• 1
  • 2
2011-12-20, 14:43
Medlem
Vet inte om det r rtt forumdel. Prvar nd.

Jag var p ett utestlle fr ett tag sedan. D kom en tjej fram till mig, och gjorde ngot tecken mot mig dr bda pekfingrar korsas. Allts inte det tecknet som betyder att man ljuger dr man korsar ena handens pek-och lngfinger. Detta var bda hnders pekfingar, dr den ena handens pekfinger pekade rakt upp och det andra korsade vinkelrt. Denna tjej frsvann efter ett tag, fr att sedan dyka upp igen och visa samma tecken. Jag frgade bde henne sjlv och hennes kompis vad det betydde, men fick inget svar. Jvligt mystiskt var det. Nu har jag dessutom brjat se samma tecken hos diverse folk, frmst p facebookbilder.

Vad fan betyder detta? Ville hon ligga med mig? Tyckte hon att jag var skum? Ful? Snygg? Vlsignade hon mig?

Nedan finns en lnk p en illustration av ett liknande tecken, som dr betyder "mnad" p amerikansk teckensprk. I bilden visas att ena fingret skall rras nert, vilket inte var fallet med tecknet p krogen. Typ samma tecken med stillastende fingrar r det som gller.

http://www.google.se/imgres?q=index+...t:429,r:4,s:21
Citera
2011-12-20, 14:47
Medlem
Kashis avatar
Hon trodde du var en demon och frskte skydda sig med kristna handtecken, sedan frsvann hon in p damtoaletten fr att vlsigna vatten fr att vara p den skra sidan redo med en dusch.

Piluttade hon dig? (tror det innefattar ngon form av skum fingerpush)
http://www.youtube.com/watch?v=uxcnP2WQwMM
Senast redigerad av Kashi 2011-12-20 kl. 14:51.
Citera
2011-12-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi

Piluttade hon dig? (tror det innefattar ngon form av skum fingerpush)
http://www.youtube.com/watch?v=uxcnP2WQwMM

Vad innebr det att "pilutta" ngon? Haha, det lter ju ytterst fjortisaktigt. Denna tjej var nog 25-30 skulle jag tro
Citera
2011-12-20, 15:14
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtWilbur
Vad innebr det att "pilutta" ngon? Haha, det lter ju ytterst fjortisaktigt. Denna tjej var nog 25-30 skulle jag tro

Jag vet inte riktigt, har aldrig sett Madicken men frsk klura ut ngot i lten (ngot med att hlla en hemlighet?). Som liten minns jag flickor som piluttade genom att dra det ena pekfingret framt ver det andra.
Citera
2011-12-20, 15:16
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Det betyder "Nej" i Japan.
En ring betyder "Ja".
Citera
2011-12-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Jag vet inte riktigt, har aldrig sett Madicken men frsk klura ut ngot i lten (ngot med att hlla en hemlighet?). Som liten minns jag flickor som piluttade genom att dra det ena pekfingret framt ver det andra.

Shr sger Wikipedia om pilutta: "Ordet "pilutta" eller "pilutta dig" anvnder man om man vill visa sig verlgsen och gra ngon avundsjuk. Ordet har gett upphov till Pilutta-visan." Kan ju vara att hon nu av ngon anledning ville visa det d...

Jag tror dock inte att detta r betydelsen, iallafall inte de jag sett p facebook d de flesta av dem kommer frn olika platser i steuropa. Tror inte madicken r s vrst knt dr, men vad vet jag...Jag tnkte mera om det var ngon ny innegrej som man gr fr att visa hur cool man r som hnger med.

Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Det betyder "Nej" i Japan.
En ring betyder "Ja".

Lite lngskt att ngon p krogen i sverige och folk i steuropa brjar ge sig in p japanska nej-tecken
Citera
2011-12-20, 16:14
Medlem
Citat:

Ja, fr det r ju inte alls fjortisaktigt att som 25-30 ring springa runt och "teckna" t folk istllet fr att sga vad man vill/menar.
Citera
2011-12-20, 16:21
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Lite lngskt att ngon p krogen i sverige och folk i steuropa brjar ge sig in p japanska nej-tecken
Nej det tycker jag inte, japansk kultur r ju skitstort bland mnga grupper av mnniskor.

Fast nu vet jag inte vart den dr krogen ligger nnstans.
Citera
2011-12-20, 20:35
Medlem
Citat:
Nej det tycker jag inte, japansk kultur r ju skitstort bland mnga grupper av mnniskor.

Fast nu vet jag inte vart den dr krogen ligger nnstans.

Jag frgade min japanska granne, men hon hade aldrig hrt talals om ngot sdant tecken
Citera
2011-12-20, 23:19
Medlem
shitwreckeds avatar
Har alltid anvnd det tecknet fr att symbolisera ett kors. Mest i komiskt syfte fr att visa att jag inte tycker om ngot/ngon. Hela grejen kommer vl frn att jag snappade upp det frn vampyr- och monsterintressen som liten (ja, jag var ett konstigt barn). Sg ven detta tecken anvndas i det syftet i barnprogram.

Men det lter konstigt att du skulle f det tecknet med den innebrden mot dig helt oprovocerat av en frmling.
Citera
2011-12-21, 08:03
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Jag frgade min japanska granne, men hon hade aldrig hrt talals om ngot sdant tecken
Frga henne om hon vet hur man gestikulerar batsu. Vanligtvis grs detta med armarna men att anvnda fingrarna gr ocks bra. Motsatsen heter maru och d gr man en cirkel.

Hr r ett halvdussin vitingar som gr batsu-gesten: http://pics.livejournal.com/jakeheat...b9936/s640x480
Citera
2011-12-21, 11:40
Medlem
Citat:
Frga henne om hon vet hur man gestikulerar batsu. Vanligtvis grs detta med armarna men att anvnda fingrarna gr ocks bra. Motsatsen heter maru och d gr man en cirkel.

Hr r ett halvdussin vitingar som gr batsu-gesten: http://pics.livejournal.com/jakeheat...b9936/s640x480

Hon gjorde faktiskt ngot som liknade det dom gr p bilden, men jag fattade inte riktigt vad hon pratade om d hennes japansk-engelska r rtt ofrstelig. Gesten p bilden r dock fr "sned", armarna (eller fingrarna) bildar ett X, men det skall mera vara ett +
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in