2011-12-20, 21:55
Medlem
ortaxs avatar
Tjenare folket.

Tänkte kolla här på FB om några av er har/haft erfarenhet av Peugeot 407 SW 2.2 sp?

Det är nämligen så att jag funderar på o köpa en. har tittat på den ett par gånger och den ser riktigt fin ut. Och den har ju en del lull lull som också är ett plus i kanten.

Om bilen:
Rullat 14.000 mil
Stora servicen gjord (inkl kamremsbyte) vid c:a 12.500 mil.
Besiktigad förra månaden u.a.
Priset är riktigt bra med tanke på att jag jämfört en del av samma modell.

Så vad borde jag tänka på? nu när jag ska provköra den redan nu på torsdag. Denna ska då bli en familjebil som förhoppningsvis kommer vara i familjens ägo i ett par år, Skulle ni rekommendera en sådan här bil som familjebil? Jag har ju dock hört mycket positiva och negativa kommentarer om just denna modellen.

/Ortax
Citera
2011-12-20, 22:36
Medlem
Hade ett par st på firman, och skulle inte rekomendera den, mycket problem när milen började rulla på. Vi hade automater och det var svårt att komma under 1 liter/milen.

Men det är en trevlig bil att åka i, mer mysig än sportig, men tämligen värdelös som familjebil då man undrar hur en så stor bil kan vara så trång. Inredningen är fin på ytan, men kolla tex baksätets upphängning när du fäller upp dynan, hur länge kommer det att hålla ihop ?? Om jag inte minns fel är man tvingad att plocka bort nackstöden för att kunna fälla ryggstöden.

Föregångaren 406 är en bättre bil på alla sätt, dom verkar inte ens rosta.
Citera
2011-12-20, 22:51
Medlem
ortaxs avatar
Okej, ska tänka på det, Jag kollade dock inte så mycket där bak i bilen. Ska göra det på torsdag. Men om något börjar krångla. Måste man till verkstaden då? eller kan man göra lite själv?

vad var det för fel på bilarna när dom började rulla några mil? Några mer vanligare fel som brukar uppstå på peugeot bilar?

Glömde nämna att bilen är från 2006 och är manuell.
Senast redigerad av ortax 2011-12-20 kl. 22:58.
Citera
2011-12-21, 13:38
Medlem
k0rv3ns avatar
Farsan hade en sådan fast med HDI motorn. Dislarn på 143 hk.
Var väldigt bekväm att köra och man satt riktigt bra. Och den är snygg. Det är det ända positiva.
Det ena efter det andra gick sönder/lossnade.
Farsan bytte in den mot en ny a4:a -08. Bilen var till salu ett år innan den blev såld! Och då behandlar sina bilar som kungar, så inte en repa och väldigt fint skick på bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av ortax
vad var det för fel på bilarna när dom började rulla några mil? Några mer vanligare fel som brukar uppstå på peugeot bilar?
Det är olika fel hela tiden känns det som

Lite av det som gick sönder på 3 år och cirka 10 000 mil:
Sterio
Dieselvärmaren
ABS bromsarna
Backhjälpen
Fick dessutom byta baklucka pga av rost.

Dieselvärmaren var förövrigt en rolig historia. Lokala peugeot kunde inte hitta något fel, Peugeot i annan stad hittade felet men sa att det inte gick att laga utan man var tvungen att byta allt (16papp). Tillbaka till lokala peugeot som sa att det kan vi laga för lite kaffebröd. Var bara någon kabel att löda fast eller något sådant om jag minns rätt.

Vi hade även en 207:a i två år. Även där en massa fel. Den fick vi dock sålt fort men tog inte lång tid innan den stod på blocket.

Så jag rekommenderar dig inte att köpa Peugeot. Om du nu inte vill ha den på verkstaden ofta.
Senast redigerad av k0rv3n 2011-12-21 kl. 13:41.
Citera
2011-12-21, 14:18
Medlem
Jag kör en 406 som jag är mkt. nöjd med och funderade på att 407 skulle bli min nästa bil; men av flera anledningar har jag droppat den tanken. Jag har läst ett par tester och annat och kommit fram till att där är för mycket problem med dom, tydligen mycket elektronik som strular, att den skall ha jävligt bra komfort är ju ett pluss; men jag tycker den är så otroligt ful att jag inte kan leva med att äga en sån bil.
Citera
2011-12-22, 21:36
Medlem
ortaxs avatar
Vad roligt med alla som vill dela med sig av sina erfarenheter om bilmodellen. Detta jag läst nu ska jag fundera lite extra på. I vilket fall som så har jag nu provkört bilen. I ren körupplevelse så gick den över förväntan för mig.

har kollat lite med kontakter angående peugeot och peugeot-verkstaden, Det som tydligen är dom vanligaste problemen på just 407.orna är just spindellederna, Jag ska kolla upp detta lite mer och ta en rejäl funderare över bilen.

Idag kör jag en renault meganè 2.0 från 97. Hehe så franskt känner jag till lite. Men dock varken peugeot eller dom nyare årsmodellerna av franska bilar. Min bror har dock en peugept 206 som han har ägt i c:a 3 år nu. Han säger att han är helnöjd med bilen, t.o.m. bättre än dom andra han haft.

Då har han ägt volvo, mitsubishi och ford. Men man kan väl kanske ha tur med hehe. Det sägs även att reservdelarna till just 407 skulle vara en aning dyrare än på dom andra modellerna. Stämmer detta?

Fick ett tips på att titta lite mer på 307.an också. Hur pålitlig är den jämfört med 407.an?

/Ortax
Citera
2011-12-22, 22:12
Medlem
Nä, 307an har varit ett riktigt problembarn, vi hade en sån oxå på firman, bilen var nära nog helrenoverad efter 20.000 mil.
Citera
2011-12-23, 19:54
Medlem
Telefons avatar
Peugeot från mitten av nittotalet fram till 01-02 är faktiskt bra bilar. 106, 206, 306 och 406 är hyfsat konventionellt byggda och fungerar därför hyfsat. Bakaxlarna på 106 och 206 är väl ett sorgebarn dock. Sen finns det alltid måndagsex, men på det stora hela är bilarna från denna tid helt ok. Dessutom är rostskyddet bra.

Peugeot från 02 och framåt, med start av modellen 307, är betydligt mer struliga. Efter 307:ans problem skulle kvalitetsbristerna vara lösa, men 407 övertygade inte.

Ett stort problem är verkstäderna (eller snarare återförsäljare/agentur) som inte visar något större intresse eller goodwill.
Citera
2011-12-24, 10:44
Medlem
ortaxs avatar
Vilka märken borde man söka sig på? från typ 05 och uppåt med maxbudget på 70k.

Jag har även tittat lite på Mazda, Men är inte så storfan i japps-bilar. Visserligen är den ganska lik 407.an rent tekniskt. Skoda är min mardröm, Har ruskigt dåliga erfarenheter av Skoda med att laddningsregulatorn i generatorn överladdade och smällde allt elektroniskt som faktiskt fanns i bilen. inkl min anläggning .

Annars så tittar jag på dom flesta bilmodellerna. Ja just det, Saab är heller inget jag vill satsa på i och med hur det ser ut för koncernen nu hehe.

Ska man ha en Volvo i en klass som jag är ute efter så går det en bit över budgeten som jag hade tänkt mig. Men vet inte riktigt, Det kanske till och med hade kunnat vara värt det.

/Ortax
Citera
2011-12-24, 13:24
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ortax
Vilka märken borde man söka sig på? från typ 05 och uppåt med maxbudget på 70k.

Jag har även tittat lite på Mazda, Men är inte så storfan i japps-bilar. Visserligen är den ganska lik 407.an rent tekniskt. Skoda är min mardröm, Har ruskigt dåliga erfarenheter av Skoda med att laddningsregulatorn i generatorn överladdade och smällde allt elektroniskt som faktiskt fanns i bilen. inkl min anläggning .

Annars så tittar jag på dom flesta bilmodellerna. Ja just det, Saab är heller inget jag vill satsa på i och med hur det ser ut för koncernen nu hehe.

Ska man ha en Volvo i en klass som jag är ute efter så går det en bit över budgeten som jag hade tänkt mig. Men vet inte riktigt, Det kanske till och med hade kunnat vara värt det.

/Ortax

Jag valde volvo. Visst så kostade det mig 130 000 men det var en nyare modell som inte hade gått så långt. En S60. Dock så har den gått problemfritt i 2000 mil nu.
Men går ju att få -04, -05 V70 för mellan 70-100k som inte gått allt för långt. Även V50 finns ju som då är lite billigare att äga, köra, köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in