2011-12-20, 19:16
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Feminsm har alltid varit en överklass ideologi, bildat av rika kvinnor för att främja rika kvinnors intressen. Arbetslivet är inte så glamoröst för oss vanliga dödliga och jag ser inget problem med att kvinnan vill stanna hemma med barnen om hon så skulle vilja. Så har det varit för dom flesta kvinnor i min släkt, dom har jobbat deltid och haft ett större ansvar över hemmet. Har man dom ekonomiska förutsättningarna för detta så varför inte, att förvärvsarbeta är inte målet med livet, det är ett medel för att kunna ta hand om sin familj.

SATC feminism?

Som regel är många feminister tills de träffar en patriark. Sedan upphör feministens tankar exponentiellt med hur pass mycket pengar han har.

Det är detta jag definierat som SATC-feminismen.

Kolla exempelvis på Ulrika Messing som var en rabiat manshatande häxa tills hon träffade sin miljardär-Torsten. Idag är hon hemmafru och har förträngt hela sin politiska bana i hycklerins anda.

För varje feminist som existerar finns det massvis med barn i tredje världen som dör. Varför? Jo, pengar som kunde gått till bistånd till att hålla någon vid liv går till lågpannefeminismen d.v.s "genusvetenskapen" som är allt annat än en vetenskap. Vi hade lika gärna kunnat kalla detta för "kristusforskning" men inte fan skulle staten skänka några pengar då.
Citera
2011-12-20, 19:32
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Du menar jämställdhet väl?

Oavsett jämställdhet eller jämlikhet så har alla olika DNA, egenskaper, förmågor samt inlärningsförmåga. Att likställa alla innebär att ta bort all dynamik i samhället. Alla ska vara lika bra/dåliga/medelmåttiga/katastrofala och sticker någon ut och visar prov på initiativ eller förmåga på "thinking outside the box" så ska hela samhället slå ner på den personen. Diversitet driver utveckling, inte homogenitet så släpp allt vad jämställdhetstänk gäller. Jämlikhet, ja såvida regler innefattar befattning, ålder, etnicitet och kön.

Konkret är jämställdhet och jämlikhet totala ickeanalogier idag, mycket tack vare feminismen då man redan har försprång på jämlikhetsfronten.

Jo det menade jag ju, skyller min förvirring på febern.

För mig är ett homogent samhälle inget att eftersträva, som du själv säger är vi olika och jag tycker man ska bejaka olikheterna istället för att sträva efter att alla ska vara lika. Vi ska vara lika på vissa plan, men inte alla. Jag är kvinna, jag vill leva som kvinna (med vad det innebär för mig) och jag vill framför allt inte bli ifrågasatt av andra kvinnor för de val jag gör.
Citera
2011-12-20, 19:39
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandi74
Jo det menade jag ju, skyller min förvirring på febern.

För mig är ett homogent samhälle inget att eftersträva, som du själv säger är vi olika och jag tycker man ska bejaka olikheterna istället för att sträva efter att alla ska vara lika. Vi ska vara lika på vissa plan, men inte alla. Jag är kvinna, jag vill leva som kvinna (med vad det innebär för mig) och jag vill framför allt inte bli ifrågasatt av andra kvinnor för de val jag gör.

Tänkte väl det.

Skönt att höra att det åtminstone finns en vettig kvinna i forumet. Frihet är inte att göra vad andra vill utan vad man själv vill. Givetvis är det självklart att involvera sunt förnuft, självkännedom och fakta i den ekvationen.
Citera
2011-12-20, 19:46
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Feminsm har alltid varit en överklass ideologi, bildat av rika kvinnor för att främja rika kvinnors intressen. Arbetslivet är inte så glamoröst för oss vanliga dödliga och jag ser inget problem med att kvinnan vill stanna hemma med barnen om hon så skulle vilja. Så har det varit för dom flesta kvinnor i min släkt, dom har jobbat deltid och haft ett större ansvar över hemmet. Har man dom ekonomiska förutsättningarna för detta så varför inte, att förvärvsarbeta är inte målet med livet, det är ett medel för att kunna ta hand om sin familj.

Jag tror att alla har olika mål med livet, det viktigaste för mig är att man får eftersträva dom utan att bli ifrågasatt eller nedvärderad. Är det min önskan att få vara hemma för att ta hand om barn, man och hushåll så borde jag få vara det utan att få utstå både den ena och den andra felaktiga förolämpningen.
Citera
2011-12-20, 19:48
Medlem
Empresss avatar
480 dagar har man att till gå för ett barn..
60 dagar är låsta och skall delas mellan föräldrarna 50/50.
De resterade 420 dagarna kan man välja hur de skall fördelas.
Det är så systemet ser ut i dag.

Feministerna lobbar för att framtvinga 50/50 av hela föräldraledigheten. För mig låter det helt åt #%& fel att lobba för detta.
För då återgår man till detta igen att man tvingar individer att göra något som inte känns rätt för dem själva och man fråntar den individuella valfriheten med. För mig är det en del av den individuella valfriheten att kvinna och mannen, (eller mannen/mannen och kvinnan/kvinnan då det finns homosexuella familjer med) , sitter ned och resonerar fram en gemensam plan för hur föräldraredigheten skall se ut i den egna fasmiljen. Staten skall inte gå in och "toppstyra" detta.

Märkvärdig att jag skriver könsneutralt nu, i följande stycke/lista, så Förälder A och Förälder B kan vara både manlig och kvinnlig. Jag tar bara fiktiva siffror för poängen skull, man kan givetvis sätta andra siffror..
  • Vill förälder A ha 75% av föräldraledigheten och förälder B anser att det passar bra så skall det vara okey.
  • Vill förälder A ha 25% och av föräldrarledigheten förälder B anser att det passar så skall det vara okey.
  • Vill förälder A ha 100% av föräldraredigheten och förälder B anser att det passar så skall det vara okey
  • Vill förälder A ha 0% av föräldraredigheten och förälder B anser att det passar så skall det vara okey.
  • Vill förälder A ha 50% av föräldraredigheten och förälder B anser att det passar så skall det vara okey..

Jag tror de flesta hajjar om att jag vill ha fram att det skall vara familjens beslut och att det är familjens ensak hur föräldraledigheten skall fördelas.
Sedan av vilka skäl, för exempel ekonomiska, karriär eller att man vill vara mer/mindre med barnet, denna fördelningen ser ut är också familjens ensak..

Det jag anser är fel och sjukt är att staten skall in och reglera det via lagstiftning. För då blir det återigen att man tvingar individen att göra som känns fel.
Använd inte "att en hemmavarande förälder är en närvarande föräldrar"- argument, för är inga garantier i sig. Vilket många feminister och genusivrare, och andra 50/50 -ivrare i synnerhet tar för givet att det skulle vara. Det är så mycket som spelar in mellan föräldrar och barn. Bara för att man är biologisk förälder och är mest hemmavarande så kan ändå det vara så banalt som att personkemin gör att det skär sig, eller att den hemmavarande föräldern är självupptagen.
Citera
2011-12-20, 19:54
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IDrinkToThat
LÄS ordentligt. Har aldrig påstått att endast jag varit föräldraledig i sex år.

Och varför tror du man ställer frågor för?
A För att man inte vill förstå?
B För att man vill förstå?
Vilket tror du är troligast av alternativen A eller B?

Tänk ordentligt säger jag som motkommentar.
Man kan ha läst ett inlägg ordentligt och man ställer frågor av en eller annan anledning.
Så har du svar på min fråga eller skall du sitta och slå i från dig på detta infantila sätt ytterligare en gång till?
Citera
2011-12-20, 20:02
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress

Man kan ha läst ett inlägg ordentligt och man ställer frågor av en eller annan anledning.
Så har du svar på min fråga eller skall du sitta och slå i från dig på detta infantila sätt ytterligare en gång till?

Vad finns det för frågor att ställa? Svaret är eget kapital och det är skrämmande hur svårt det är för dig att komma fram till den slutsatsen. Att du sen väljer att häckla vederbörande för din egen bristande intelligens gör mig mörkrädd.
Citera
2011-12-20, 20:05
Medlem
IDrinkToThats avatar
Citat:

Du frågade hur jag hade kunnat ta ut föräldrapenning i 6 år, vilket jag aldrig påstått.
Hur jag sedan tog ut föräldrapenning, sparade pengar eller dyl, är inte något en pajas som du har med att göra

Och ja, jag tycker fortfarande att det är både sorgligt och slött att kvinnor inte tar sina jobb på allvar, eller i endel fall, ens skaffar sig ett.
Citera
2011-12-20, 20:41
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Du frågade hur jag hade kunnat ta ut föräldrapenning i 6 år, vilket jag aldrig påstått.

Ja varför frågande man det?

Därför att du själv skrev:
"Jag hade arbetat mig till en föräldrapenning, det du."

https://www.flashback.org/sp34653140

Citat:
Hur jag sedan tog ut föräldrapenning, sparade pengar eller dyl, är inte något en pajas som du har med att göra

Det är SKILLNAD mellan "sparade medel" och föräldrapenning och det skrev jag i inlägget med.
Föräldrapenning syftar till det man tar ut via försäkringskassan enbart och INTE genom eventuellt sparade meddela eller annat.

Det förstår de flesta pajaser utom möjligen du.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Vad finns det för frågor att ställa? Svaret är eget kapital och det är skrämmande hur svårt det är för dig att komma fram till den slutsatsen. Att du sen väljer att häckla vederbörande för din egen bristande intelligens gör mig mörkrädd.

Ja vad fans det för frågor att ställa...?
Är det för att du själv brister i din egna briljanta intelligens och inte kan erkänna det över att föräldrapenning är något som enligt den allmän vedertagna tolkningen syftar på det man lyfter från försäkringskassan i ersättning och INTE sparade medel.

Skärmande svårt för dig att begripa detta, men klart du har ju en gnistrande intelligens så kan man ju inte begär något av dig.
Senast redigerad av Empress 2011-12-20 kl. 20:47.
Citera
2011-12-20, 20:47
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:

Det är SKILLNAD mellan "sparade medel" och föräldrapenning och det skrev jag i inlägget.
Föräldrapenning syftar till det man tar ut via försäkringskassan enbart och inte genom eventuellt sparade meddela eller annat.

Ja vad fans det för frågor att ställa..
Är det för att du själv brister i din egna briljanta intelligens och ionte kan erkänna det över att föräldrapenning är något som enligt den allmän vedertagna tolkningen av "föräldraredighet" syftar på det man lyfter från försäkringskassan i ersättning.

Skärmande svårt för dig att begripa detta, men klart du har ju själv en gnistrande intelligens.

Är det inte lättare att erkänna att du är en idiot som svamlar på ett forum för att få lite anonym upprättelse jämfört med ditt verkliga liv?
Citera
2011-12-20, 20:50
Medlem
IDrinkToThats avatar
Citat:

Det är SKILLNAD mellan "sparade medel" och föräldrapenning och det skrev jag i inlägget.
Föräldrapenning syftar till det man tar ut via försäkringskassan enbart och inte genom eventuellt sparade meddela eller annat.

Ja vad fans det för frågor att ställa..
Är det för att du själv brister i din egna briljanta intelligens och ionte kan erkänna det över att föräldrapenning är något som enligt den allmän vedertagna tolkningen av "föräldraredighet" syftar på det man lyfter från försäkringskassan i ersättning.

Skärmande svårt för dig att begripa detta, men klart du har ju själv en gnistrande intelligens.

Hur trög får man bli? Sista gången jag upprepar:

* När jag varit föräldraledig har jag tagit ut viss föräldrapenning. Denna är inkomstbaserad. Självklart, alla har rätt till föräldrapenning, men arbetar du inte heller får du endast den lägsta nivån.

* Jag skrev att hur jag nyttjar mina pengar, styr upp min ekonomi när jag varit föräldraledig är min privatsak. Föräldrapenning, sparade medel, eller dyl.

Du får ursäkta mig, men med tanke på din, som det verkar, låga intelligens, antar jag nästan att du är en av dessa kvinnor som knappt kan gå och prata samtidigt.
Citera
2011-12-20, 20:51
Medlem
lehlehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Kommer ihåg när denna enkät som familjeliv gjorde poppade upp första gången och alla teorier som feminister hade om förtryckande arbetsmiljö och indoktrinerande tv-program (hur jävla mycket av ett spån man får vara för att låta sig hjärntvättas av Anna Anka låter jag vara osagt ) och gud vet allt.

Jag har en helt annan teori, jag tror snarare efter decennier av kampen för kvinnan med lika rätt till utbildning och karriär och liknande så har också kvinnor förstått att det inte är så där himla lätt att göra monsterkarriär, att det är väldigt få som faktiskt har ett jobb som är sådär riktigt roligt och också är en typ av hobby utan den absoluta majoriteten av jobb är skittråkiga, monotona och själsdödande tro fan att man då hellre vill bli hemmafru.

Folk borde få göra som dom vill utan något nedvärderande tyckande från något psykfall till feminist.
Problemet blir att när nu också kvinnor är samma slavar under det monetära systemet som män alltid har varit har alla priser bara rusat i höjden och nu finns det inte särkilt många par som helt enkelt har råd med att bara 1 jobbar.
Genom andra vågen av feminism blev feminister förda bakom ljuset av den monetära eliten och nu finns det inte längre något direkt utrymme för hemmafruar men nu kanske det nästan börjar bli ot så avbryter här

Gaaah kunde inte sagt det bättre själv!

Nu får kvinnor ta och bestämma sig hur dem vill ha det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in