2011-12-20, 15:35
Medlem
Snart närmar sig sommaren, och det är min första sommar då jag inte kommer ha ett kommunalt sommarjobb. I min kommun får alla ungdomar mellan 15-17 år sommarjobb i tre veckor, att få icke-kommunalt sommarjobb är extremt svårt, men nu är jag då 18 år och måste alltså hitta ett sommarjobb på egen hand. Jag skulle ju gärna ha ett deltidsjobb också.

Jag är väldigt trevlig, rätt blyg men har ändå en personlighet som tilltalar många. Jag har varit på en arbetsintervju tidigare och då blev jag totalt köttad av han som intervjuade mig, det var en minst sagt otrevlig upplevelse som har resulterat i att jag blir väldigt nervös och ångestfylld då jag tänker på arbetsintervjuer. Men det största problemet är att jag har en "extrem" hårfärg, om man ska uttrycka det så. Jag har ljusblått långt hår, och jag får höra nästintill varje dag av min far hur hemskt det är och hur ingen någonsin kommer vilja anställa mig osvosv. Det ökar ju inte precis min självkänsla inför de anställningsintervjuerna jag kanske kommer få i framtiden, och eftersom jag har planerat att snart börja gå ut och söka jobb så har jag börjat fundera på om jag "måste" färga bort mitt hår. Många här kommer säkert tänka att det är "bara hår" osv, men jag får verkligen ångest då jag tänker på tanken att färga bort det. Jag trivs väldigt bra i det och tycker att det är så himla fint, och tanken på att ha trist brunt hår startar ett krig i mig.

Nu undrar jag ifall det verkligen är omöjligt att skaffa ett jobb om man har ett udda utseende, självklart så säger de ju inte nej till en med anledningen att jag har blått hår, men jag tänker mer att de kanske har det som grundtanke då de väljer någon annan, eftersom jag med mitt blåa hår kanske "förstör deras image" (min käre fars ord). Min far säger också att jag kan färga brunt och sedan färga det blått igen då jag har fått ett jobb om de säger att det är okej, men då måste man tänka på att mitt hår troligtvis inte tål att blekas mer, så färgar jag det brunt nu är det minst två år tills jag kan färga tillbaka det igen. Jag har funderat på att nämna att jag på deras begäran mer än gärna färgar bort min hårfärg om det behövs då jag söker jobb, men det känns lite skumt att göra det.

Så...
Är det omöjligt? Finns det någon här med "udda" utseende (ex dreads, synliga tatueringar, piercingar) som har några tips på hur jag kan öka mina chanser då jag söker jobb? Ska jag färga bort det?
Senast redigerad av Deis 2011-12-20 kl. 15:40.
Citera
2011-12-20, 15:42
Medlem
Tyvärr så är det ju så att många arbetsgivare dömmer folk endast utifrån utseendet, så mitt tips är att färga tillbaka till din naturliga hårfärg och stila till dig. Jag själv tycker det är sjukt puckat att nobba någon pga deras utseende. Dock så är det kanske inte så passande att kubba runt i blått hår om man jobbar med nåt där man har kunder/besökare IRL, för det brukar inte heller uppskattas in somehow? Lycka till kamrat
Citera
2011-12-20, 15:44
Medlem
Att ha en sådan utmärkande hårfärg kanske inte tilltalar dem så mycket och risken finns ju att de inte gillar det. Att köra en mer allmän hårfärg (inte blå så att säga) kanske gör så du framstår mer professionell och chanserna för anställning ökar. Nu är detta ingen absolut sanning, utan det varierar såklart mellan arbetsplats, rekruterare, policys (på arbetsplatsen), lämplighet osv.

Hur kommer det sig att du kör på blått, och inte t.ex. din naturliga hårfärg?

mvh
Citera
2011-12-20, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enternamehere
Att ha en sådan utmärkande hårfärg kanske inte tilltalar dem så mycket och risken finns ju att de inte gillar det. Att köra en mer allmän hårfärg (inte blå så att säga) kanske gör så du framstår mer professionell och chanserna för anställning ökar. Nu är detta ingen absolut sanning, utan det varierar såklart mellan arbetsplats, rekruterare, policys (på arbetsplatsen), lämplighet osv.

Precis min tanke. Jag vet ju att vissa kanske accepterar det, men det finns nog fler som inte tycker om det och det känns inte så värt att chansa.

Citat:
Hur kommer det sig att du kör på blått, och inte t.ex. din naturliga hårfärg?

Då jag var yngre hade jag en "alternativ" period då jag bland annat hade rosa, lila, blått och svart hår. Dessutom hade jag en rätt speciell klädstil, scene eller emo eller vad man nu vill kalla den. Detta var då mer för att "hitta mig själv", och jag växte snabbt ifrån klädstilen. Jag har en "vanlig" klädstil nu. Hårfärgerna fastnade jag dock i, speciellt blått som är min favoritfärg. Jag har haft det av och till i tre år nu, och så fort jag färgar håret brunt eller någon naturlig hårfärg så längtar jag tillbaka till det blåa. Känner mig inte som mig själv då jag har en naturlig hårfärg, och då jag har haft det tidigare så har det ofta blivit så att jag börjar försöka ändra i min klädstil för att bli mer färgglad och nöjd på något sätt men det lyckas jag aldrig med. Så fort jag ser mig själv i spegeln då jag har brunt hår så vill jag ändra på väldigt mycket men när jag har blått hår så är jag väldigt nöjd, inte bara med håret men även med min kropp och min klädstil. Det är som att jag känner mig så tråkig och dyster då jag har en naturlig hårfärg. Varför det är så vet jag inte.

Tack för ditt svar
Citera
2011-12-20, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahjnen
Tyvärr så är det ju så att många arbetsgivare dömmer folk endast utifrån utseendet, så mitt tips är att färga tillbaka till din naturliga hårfärg och stila till dig. Jag själv tycker det är sjukt puckat att nobba någon pga deras utseende. Dock så är det kanske inte så passande att kubba runt i blått hår om man jobbar med nåt där man har kunder/besökare IRL, för det brukar inte heller uppskattas in somehow? Lycka till kamrat

Håller med dig, och tack så mycket
Citera
2011-12-20, 22:13
Medlem
som andra har sagt, många arbetsgivare vill ha folk med vårdad utseende, inget som säger ditt är fel men folk har ofta en norm dom går efter.
Citera
2011-12-21, 10:54
Medlem
Daineas avatar
Det varierar ju så mycket. Hos oss så hade du kunnat ha ditt hår zebrafärgat i lila OCH rosa om du önskat; utseende betyder inte ett skit, det är arbetsviljan och hur man tacklar arbetsuppgifterna som räknas!
Citera
2011-12-21, 12:31
Medlem
Snart närmar sig sommaren? Här har det då inte ens blivit vinter än. Men lycka till med intervjun.
Citera
2011-12-22, 18:00
Medlem
Solarprestiges avatar
beror lite på vad det är för bransch, är det inom något mer kreativt typ reklam/media/musik etc är det väl positivt med en mer personlig stil.. annars skaffa peruk?
Citera
2011-12-23, 00:51
Medlem
submariners avatar
hej,

"Hel och ren" är det stående grundtipset, oavsett om du är en jeans eller kostymkille

om man sedan har en lite mer alternativ stil skulle jag vilja påstå att det knappast skadar om man har något i CVt som väger upp detta. har haft en kollega i "kontorsmiljö" som gick barfota året om med långa dreads - var inga problem eftersom killen var ett datageni av rang så det accepterades
Citera
2011-12-27, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
hej,

"Hel och ren" är det stående grundtipset, oavsett om du är en jeans eller kostymkille

om man sedan har en lite mer alternativ stil skulle jag vilja påstå att det knappast skadar om man har något i CVt som väger upp detta. har haft en kollega i "kontorsmiljö" som gick barfota året om med långa dreads - var inga problem eftersom killen var ett datageni av rang så det accepterades

Sweet! Men nja, jag är ju bara 18 och har en samhällsutbildning från gymnasiet. Inte mycket att skriva på CVt, måttlig kassavana. Kanske får vänta tills jag har nåt mer att skriva på CVt tills jag kan ha blått hår på arbetsplats
Citera
2011-12-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solarprestige
beror lite på vad det är för bransch, är det inom något mer kreativt typ reklam/media/musik etc är det väl positivt med en mer personlig stil.. annars skaffa peruk?

Haha har funderat på att skaffa peruk men då jag har testat en peruk tidigare har det varit rätt så obekvämt och har kliat rätt mycket, har långt hår så det blir som rätt krångligt att gömma undan alltihopa, så att ha peruk varje arbetsdag känns rätt jobbigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in