• 1
  • 2
2011-12-23, 11:59
Medlem
RadikalFails avatar
Var igår till veterinären med en av mina katter. Han verkade ha problem att kissa.

Nå vi far iväg till veterinären med han.

Nå väl framme så var det ju dags för undersökning, veterinären var trevlig, men jag tror katten var trevligast i hela rummet.
Nå kära Torsten kommer ut ur sin bur och verkar helt lugn, han spinner och har sig.
Som han brukar göra.
Veterinären menar på då att det är normalt om katter är rädda att spinna.

Nå jag börjar förklara för veterinären vad problemet är, och veterinären skall ju då skriva i journalen med en vanlig penna, och katten går fram till veterinären och börjar stryka mot pennan så han inte kan skriva. XD

Ja men inte slut där, veterinären skall ju då klämma och känna på urinblåsan.
Ne men min katt tycker ju då att det är en smart idé att börja stryka sig upp mot veterinärens ansikte, för att visa att han gillar han mycket.

Undersökningen slutade med att veterinären sitter och busar med Torsten för att han är så go och snäll.
Han charmade ju liksom nästan av skorna på veterinären.
Kan ju säga att det iaf inte var någon urinsten katten hade, veterinären trodde dock att det eventuellt kunde vara FUS. Så han fick nytt foder och fick nått som heter pleg.

Nå men nu undrar jag kära djurägare, vad är det konstigaste ert djur har gjort mot en veterinär?
Citera
2011-12-23, 12:26
Medlem
Min hund gick och dog innan veterinären han sticka sprutan i han
Billigt blev det iaf.
Citera
2011-12-23, 12:29
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrpung
Billigt blev det iaf.

Det är inte kul när ett djur dör, men det där lät bara skumt.

Beklagar sorgen dock.
Citera
2011-12-23, 12:36
Medlem
Tog dit han av åldersrelaterade sjukdomar. Dog själv på britsen, anser det vara ett bättre slut än att bli nedsövd , många år sen nu så det är lugnt. men tack..
Citera
2011-12-23, 12:55
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Tog dit han av åldersrelaterade sjukdomar. Dog själv på britsen, anser det vara ett bättre slut än att bli nedsövd , många år sen nu så det är lugnt. men tack..

Ja ne det är absolut bättre att dom dör bara i sömnen eller dylikt.
Ja det är ju hemskare att få en överdos.
Citera
2011-12-23, 13:31
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Din katt låter riktigt mesig.

Ont; Knäppaste djuret gjort? Blev av med pungkulorna hos veterinären.
Citera
2011-12-23, 14:14
Medlem
Niilzs avatar
Min katt råkade sticka sig på någon spruta och dog ca 20 sekunder efter.
Citera
2011-12-28, 17:23
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Kan ju säga att det iaf inte var någon urinsten katten hade, veterinären trodde dock att det eventuellt kunde vara FUS. Så han fick nytt foder och fick nått som heter pleg.

Hmm.. vad betyder FUS? fysiologiskt urologiskt syndrome eller något?
Och förresten, vad är då pleg för slags foder?
Citera
2011-12-28, 17:34
Medlem
BlackJewels avatar
Hehe.. drar mig till minnes min allra första katthona, jag var mycket ovan vid katter så när jag en dag kommer hem står honan och ylar medan bakbenen sprätter och hela svanken i golvet - jag blev helt förskräckt och tyckte det såg förbaskat smärtsamt ut.. min lilla älskling så förpinad.. när jag försökte resa henne upp så bara dignade hon ner och ylade ännu mer och såg ännu mer förvridet plågsam ut
Hade alltså aldrig sett en katt så, jag trodde hon drabbats av nån slags förlamning

Ringer således djursjukhuset akut, ringer hem min kille som är ute på kvällstjänst och ber honom komma hem då något förfärligt drabbat katten..

Väl uppe, när jag plockar ut katten att ställa sig på britsen för att visa hennes eländiga tillstånd.. ja då är alla symptom puts väck!
Katten står sträckt på benen och är kolugn.. blir palperad och examinerad, tempad och jag får svar att.. nääh du.. veterinären och djurskötaren har djupa veck i pannan och jag behöver nästan på bara knän bedyra att katten var fullständigt i plågor för bara tio min sedan (kändes enormt pinsamt)

Vi skulle iaf ringa tbx om symptomen upprepade sig eller förvärrades.. jag ringde djursjukhuset ett par ggr till.. men ombads att iaktta om katten fick febertillstånd torr nos matta ögon osv

Nåja.. det var hur som helst vid juletid.. när juldagen kom och släktingar fick syn på katten i hörnet stå och åbäka sig igen.. så utropade en smart moster ; men åååh titta vad hon löper!

jag; löper?? vad då löper??!

( ja vid det laget var jag redan beredd på att honan drabbats av ms, epilepsi och allt annat.. jag var redan beredd på att åka upp med henne igen)

mkt pinsam historia! tur jag aldrig åkte upp med henne igen.. haha

Idag vet jag betydligt bättre, nu vet jag att dom kan bete sig som kom och hjälp mig dö men det är bara lurendrejeri..
Citera
2011-12-29, 10:52
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Hmm.. vad betyder FUS? fysiologiskt urologiskt syndrome eller något?
Och förresten, vad är då pleg för slags foder?

feline urologic syndrome.

Det enda pleg jag vet är plegicil (acepromazin), dvs ett slags lugnande.
Citera
2011-12-29, 12:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Billigt blev det iaf.
Man kan ju säga att ni verkligen prickade in när det var dags för hunden. Vår ena hund gjorde något liknande - dock inte lika väl tajmat. Veterinären skulle komma till oss på morgonen - men när alla gick och lade sig för natten tog han sin sista kvällsklapp vid mammas säng, lade sig ner vid hennes sida drog en suck och dog.
Citera
2011-12-29, 13:01
Avstängd
micro113s avatar
Min ena tik hatade att lämna mattes sida. När hon skulle genomgå en del tester så skulle hon stanna hos veterinären över dagen. Jag frågade då om de skulle ge henne lugnande innan jag gick - eftersom jag visste att det skulle bli ett sjuhelvetes liv när jag lämnade.

Men de hävdade att det de var vana - så de tog hunden och jag knatade ut till parkeringen. Innan jag hinner backa iväg så kommer en sköterska utspringande och jag får följa med in igen...så att de kan ge henne lugnande innan jag går.

Madame drog igång och skrämde varenda djur i "vårdsalen", lyckades riva ner saker på vägen, och betedde sig allmänt "väluppfostrat". Folk som satt i väntrummet såg ut som om de skulle ta sina djur och gå eftersom det minst sagt lät som om det pågick hundslakt på stället. Svärande veterinärer, skrikande hund, och grejor som for överallt. Så fort jag klev in i rummet blev hon kolugn och satte sig fot. Hon ville ju bara inte bli kidnappad.

Hon fick sedermera lugnande/sövande för att sedan bäras in i buren innan jag lämnade stället - och sedan ringde de i god tid innan de väckte upp henne igen så att jag skulle vara på plats när hon vaknade.

Den rutinen upprätthölls i fler år, även när hon skulle opereras - trots att tiken ganska snart lärde sig att det är helt okej att följa med "främmande farbröder" även om matte inte är med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in