2011-12-20, 21:35
Medlem
Hallå!

Köpte en netbook för ett par veckor sedan och tröttnade idag på Windows 7 Start som följde med.
Eftersom jag har premium på min andra dator provade jag helt enkelt att slå in produktnyckeln från den när min nya dator bad om detta i samband med uppdatering. Nu laddar den ner 58 uppdateringar och allt verkar hitills okej men på Windows hemsida står det att man INTE kan använda samma nyckel på två datorer.

Min fråga är helt enkelt om detta är ett säljtrick från girbukarna på Microsoft eller om jag kan vänta mig bekymmer?

Tack på förhand!
Citera
2011-12-20, 21:39
Medlem
petterkatts avatar
Om jag minns rätt nu, så har du X antal "aktiveringar" du kan göra innan det blir problem.
Windows ringer hem och berättar info om din dator vid aktivering, ingen personlig info, bara lite allmänt om din dator.

När din "aktiveringspott" är full måste du aktivera via telefon, och då kan du torska på knepiga frågor.
Det är högst troligt en OEM-licens du har, och denna får inte flyttas med när man köper ny dator, man får inte byta hårdvara annat än HDD, grafikkort etc.

Moderkort får bytas om det förra är trasigt, och det är här man kan snurra in sig.
Jag har själv varit med om att de ifrågasatt min rätt att aktivera efter byte av moderkort, men det var några år sedan.

Det är ingen större risk att de bannlyser din licens, men du kan få problem vid ominstallationer just med den irriterande aktiveringsprocessen.
Citera
2011-12-20, 21:45
Medlem
TorrentLovers avatar
Kort: Ja, det kan det.
Citera
2011-12-20, 22:45
Medlem
var som sagt 58 uppdateringar som hittades och det tar en jäkla tid samt att jag börjar bli tveksam om det var så smart gjort från början. Är det för sent att avbryta nu?
Citera
2011-12-20, 23:09
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
var som sagt 58 uppdateringar som hittades och det tar en jäkla tid samt att jag börjar bli tveksam om det var så smart gjort från början. Är det för sent att avbryta nu?
Låt datorn installera klart.
Citera
2011-12-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Hallå!

Köpte en netbook för ett par veckor sedan och tröttnade idag på Windows 7 Start som följde med.
Eftersom jag har premium på min andra dator provade jag helt enkelt att slå in produktnyckeln från den när min nya dator bad om detta i samband med uppdatering. Nu laddar den ner 58 uppdateringar och allt verkar hitills okej men på Windows hemsida står det att man INTE kan använda samma nyckel på två datorer.

Min fråga är helt enkelt om detta är ett säljtrick från girbukarna på Microsoft eller om jag kan vänta mig bekymmer?

Tack på förhand!

om nu premium dator är köpt med förinstallerat w7

vilken produktnyckel använde du , den som finns inuti datorn eller den som finns på utsidan av datorn ?

mvh
t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in