kameror ta bra mycket bättre bilder än min.
Citera
2011-12-25, 23:55
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DopeLife
Alla andras kameror tar alltid bra bilder känns det som, sen när jag köper en sådan så blir det endå dåliga. Har sett mycket billigare och äldre kameror ta bra mycket bättre bilder än min.

Det är inte kameran som tar bilderna utan det är du, kameran är ditt verktyg. Det går utmärkt att ta habila nattfoton med en Canon G12. Men som redan har sagts, du får räkna med att använda låga ISO, långa slutartider och stativ. Helst även fjärrutlösare. Det är en kamera med liten sensor och dina bilder är brusiga som satan, kameror med små sensorer klarar inte höga ISO särskilt bra. Med en G12 borde du dessutom kunna fota i RAW-format, vilket gör att du kan vitbalansera och justera exponering i efterhand. Dina bilder är väldigt gula, något som går utmärkt att ordna i efterbehandlingen.

Det är inget fel på kameran, exempelvis den här bilden är tagen med en G12...
http://www.flickr.com/photos/tate206...@N21/lightbox/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in