2011-12-21, 08:51
Medlem
A.Strindbergs avatar
Hur kommer det sig att i Sverige, så har man dålig kvinnosyn om man går på t. ex. strippklubb eller vill legalisera prostitution?
Varje gång media tar upp detta, att t. ex. antingen kungen eller någon annan varit på strippkubb.
Så ska det tydligen säga "allt", om en persons kvinnosyn, att ens välja ett ämne vid en diskussion, om att man skulle vilja legalisera prostitution, är som att ställa sig mitt i hårkorset.

Med "hårkors" menas det som finns på ett "sikte", på ett skjutvapen. Något som förenklar "skyttet" när man t. ex. är ute på jakt.
http://comps.canstockphoto.com/can-stock-photo_csp4113254.jpg

De flesta killar verkar ju ändå ha en ganska avslappnad neutral hållning till både sexhandel och strippklubb.
Min uppfattning är att killarna låtsas bry sig när tjejer är i närheten, antingen för att säkerställa tillgången till fittan de bor med, eller för det potentiella ragget.

Är det p.g.a. feminismens gamla stöttepelare gällande "könsmaktsordningen", att en kvinna alltid är ett offer för mannens "lustar"?

Är det helt enkelt så att en kvinna inte klarar av konkurrens från en annan kvinna, som en man ev. skulle föredra framför henne?

Jag skulle vilja ha en förklaring.
För visst är det väl ändå så att en kvinna "kan" välja själv?
Hon är väl inget omdömeslöst "djur" som man kan jämställa med en utvecklingsstörd?
Senast redigerad av A.Strindberg 2011-12-21 kl. 09:01. Anledning: Stavfel
Citera
2011-12-21, 08:53
Medlem
Rubrik01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Strindberg
Så ska det tydligen säga "allt", om en persons kvinnosyn, att ens välja ett ämne vid en diskussion, om att man skulle vilja legalisera prostitution, är som att ställa sig mitt i korshåret.

Förstår inte den meningen riktigt, vad menas med korshår?
Citera
2011-12-21, 09:00
Medlem
A.Strindbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubrik01
Förstår inte den meningen riktigt, vad menas med korshår?
Hårkors menar jag ju.
Citera
2011-12-21, 09:32
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Är det helt enkelt så att en kvinna inte klarar av konkurrens från en annan kvinna, som en man ev. skulle föredra framför henne?

Där har du nog mycket av svaret. Helt enkelt rädda att män ska gå till detta och attraheras av andra,yngre och snyggare tjejer och vill därför förbjuda det. Orden dålig kvinnosyn missbrukas så mycket i dagens samhälle att det är löjligt.
Kan man göra nåt utan att vissa ska kalla det för dålig kvinnosyn?

Om det är nån som har dålig kvinnosyn är det väl dom som vill förbjuda detta som i princip tar bort rätten från kvinnorna att själv bestämma över sin egna kropp och vad man vill göra med den.
Citera
2011-12-21, 09:49
Medlem
Starobrnos avatar
Och när det är "Ladies Night" med manlig stripper så blir kärringarna packade, högljudda och tafsar ohämmat. Det anses modernt och frigjort.
Citera
2011-12-21, 09:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Där har du nog mycket av svaret. Helt enkelt rädda att män ska gå till detta och attraheras av andra,yngre och snyggare tjejer och vill därför förbjuda det. Orden dålig kvinnosyn missbrukas så mycket i dagens samhälle att det är löjligt.
Kan man göra nåt utan att vissa ska kalla det för dålig kvinnosyn?

Om det är nån som har dålig kvinnosyn är det väl dom som vill förbjuda detta som i princip tar bort rätten från kvinnorna att själv bestämma över sin egna kropp och vad man vill göra med den.
Talar du om prostitution eller om strippklubb nu?
Mig veterligen pågår väl ingen kampanj för att förbjuda strippklubbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Och när det är "Ladies Night" med manlig stripper så blir kärringarna packade, högljudda och tafsar ohämmat. Det anses modernt och frigjort.
Ladies Night är väl inte en strippshow i alla fall.

Men när man kör med manliga strippor och tjejerna festar loss så är det väl mer en parodi på männens öldrägglande över kvinnor än en motsvarighet.
För du kan ju inte direkt hävda att syftet och motivationen med manliga strippor riktigt är densamma som den med strippklubbar.
Citera
2011-12-21, 10:00
Medlem
Prometeuss avatar
Har funderat en del på samma sak, porr är ju i princip helt accepterat bland yngre människor i Sverige, men väldigt många har något emot strippklubbar, är det inte lite som att äta kött men inte vilja att djur dödas? Man är en hycklare som ändrar värderingar när man måste konfrontera verkligheten.
Citera
2011-12-21, 10:01
Medlem
A.Strindbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Läs en gång till.
Citera
2011-12-21, 10:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Läs en gång till.
Nu frågade jag ju inte efter vad du, utan vad Rifter666 menade. Om du nu vet det och kan svara i hans ställe så är du välkommen att göra det. Icke svar är väl däremot rätt meningslösa.
Citera
2011-12-21, 10:08
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:

Pratar egentligen om båda eftersom nästan alla som är emot prostitution är även emot strippklubbar.
Citera
2011-12-21, 10:14
Medlem
A.Strindbergs avatar
Citat:
Nu frågade jag ju inte efter vad du, utan vad Rifter666 menade. Om du nu vet det och kan svara i hans ställe så är du välkommen att göra det. Icke svar är väl däremot rätt meningslösa.
Kan du svara på topic, istället för att försöka vilseleda andra från ämnet?
Citera
2011-12-21, 10:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Pratar egentligen om båda eftersom nästan alla som är emot prostitution är även emot strippklubbar.
Okej.

Edit;
Är dock inte helt enig med dig - då jag själv är, och vet flera med mig, för den prostitutionslag som vi har, men inte alls förespråkar förbud mot strippklubbar eller striptease.

Citat:
Kan du svara på topic, istället för att försöka vilseleda andra från ämnet?
Ärligt talat, nej.
Senast redigerad av micro113 2011-12-21 kl. 10:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in