2011-12-27, 19:33
Medlem
Trinnits avatar
Peruk är inte att rekommendera. Vill du inte färga om håret så går det ändå att se snygg och prydlig ut. Borsta håret och sätt upp i en svans. Ha på dig hela, snygga och propra kläder. Inga stora tryck eller loggor eller ord/symboler som folk kan uppleva som stötande. Inga kläder som är fem storlekar för stora, eller byxor som hänger halvvägs nere på baken. Det handlar inte så mycket om ifall man har piercingar, tatueringar eller kostig hårfärg, utan det handlar om att kunna se professionell ut. Snyggt och vårdat, helt enkelt.

Sedan är det såklart olika på olika arbetsplatser, men jag utgår från att du är ute efter vanligt kneggöra som att stå i kassan.
Citera
2011-12-27, 23:29
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deis
Så...
Är det omöjligt? Finns det någon här med "udda" utseende (ex dreads, synliga tatueringar, piercingar) som har några tips på hur jag kan öka mina chanser då jag söker jobb? Ska jag färga bort det?
Var dig själv, ändra på ingenting. Godkänner inte arbetsgivaren dig som du är -ja då har du ett problem. Sök annat jobb!

Tänk dig följande: du "ändrar" dig för att passa arbetsgivarens smak... ska du leva efter den "mallen" resten av livet?
Citera
2011-12-27, 23:34
Medlem
FarbrorKjells avatar
Man får väl se ut hur som helst, men givetvis påverkas anställningsviljan dramatiskt nedåt, om man väljer en ovanlig framtoning, vilket blått hår nog får räknas till.
Citera
2011-12-27, 23:59
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Man får väl se ut hur som helst, men givetvis påverkas anställningsviljan dramatiskt nedåt, om man väljer en ovanlig framtoning, vilket blått hår nog får räknas till.
Beror väll också på yrket... är det verkligen så att arbetsgivarna i dagens Sverige t.ex. inte anställer en snubbe bara för han är tatuerad över halva kroppen? Låter väldigt mycket 70-tal...
Citera
2011-12-28, 01:04
Medlem
Du kan se ut hur som helst, men får vara beredd på att du får visa lite mera driv för att överbygga att de eventuellt tycker du ser lite märklig ut. Men min erfarenhet är att man kan komma undan med det mesta sålänge man inte ser skitig och ovårdad ut i övrigt, besitter normalt folkvett och kan prata för sig.

Har själv inte haft några problem trotts dreads, synliga tatueringar, större piercingar etc även om det givetvis tagits upp på intervjun.

Lycka till
Citera
2011-12-28, 11:19
Medlem
FarbrorKjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Beror väll också på yrket... är det verkligen så att arbetsgivarna i dagens Sverige t.ex. inte anställer en snubbe bara för han är tatuerad över halva kroppen? Låter väldigt mycket 70-tal...
Tja, med tanke på att det finns väldigt många sökande på varje jobb, så vill det nog till att ha VÄLDIGT mycket kvalifikationer än de övriga sökande.
Fortfarande är de anställda ett företags ansikte utåt, och få företag vill skylta med blåhårig personal.
På något källarlager eller liknande kan det kanske kvitta.
Citera
2011-12-29, 10:22
Medlem
Nog för att det blir mer och mer accepterat med synliga tatueringar och piercingar tror jag det ändå är lättare att se "normal" ut.
Citera
2011-12-30, 02:42
Medlem
Summerbirds avatar
Det beror på vad du söker för jobb. Ska du stå i en fin reception och vara ansiktet utåt - då är det nog kört. Jag tror det kan vara svårt även i kassan på en mataffär. Du får räkna med att du begränsar dina möjligheter.

Sen, kan du inte försöka söka samma kommunjobb i år? Jag fick mitt gamla sommarjobb även efter jag var 18. Ring och prata med chefen?
Citera
2012-01-08, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Det beror på vad du söker för jobb. Ska du stå i en fin reception och vara ansiktet utåt - då är det nog kört. Jag tror det kan vara svårt även i kassan på en mataffär. Du får räkna med att du begränsar dina möjligheter.

Sen, kan du inte försöka söka samma kommunjobb i år? Jag fick mitt gamla sommarjobb även efter jag var 18. Ring och prata med chefen?

Det kommunjobb jag jobbade på sist är det svårt att få jobb på eftersom de mest anställer nyanlända invandrare, långtidsarbetslösa och så vidare, men jag har funderat på att försöka. Innan det jobbade jag på ålderdomshem men vantrivdes något otroligt. Där var de dock väldigt nöjda med min arbetsinsats, men ett jobb inom vården känns verkligen inte som någonting för mig.

Tack för alla svaren i den här tråden. Jag har nu färgat håret brunt men har tänkt ha lila eller blåa toppar/slingor. Det känns som ett bra mellanting! Ska vara lite mer förberedd också inför nästa intervju och så hoppas jag det går bättre då
Citera
2012-01-08, 18:52
Medlem
miklons avatar
Vad som är ok eller inte varierar ju mycket från bransch till bransch, men det är klart att i alla jobb där man kan tänkas ha kundkontakt så är det ett stort minus att se allt för alternativ ut.
Citera
2012-01-08, 18:56
Medlem
persiflages avatar
Man behöver inte ta på sig sin finaste uniform eller kostym. Det räcker med rena kläder, välvårdat ansikte och en neutral frisyr. Ansiktsuttryck är också ganska viktigt. Om du ska arbeta med kundkontakt face to face så är det viktigt att du inte är ett psykfall som ler likt jokern. Utan du ska vara lite lätt sympatisk och småle samtidigt som du försöker vara lite charmigt rättfram!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in