2012-05-30, 10:45
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbmc
95.6% etanol binder väl automatiskt 4.4% vatten..? Så snarare < 1% skit
Inte helt säker. Det borde väl lika gärna kunna binda några procent skit också likaväl som vatten?
(Visserligen lite oexakt där med 95, men ändå? )
De tillsatta grejorna är väl i vätskeformat? Estrar och sånt.
Citera
2012-05-30, 12:07
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zick
Finns det något recept som gör t-röd drickbart? Någon man kan blanda i?
Enligt experter som skrivit tidigare i tråden så är glassen piggelin något man alltid bör ha hemma. Käka lite piggelin ta dig en shot och fortsätt sedan käka piggenlin. Dels lindrar det brännan i hals och mun och dels tar det bort den äckliga bitrex-smaken.
Citera
2012-05-30, 12:48
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Enligt experter som skrivit tidigare i tråden så är glassen piggelin något man alltid bör ha hemma. Käka lite piggelin ta dig en shot och fortsätt sedan käka piggenlin. Dels lindrar det brännan i hals och mun och dels tar det bort den äckliga bitrex-smaken.
Jo, så kan det vara, men om man nu tänker sig att förädla röddojan i stället så man slipper isbitar och piggelin så vore väl det behjärtansvärt? Mindre pyssel än att sätta mäsk.

Om tillverkaren tillsätter skit för att den inte ska gå att dricka så undrar man ju lite om han testat fullt ut så inte en vanlig svennebanan kan koka den ren. Därav frågan om någon testat eller om det bara är en klintbergare att det inte ska gå.

När morfar var ung körde de karburatorsprit genom kol och den blev som rysk vodka.
Citera
2012-05-30, 16:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Det illasmakande men ofarliga bitrex hittar jag ingen kokpunkt på, men borde gå att få bort om inte annat i kolet.
Läst att bitrex har en kokpunkt ungefär samma som etanol och inte går att kolfiltrera bort men de vore ju lätt att kolla upp för den som har utrustning och vilja.

Citat:
När morfar var ung körde de karburatorsprit genom kol och den blev som rysk vodka.
Inget man bör göra idag, k-sprit brukar innehålla isopropanol, upp till 100%
Citera
2012-05-30, 16:38
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Läst att bitrex har en kokpunkt ungefär samma som etanol och inte går att kolfiltrera bort men de vore ju lätt att kolla upp för den som har utrustning och vilja.

Har (tillgång till) utrustning, men saknar nog viljan trots allt. Ungefär samma kokpunkt är nära, men skjuter ingen hare, dock. När man destillerar i en lab-master brukar åtminstone jag ligga på tiondelen när.
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inget man bör göra idag, k-sprit brukar innehålla isopropanol, upp till 100%
Nej, det var ju ett tag sedan om man säger. Lite ot, dessutom. Men jag tror att med röddojan kan de ha slagit sig till ro för tidigt.
Citera
2012-10-15, 20:34
Medlem
manniskans avatar
Jag testade först blanda lite T-röd med Kiviks lättdryck och det slank ner finfint. Nästa shot bestod av mer T-röd än innan fast med en liten del lättdryck för att det inte skulle bli för starkt. Det fungerar rätt bra att dricka T-röd. Visst, det kanske inte är så jättegott och någonting man har på fest, men ifall man är nyfiken så kan man gott och väl få sig ett rus på den röda drycken. Bredvid mig hade jag gräddglass som jag tog en sked av, smälte i munnen och sedan skvalpade runt för att därefter svälja det. Det tar bort smaken av T-röd ganska bra vågar jag påstå! T-röd smakar inte alls lika äckligt som man kunde tro, har du någonsin ätit på paintballkulor och väntade dig en lika horribel smakupplevelse kommer du bli positivt överraskad.
Citera
2012-10-15, 20:44
Medlem
Hoppas du skaffat vit käpp..och inte har vänner som bryr sig om att du stinker kattpiss i tre veckor från hud ,urin,utandning..
Citera
2012-10-15, 20:48
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Hoppas du skaffat vit käpp..och inte har vänner som bryr sig om att du stinker kattpiss i tre veckor från hud ,urin,utandning..
Blind blir man då inte.
Citera
2012-10-15, 20:51
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Precis, T-röd är perfekt, har druckit den i många år och under senaste året dricker rent, tog några shots nyss efter jobbet faktiskt.

Jag har alltid en flaska t-röd under bordet.

Förstår inte varför folk handlar på systemet i det här landet där det finns utmärkt methanolfri teknisk sprit till salu 10 gånger billigare. Bara köp och kör.
Biltema sålde av misstag en batch med metanolinblandad t-doja en gång, men det
var ett misstag. Det ska inte få innehålla metanol för säkerhets skull.
Dricka det? Aldrig i livet!
Citera
2012-12-21, 19:52
Medlem
grasens avatar
Sist jag drack t-sprit så däckade jag med en cigarett i handen. Eldade nästan ner lägenheten och utsatte tre anda personer för brandröken. Alla klarade sig utmärkt. Nu sitter jag och dricker handdesinfektion och kom och tänka på den här tråden. Fast nu hae jag inga cigg.
Skål!
Citera
2013-01-07, 17:22
Medlem
Drozds avatar
T-spritsdrickare, se hit! Så här tar ni bort den bittra smaken

Denna metod är omtyckt i öststaterna för att piffa upp spolarvätska och annan denaturerad teknisk sprit.

Teori
T-sprit är etanol som denaturerats, dvs gjorts odrickbar via tillsats av Bitrex. Bitrex är produktnamnet för denatonium bensoat.
Denatonium bildar vid tillsats av natriumhypoklorit en vit fällning som kan filtreras bort. Natriumhypoklorit är i sin tur den aktiva beståndsdelen i Klorin. Klorinet (hypokloriten) förbrukas alltså vid fällningsreaktionen och filtreras sedan bort.

Bensoaten fälls däremot inte ut av klorintillsatsen utan stannar i lösningen. Detta är dock inget problem eftersom natriumbensoat är ett godkänt konserveringsmedel för livsmedel (E 211). Bensoatoncentrationen är dessutom mycket låg.

Genomförande
Bitrex kan alltså tas bort ur spriten på följande sätt:

1. Tillsätt 0,20 ml Klorin per liter T-sprit.
2. Filtrera bort den vita fällningen mha. ett kaffefilter.

Serveras väl kyld blandat med valfri juice eller läsk.

Källa: http://www.forensicscience.pl/pfs/63_zuba3.pdf

Diskussionsunderlag:
Har ni testat? Smakade det bra? Förbättringsförslag för metoden?
Citera
2013-01-07, 17:25
Medlem
gato12s avatar
Eller också kör man med Piggelin.

https://www.flashback.org/t174923
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem