Flashback bygger pepparkakshus!
2011-12-24, 23:58
Medlem
Jag testade att få bort röktlukt i mitt vardagsrum med vanlig 24% ättika som jag tömde upp på ett fat och lät stå i drygt tre dagar. Jag tyckte det fungerade riktigt bra, så inpyrd som min lägenhet var..
Min syrra som är Adolf Hitler mot röklukt samt rökare klagade inte ens när hon var hos mig..

Visserligen så luktar det ju en del ättika på detta sätt då man har fatet framme. Men jag tänkte om man kunde blanda ut en svagare blandning, men att man har den typ på en USB-koppvärmare eller liknande, för att typ göra processen snabbare men med mindre lukt?

Om man blandar en svag blandning, men snabbar på dunstningsförmågan med fläkt eller värmare av något slag så kanske man kan få en relativt luktfri variant som man kan ha igång konstant utan att det stinker ättika i hela lägenheten, men som ändå konstant förebygger dålig lukt?
Senast redigerad av DaCrap 2011-12-25 kl. 00:04.
Citera
2011-12-25, 00:16
Medlem
Skaffa en jonisator. Inte den billigaste skiten du får tag på, utan en bra.

Grattis på julen!
Citera
2011-12-25, 02:07
Medlem
Razputins avatar
Röka under fläkten minskar ju mängden röklukt innan den har satt sig, kanske du ska gå och tänka steget före att du rökt ner lägenheten istället för hur du ska rädda det när den väl är nedrökt?
Citera
2011-12-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razputin
Röka under fläkten minskar ju mängden röklukt innan den har satt sig, kanske du ska gå och tänka steget före att du rökt ner lägenheten istället för hur du ska rädda det när den väl är nedrökt?

Jag har hört någon gång att enbart 20% av röken försvinner om man röker under fläkten.. Den rök man ser försvinner visserligen in i fläkten, men den rök man ser är INGENTING mot vad cigaretten egentligen avger.. Den största mängden gaser och rökpartiklar en cigarett avger är osynlig för ögat..

Jag kommer ihåg när min mormor levde. Hennes sysselsättning om dagarna var att sitta brevid köksfäkten och röka, men ändå var hennes lägenhet inpyrd, och med gula tapeter, köksluckor o.s.v.
Senast redigerad av DaCrap 2011-12-25 kl. 22:12.
Citera
2011-12-26, 19:42
Medlem
safadinhos avatar
Jag kör med http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=165645358

Funkar bra
Citera
2013-05-12, 13:14
Medlem
Kazimirs avatar
Bumpar denna tråden.

Är det någon som vet om ättikan kan förlora sin effekt efter att man har haft den ståendes ute? Att den skulle bli mättad och till slut oförmögen att "suga upp" mer rökpartiklar?
Har haft min ättika i ett glas kanske en vecka nu, och sparsam som man är så vill jag ju inte behöva offra mer ättika än nödvändigt.
Citera
2014-09-23, 14:34
Medlem
krokons avatar
Bumpar denna tråd då jag tänkte sätta ut fat med ättika i lägenheten men igår läste på aftonbladet att folk har hamnat i koma av ångorna ifrån ättika.

Hur mycket skall man spä ut 24% ättika för att det fortfarande skall fungera mot röklukt och småflugor?
Citera
2014-09-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokon
Bumpar denna tråd då jag tänkte sätta ut fat med ättika i lägenheten men igår läste på aftonbladet att folk har hamnat i koma av ångorna ifrån ättika.

Hur mycket skall man spä ut 24% ättika för att det fortfarande skall fungera mot röklukt och småflugor?
Det var nog inte ättiksånga utan ammoniak som fick en person att hamna i koma om du syftar på denna artikel:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19571881.ab

Man kan använda ren 24% ättika i en skål för att få bort dålig lukt. Det var det jag använde mig av. Man kan även värma ättikan för att få en bättre effekt mot dålig lukt. Jag värmde upp ättikan i en mugg, sen så ställde jag muggen på en USB-koppvärmare, så fick den stå i några dagar.

Naturligtvis så luktar det ju ättika i rummet, så det är ju mer en tillfällig lösning för att få bort dålig lukt.

En jonisator är bättre om du vill hålla efter dålig lukt om du har för avsikt att röka konstant i din lägenhet.

Här har du en länk som visar att man kan använda ren 24% ättiksprit uppvärmd för att få bort dålig lukt:

http://www.spisa.nu/4.12531/varufakt...ut-ren-attika/
Citera
2014-09-23, 20:04
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Det var nog inte ättiksånga utan ammoniak som fick en person att hamna i koma om du syftar på denna artikel:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19571881.ab

Man kan använda ren 24% ättika i en skål för att få bort dålig lukt. Det var det jag använde mig av. Man kan även värma ättikan för att få en bättre effekt mot dålig lukt. Jag värmde upp ättikan i en mugg, sen så ställde jag muggen på en USB-koppvärmare, så fick den stå i några dagar.

Naturligtvis så luktar det ju ättika i rummet, så det är ju mer en tillfällig lösning för att få bort dålig lukt.

En jonisator är bättre om du vill hålla efter dålig lukt om du har för avsikt att röka konstant i din lägenhet.

Här har du en länk som visar att man kan använda ren 24% ättiksprit uppvärmd för att få bort dålig lukt:

http://www.spisa.nu/4.12531/varufakt...ut-ren-attika/

Ättika är effektivt för att ta bort gammal röklukt. Man bör dock iaktta en viss försiktighet med tanke på att ättika är korrosivt, man bör alltså inte placera ättikan precis bredvid hemelektronik eller annan känslig elektronisk utrustning.

Det bästa är ju om man kan använda ättikan under perioder när man inte är hemma eftersom det utan tvekan luktar lite.
Citera
2019-01-03, 17:42
Medlem
OneFatFucks avatar
Hej

Ättika funkar inte mot brandlukt iallafall, visst det är billigt att köpa men strunta i detta det tar bara tid och det börjar lukta ättika istället och brandrök.

Jag vet inte varför dessa råd sprids på nätet för det funkar inte för fem öre!

När det gäller att få bort lukt skall en ozongenerator funka bra har jag läst men tyvärr finns risken att detta förstör elartiklar som TV, ugn, kylskåp, frys, TV-spels konsoller m.m. Tydligen skall risken vara liten att något går sönder men de som jobbar med det och hyr ut ozongeneratorer eller kommer och sätter upp dom och sätter igång dom kan inte lämna några garantier att inget kommer gå sönder så tills ni kollat upp hur stora riskerna är och om ni vågar chansa så väl detta alternativ bra.

I övrigt verkar inga alternativ finnas om man inte vill tvätta hela rummen från golv till tak och vissa har sagt att det hjälper att tvätta möbelklädsel (dock luktar våra möbler inte) men ja. Strunta i ättikan iallafall ni kommer bara bli besvikna. Man kan även vädra och vänta i 1-3 veckor enligt vissa källor.

Lycka till
Citera
2019-01-06, 10:08
Medlem
OneFatFucks avatar
Hej igen

Ok lite mer tips.

Någon skrev i något forum att man skulle tvätta alla textilier typ möbelklädsel m.m. och att det gav effekt och det gjorde vi, även djurpälsar som vi hade och plastmattor. Det som inte gick att tvätta i maskin tvättade vi med en ångtvätt (någon från kärcher). Det vi inte tvättade hängde vi ut och ångtvättade dagen efter. Vi luktade även nära kaminen och kände att veden vi tagit in dragit åt sig brandlukt så det tog vi med ut. Egentligen luktar kaminen och väggen intill lite grann med och den tänkte vi tvätta med såpa. Första dagen när vi tvättade eller tog ut textilierna så var det en markant förbättring även om det luktade lite fortfarande, särskilt nära kaminen och särskilt när köksfläkten var igång och under natten hade vi även vädrat lite. Igår lagade vi storkok (viltpytt) och äppelpaj till efterrätt och dagen innan långkok (älggryta). Idag känner jag faktiskt ingen brandlukt alls. Förvisso har vi inte tagit in de ångtvättade möblerna eller plastmattorna eller pälsarna men som sagt ingen lukt alls.

Så mina tips blir:

-Tvätta eller ångtvätta alla textilier (det räcker att tvätta i vanlig temperatur och typ 40 grader) och se till att de inte ligger i samma utrymme som det luktar, bäst är att ha det utomhus innan ni tvättar det. Jag vet att ni kommer tänka "Nej det orkar vi inte nu utan väntar tills lukten går ur" och det gjorde vi med men sen om några dagar får ni dessvärre ta tag i det.

-Vädra (även om det inte verkar ge så stor effekt)

-Laga mat som långkok eller mat som luktar gott (kanske kan vara en tillfällighet men jag tror detta faktiskt gett effekt)

Detta är efter att det rykt in 3 gånger från en otät kamin så jag knappt kunde titta när jag satt vid kaminen då det sved i ögonen. Det är ju inte enorma mängder rök men ändå så det gav en kvarvarande lukt som kändes när man kom in men vande sig vid efter någon minut tills man gick in i ett annat rum en stund och sedan gick tillbaka och då luktade det igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in