2011-12-25, 00:39
Medlem
Lite luddig rubrik men fick ej plats!
Tjenixen, med inspiration från denna tråd:
https://www.flashback.org/t1744741

så tänkte jag både för den situationen och för allmänna situationer att ställa en fråga som berör detta. Kan väl ta just mitt exempel:

Jag är en fattig student som verkligen vill få så mycket bidrag som möjligt (Bostadsbidrag/tillägg?), då jag sliter som ett djur (och kommer betala tillbaks alla bidrag med HÄSTLÄNGDER bytheway i form utav en massa jävla skatt från det välavlönande och statusfyllda yrke jag tänkt studera till).
Hursomhelst, i tråden diskuteras att bl a att det inte är bra att ha sparade pengar då vissa/alla bidragsgivare tar hänsyn till det och ger inte/ger mindre bidrag.

Då tänkte jag helt enkelt öppna ett sparkonto med schyssta räntor i min fars namn, och skapa ett lösen/anv. samt föra över pengar till det titt som tätt, med hans tillåtelse såklart.
Då kommer alla statliga/myndiga osv bidragsgivare att inte se att jag har någonting sparat eller hur?Eller kan problem uppstå här?

Kan/har banken/polisen etc resurser eller intresse av att studera IP-nr och överföringar, alltså att det ständigt är hans son som för över/tar ut pengar till sin fars konto, jag bor ju ej hemma längre.

Som ni märker är jag troligen väldigt oinsatt i ämnet, men försök att svara seriöst och givande. Det hade hjälpt mycket!

tacksam för svar på förhand!
Citera
2011-12-25, 13:31
Medlem
Jo, vart det några problem eller!?
Citera
2011-12-25, 15:14
Medlem
submariners avatar
hej,

med stor sannolikhet kommer varken myndigheter eller Polis bry sig det minsta - det som kan kräva visst förklarande är banken och arbetsgivare beroende på hur insättningar/uttag etc. sker. Visa kort kopplat till konto för uttag är nog det lättaste - frågan är om en arbetsgivare vill betala in lön till ett konto som inte är ditt alt. om banken börjar ställa frågor om du regelbundet sätter in kontanter på din pappas konto. dax att skaffa en bra Personlig Bankman kanske?
Citera
2011-12-25, 15:51
Medlem
morkfromorks avatar
Om far oväntat dör hamnar dina pengar i dödsboet.
Citera
2011-12-26, 21:54
Medlem
TheOmnipotents avatar
Borde det inte gå att "gömma" tillgångarna i en kapitalförsäkring? Om du har aktier i den så står du ju i alla fall inte som ägare på aktierna.
Citera
2011-12-26, 22:00
Medlem
Schysst ränta var kul sagt. Har du någon aning om vilken ränta du siktar på?
Citera
2011-12-27, 11:49
Medlem
Beror ju på vilka summor det rör sig om. Rör det sig om 5-10kkr eller mindre per månad så ser det väl inte så konstigt ut. Kan ju vara en avbetalning på en bil, att man betalar hem, stöttar föräldrarna rent ekonomiskt eller vad som helst. Själv överför jag varje månad ca 15 tusen per månad till min fru som betalar räkningar etc och det är ingen bank som frågat henne vad det var för pengar. Detta gjorde jag även innan vi gifte oss och fick samma efternamn.
Citera
2011-12-27, 12:17
Medlem
För bidrag som påverkas av din storlek på inkomst så spelar det ingen roll vilket konto lönen går in på.
Citera
2011-12-28, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gillarpengar1
Beror ju på vilka summor det rör sig om. Rör det sig om 5-10kkr eller mindre per månad så ser det väl inte så konstigt ut. Kan ju vara en avbetalning på en bil, att man betalar hem, stöttar föräldrarna rent ekonomiskt eller vad som helst. Själv överför jag varje månad ca 15 tusen per månad till min fru som betalar räkningar etc och det är ingen bank som frågat henne vad det var för pengar. Detta gjorde jag även innan vi gifte oss och fick samma efternamn.

jag tror oxå det. Bidrag påverkas av inkomst visst vill dom se tillgång osv men jag tror inte det spelar roll om man har tillgång har man rätt till bidrag så får man det. jag tror inte du får bostadstillägg bostadsbidrag kanske men inte tillägg, bostadstillägg/särskiltbostadstillsägg e för pensioner eller dom som är handikapp/sjuk som får aktivitetsersättning. Min tjej fick det trots hon hade mer än 60K på hennes spar konto och det va utan fond och aktie hon har mer än 50k på aktie. Hon fick nånstans 10000 som allt aktivitets ersättning(6000)+särskilt bostadstillägg(4000) då jag hade ingen jobb. Så fort jag fick jobb o tjänade 18K hennes särskilt bostads tillägg sjönk till 395 från 4000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in