• 1
  • 2
2011-12-25, 03:07
Medlem
MauiWowies avatar
Hej,

jag behöver skicka pengar till en bekant i USA för att reglera en skuld och vill, så långt möjligt, undvika avgifter.

Jag hade tänkt skicka dessa c:a 5000 kr i poster om 500 kr för att äntligen få iväg dem (försöker jag samla ihop 5000 kommer jag ofelbarligen att tulla på pengarna och kommer aldrig till vägs ände) och då blir bankens avgifter orimligt höga i förhållande till summan.

Dessutom unnar jag inte banken så mycket som ett öre av mina hårt beskattade, surt förvärvade slantar, så hjärtlös och elak är jag.

Tacksam för tips!
Citera
2011-12-25, 03:14
Medlem
Har han inte internetbank?
Citera
2011-12-25, 03:38
Medlem
MauiWowies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Har han inte internetbank?
Visst, men även där ska banken ha avgift. Min första tanke var att skicka på så sätt så jag har kollat. Jag letar efter ett alternativ till att per post skicka kontanter eller 'cashiers check' vilket såvitt jag kan förstå inte är säkrare än kontanter.
Citera
2011-12-25, 03:44
Medlem
paypal, de tar minimalt med pengar på så små summor.
Citera
2011-12-25, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauiWowie
Visst, men även där ska banken ha avgift. Min första tanke var att skicka på så sätt så jag har kollat. Jag letar efter ett alternativ till att per post skicka kontanter eller 'cashiers check' vilket såvitt jag kan förstå inte är säkrare än kontanter.
Tanka upp ett Visa med 5000 papp, bifoga kod (över telefon) och skicka rekommenderat?
Citera
2011-12-25, 04:08
Medlem
MauiWowies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerslaven
paypal, de tar minimalt med pengar på så små summor.
Tack, låter bra.
Citat:
Tanka upp ett Visa med 5000 papp, bifoga kod (över telefon) och skicka rekommenderat?
Också bra, kanske bättre då mottagaren är datorfobiker in extremis. Jag har ett Visakort idag men också betalningsanmärkning, skulle jag ändå kunna ansöka om ett nytt?
Citera
2011-12-25, 04:16
Medlem
Citat:
Jag har ett Visakort idag men också betalningsanmärkning
Varför krångla till det och ansöka om ett nytt? Du har ju ett, då kan du väl nyttja det? Ja, för annars hade du väl inte haft det?

Om du nu har ett, så är det givetvis kopplat till ett konto. Sätt in 5000 på det kontot och skicka sedan kortet rekommenderat. Ge koden i telefon. Han tar ut degen och returnerar kortet. Byt kod sedan om du känner för det.

Vilka hinder, eller kostnader, medför detta?
Senast redigerad av xtroverto 2011-12-25 kl. 04:25.
Citera
2011-12-25, 04:53
Medlem
MauiWowies avatar
Citat:
Varför krångla till det och ansöka om ett nytt? Du har ju ett, då kan du väl nyttja det? Ja, för annars hade du väl inte haft det?

Om du nu har ett, så är det givetvis kopplat till ett konto. Sätt in 5000 på det kontot och skicka sedan kortet rekommenderat. Ge koden i telefon. Han tar ut degen och returnerar kortet. Byt kod sedan om du känner för det.

Vilka hinder, eller kostnader, medför detta?
Lugn i stormen min vän, varför denna animus? Jag hade bara inte tänkt på den här förnämliga lösningen - jag är helt enkelt inte så bra på att tänka.

Det är därför jag frågar i forum som detta. Jag vet att jag (nästan) alltid får bra, informerade svar på FB; det här var ett exempel.

Tack för tipset xtroverto
Citera
2011-12-25, 05:05
Medlem
Citat:
Lugn i stormen min vän, varför denna animus? Jag hade bara inte tänkt på den här förnämliga lösningen - jag är helt enkelt inte så bra på att tänka.

Det är därför jag frågar i forum som detta. Jag vet att jag (nästan) alltid får bra, informerade svar på FB; det här var ett exempel.

Tack för tipset xtroverto

Jag blev bara så förvånad, såg inte riktigt kruxet.

Hur ska du göra nu då?

EDIT: Vad det verkar så kommer du nog lyckas få över hela summan, utan kostnad, och bli skuldfri. Finemang.
Senast redigerad av xtroverto 2011-12-25 kl. 05:11.
Citera
2011-12-25, 05:42
Medlem
MauiWowies avatar
Citat:
Jag blev bara så förvånad, såg inte riktigt kruxet.

Hur ska du göra nu då?

EDIT: Vad det verkar så kommer du nog lyckas få över hela summan, utan kostnad, och bli skuldfri. Finemang.
Jo, jag fick härförleden ett extrakort i samband med att SEB införde bank-id men det kamla kortet fungerar fortfarande så nu har jag det 'bank-id-enablade' kortet i läsaren, det gamla i libran.

Jag gör helt enkelt så att jag följer ditt tips och skickar det gamla.

På så sätt behöver jag inte vara av med kortet de sju åtta dagar det kan ta tur-och-retur till Kalifornien.

Som sagt, mycket bra tips - det är inte konstigt att man är en 'återfallsförbrytare' när det gäller att vända sig till FB plus att jag gillar 'bad-boy' stuket här.
Citera
2011-12-25, 05:51
Medlem
Citat:
Jo, jag fick härförleden ett extrakort i samband med att SEB införde bank-id men det kamla kortet fungerar fortfarande så nu har jag det 'bank-id-enablade' kortet i läsaren, det gamla i libran.

Jag gör helt enkelt så att jag följer ditt tips och skickar det gamla.

På så sätt behöver jag inte vara av med kortet de sju åtta dagar det kan ta tur-och-retur till Kalifornien.

Som sagt, mycket bra tips - det är inte konstigt att man är en 'återfallsförbrytare' när det gäller att vända sig till FB plus att jag gillar 'bad-boy' stuket här.
Perfekt. Kul att du hittade en lösning som passade.
Citera
2011-12-25, 06:00
Medlem
MauiWowies avatar
Citat:
Perfekt. Kul att du hittade en lösning som passade.
Tycker du det var hälften så kul som jag tycker jag det var dubbelt så kul som du!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in