2011-12-22, 13:01
Medlem
Har börjat fundera på sistone angående folk som aldrig kan sluta prata, gör dom det för att slippa tänka på sin egen skit genom att konstant mala på om allt möjligt meningslöst som meningsfullt?

Menar.. vissa människor slutar helt enkelt aldrig, och det får mig att fundera över ifall dom ångestreducerar genom att göra så? Va tror ni?
Citera
2011-12-22, 13:26
Medlem
jowals avatar
Bra fråga, har själv funderat på samma sak. Även gjort en del experiment med några och kommit fram till följande:

1) Många utav dom som babblar nonstop verkar göra det utan att tänka, försök avbryta eller svara på något (I många fall helt omöjligt då dom inte lyssnar)

2) Sakerna dom säger saknar ofta intelligens, det handlar om totalt ointressanta saker, ofta saker som cirkulerar kring dom själva (ex, var deras kuk varit eller vad dom gjorde i helgen).

3) Påpekar man deras babbel verkar dom inte medvetna om det, så jag antar att det är någon slags "sjukdom" eftersom dom inte verkar kunna kontrollera det.

4) Personerna i fråga har ofta lågt självförtroende, detta är lätt att lista ut om man lyssnar på babblet då det som jag sa ovan, ofta handlar om självhävdelse.

Nu gäller inte detta alla jag träffat som babblar mycket, vissa har faktiskt vettiga saker för sig men det är sällsynt.

Detta är vad jag upplevt ^^
Citera
2011-12-22, 13:51
Medlem
Uses avatar
Jag har inte reflekterat kring det här tidigare men jag tror du slog huvudet på spiken. Det påminner väldigt mycket om en vän till mig vars självförtroende är i botten och pratar konstant om helt irrelevanta saker. Har ibland fått höra hur jobbigt hon tycker allt är i övrigt men när man träffar henne så går munnen i ett och allt verkar vara frid och fröjd.
Citera
2011-12-22, 15:12
Medlem
Clayton80s avatar
Det värsta med dessa personer är att dom hela tiden pratar om sig själva, vilket ju är helt ointressant, eftersom de ju borde prata om mig. Dom är verkligen otroligt självcentrerade.
Citera
2011-12-22, 15:21
Medlem
De kanske är nervösa och försöker göra ett bra intryck?
Citera
2011-12-22, 15:31
Medlem
MisterMGMTs avatar
Känner igen det. Helt otroligt att det finns personer som avbryter en och börjar prata om något helt annat när jag är mitt i en mening. Tror inte dessa personer ens bryr sig om dig utan bryr sig endast om sig själva precis som jowal tar upp. Alla punkter kan jag relatera till den personen fastän jag inte vill döma honom egentligen, men blir så automatiskt.
Hände mig faktiskt igår och blev helt förvånad och tänkte: "Vad fan hände nu? Pratade jag inte tillräckligt högt, varför börjar han prata om något helt annat när jag är mitt i en mening och pratar?"
Citera
2011-12-22, 15:56
Medlem
de kanske är lomhörda och tycker inte om "tystnaden"
Citera
2011-12-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMGMT
Känner igen det. Helt otroligt att det finns personer som avbryter en och börjar prata om något helt annat när jag är mitt i en mening. Tror inte dessa personer ens bryr sig om dig utan bryr sig endast om sig själva precis som jowal tar upp. Alla punkter kan jag relatera till den personen fastän jag inte vill döma honom egentligen, men blir så automatiskt.
Hände mig faktiskt igår och blev helt förvånad och tänkte: "Vad fan hände nu? Pratade jag inte tillräckligt högt, varför börjar han prata om något helt annat när jag är mitt i en mening och pratar?"

Det här kan dock vara olika personer, dvs folk som gör såhär behöver nödvändigtvis inte vara den typen som jag inledande beskriver...

Kan vara så att du utstrålar lite alfa och är osäker, då kan någon mer auktoritär/säker person ta över genom att disrespektera dig och avbryta osv. Det här handlar, vad jag tror, mer egentligen om ett maktutövande och en demonstration i vem som är kung. Säger inte att alla som är säkrare än dig, gör så, men vissa kan göra så. Bevittnar även detta.
Citera
2011-12-22, 18:38
Medlem
sister.fockas avatar
Jag har också funderat på det här, vissa verkar liksom inte palla trycket från pinsamma tystnader ELLER sina konstiga tankar. Därför maler de på och tröttar ut en.
Citera
2011-12-23, 01:13
Medlem
Jag pratar väldigt mycket hela tiden och har inte funderat över varför jag gör det men den här tråden fick mig att tänka till. Tror det är för att:

- Jag tycker om att få uppmärksamhet/vara i centrum. (så ni inte missuppfattar: jag HATAR att skryta. Men tycker om när jag får människor att skratta).
- Jag hatar pinsamma tystnader.
- Jag misstänker att jag har lite adhd eftersom jag antingen är hyperaktiv eller jätteseg. Och då är det liksom svårt att kontrollera sig och orden bara flyger ut.
- Jag vill inte att människor ska tycka jag är tråkig. Och är man spontan och pratar mycket brukar inte folk tycka det.
Citera
2011-12-23, 01:21
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tildeee
Jag pratar väldigt mycket hela tiden och har inte funderat över varför jag gör det men den här tråden fick mig att tänka till. Tror det är för att:

- Jag tycker om att få uppmärksamhet/vara i centrum. (så ni inte missuppfattar: jag HATAR att skryta. Men tycker om när jag får människor att skratta).
- Jag hatar pinsamma tystnader.
- Jag misstänker att jag har lite adhd eftersom jag antingen är hyperaktiv eller jätteseg. Och då är det liksom svårt att kontrollera sig och orden bara flyger ut.
- Jag vill inte att människor ska tycka jag är tråkig. Och är man spontan och pratar mycket brukar inte folk tycka det.

vi behöver sådant också
människor som kan berätta ngt kul

men det kan vara en insikt att inte alltid gå på
är du lite mer frågande får du reda på en del

växla beteende
Citera
2011-12-23, 06:35
Medlem
Scampis avatar
Det bottnar i osäkerhet. Yttrar sig som ändlöst innehållslöst pladder, eller tystnad/blyghet. Det värsta tycker jag är människor som lurat till sig en hög position i en organisation och som döljer sina bristande förmågor med pladder. Resultaten uteblir s a s.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in