2005-01-13, 20:26
Bannlyst
Vet någon hur det blev med den s k Gröndalsmannen eller Gröndalspedofilen som han sedermera kallades?

Han fick ju rättspsykiatrisk vård som straff för att han förgripit sig på 20-25 barn i södra Stockholm runt 97-98.

Det blev ju rabalder när han skulle släppas efter genomgången tid på psyket. Ny identitet och andra typer av skydd.

Denne invällare kanske smyger omkring i ditt bostadsområde nu och fluktar på dina barn!
Citera
2005-01-13, 20:37
Medlem
El Zorros avatar
flyttas från IP till krim.
Citera
2005-01-13, 22:36
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenfrack
Vet någon hur det blev med den s k Gröndalsmannen eller Gröndalspedofilen som han sedermera kallades?

Han fick ju rättspsykiatrisk vård som straff för att han förgripit sig på 20-25 barn i södra Stockholm runt 97-98.

Det blev ju rabalder när han skulle släppas efter genomgången tid på psyket. Ny identitet och andra typer av skydd.

Intressant psykfall som jag vet så dömdes han väl år 2000. Men vad har du fått information om att han är släppt?

Mer info!
Citera
2012-01-15, 23:09
Medlem
storytellers avatar
Ja, vad hände egentligen med Gröndalspedofilen? Satte mycket skräck i oss som växte upp i Stockholm under denna tid...

Flytt till Kriminalhistoria är väl i sin ordning, antar jag.
Citera
2025-09-28, 00:10
Medlem
Mogadons avatar
Jag arbetade som vårdare för Gröndalspedofilen, när han kom till avd 114 år 2000, efter att ha blivit dömd för 18 övergrepp. Han heter Johan, född -65, men minns inte efternamnet. Han var väldigt grandios och manipulativ.
Citera
2025-09-28, 20:45
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Jag arbetade som vårdare för Gröndalspedofilen, när han kom till avd 114 år 2000, efter att ha blivit dömd för 18 övergrepp. Han heter Johan, född -65, men minns inte efternamnet. Han var väldigt grandios och manipulativ.

Hade DN fel när de skrev såhär 2000-02-26?

Gröndal. Polisen tror sig ha avslöjat den så kallade Gröndalsmannen i södra Stockholm. En 20-årig man som redan har dömts för andra sexbrott är ...”

Jag kan inte läsa mer än så eftersom det är en låst artikel. Om DN hade rätt så bör mannen ha varit född ca 1980.

Läsbar artikel i Aftonbladet från februari 2000: https://wwwc.aftonbladet-cdn.se/nyhe...2/26/pedo.html
Senast redigerad av Sonny00 2025-09-28 kl. 20:50.
Citera
2025-09-28, 22:09
Moderator
sm910difs avatar
Juridik --> Kriminalhistoria
/Moderator
Citera
Igår, 07:50
Medlem
Ettsjutrettons avatar
(FB) Pedofilen i Söderort våldtog barn under hela 1990-talet, dömd till sluten vård 2000
Citera
Igår, 21:35
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
(FB) Pedofilen i Söderort våldtog barn under hela 1990-talet, dömd till sluten vård 2000

Men den tråden handlar väl inte om Gröndalspedofilen? Åldern stämmer ju inte alls. Se min länk till Aftonbladet.
Citera
Idag, 00:26
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Men den tråden handlar väl inte om Gröndalspedofilen? Åldern stämmer ju inte alls. Se min länk till Aftonbladet.
Den stämmer 100% med skribenten Mogadons inlägg. Känner personligen ej till någon annan pedofil som härjat i dessa trakter.
Citera
Idag, 10:02
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Hade DN fel när de skrev såhär 2000-02-26?

Gröndal. Polisen tror sig ha avslöjat den så kallade Gröndalsmannen i södra Stockholm. En 20-årig man som redan har dömts för andra sexbrott är ...”

Jag kan inte läsa mer än så eftersom det är en låst artikel. Om DN hade rätt så bör mannen ha varit född ca 1980.

Läsbar artikel i Aftonbladet från februari 2000: https://wwwc.aftonbladet-cdn.se/nyhe...2/26/pedo.html

Jadu, intressant att de skrev så. Jag har ju läst utredningen och domen emot denne Johan född -65 (som själv hade en son på 18 år då, han fick som 17-åring) som då dömdes till rättspsykiatrisk vård med SUP. (Vi som arbetar med dem har fri tillgång till deras domar).

Han omtalades klart som Gröndalspedofilen i utredningen och det var flera överfalls-adresser i Gröndal/Aspudden med i den (ffa portar där han lockat in killar). Anledningen att jag minns det så väl, är att jag i början av 90-talet jobbade extra i Konsumbutiken i Gröndal och kände till gatorna så väl just där. Mer än så kan jag inte förklara. Minns exakt hur han såg ut och fastän jag inte sett honom på 24 år, skulle jag känna igen honom på studs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in