• 1
  • 2
2011-12-20, 11:25
Medlem
Jag hoppas jag la detta i rätt forum. Eftersom Ris á la Malta är en dessert lät godis och snacks närmast besläktat.

Jag upptäckte igår en nyhet på min lokala ICA-affär; Ris á la Malta i korv á la risgrynsgröt.
Blev självklart tvungen att köpa och prova då det som bekant är fantastiskt gott. Det som nu förbryllar mig är att det på förpackningen står att man ska värma i micro eller kastrull. Såvitt jag vet ska det ätas kallt, och allt tyder på att det stämmer. Instruktionerna på förpackningen talar dock klartext.
"Färdiglagad Ris a la Malta. Värmes i micro eller kastrull." Färdiglagad, så kan ej ha med tillagning att göra.

Kan någon kasta ljus över detta?
Citera
2011-12-20, 11:58
Medlem
micro113s avatar
Nej, ris á la malta är mig veterligen en kall dessert. Har aldrig hört något annat.
Citera
2011-12-20, 12:02
Medlem
Det är ju nästan en självklarhet att servera den kall! Och... Varför lagar du inte ihop det själv? Smakar nog väldigt mycket bättre än en "färdiglagad"
Citera
2011-12-20, 12:14
Medlem
Kan vara att risgrynen i "korven" inte är helt tillagade utan bara förvällda eller vad man ska kalla det.
Du behöver alltså laga till korven för att den ska bli klar och sedan låta den svalna/kallna så har du din ris ala malta.

Sen kan jag hålla med "föregående talare" Gör den själv.
Om man nu ska äta, den i mitt tycke vidriga, ris ala maltan, ska man göra det riktigt.
Citera
2011-12-20, 12:31
Medlem
Du tyckte säkert att "korvgröten" var god, men har du inte smakat hemgjord har du inte smakat den alls. Väldigt enkel att göra och fantastisk god. Ris ā la mande som det faktiskt heter ska ätas kall antingen med varm körsbärssås eller spetsad apelsinsås.
Citera
2011-12-20, 13:09
Medlem
Ni har rätt, klart det ska va kallt. Gör nog som Fujim sa och värmer den sen låter den stå i kylen en stund.

Angående hemlagat; Har alltid ätit hemlagat men när det ej finns tillgång till det (är en total katastrof i köket, jag och brorsan misslyckades med - hör och häpna - chokladpudding en gång.) så duger köpt lika bra, är ej så kräsen.

Tack och god jul på er. ^^
Citera
2011-12-20, 13:39
Medlem
Maardhufvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightdrift
Ni har rätt, klart det ska va kallt. Gör nog som Fujim sa och värmer den sen låter den stå i kylen en stund.

Angående hemlagat; Har alltid ätit hemlagat men när det ej finns tillgång till det (är en total katastrof i köket, jag och brorsan misslyckades med - hör och häpna - chokladpudding en gång.) så duger köpt lika bra, är ej så kräsen.

Tack och god jul på er. ^^

Ris ā la malta kan med fördel göras dagen före.
Eller rättare sagt, bör göras dagen före.
Citera
2011-12-28, 01:28
Medlem
Markmags avatar
Det skall vara kallt. Alltid varit så.
Citera
2011-12-28, 18:38
Medlem
maper74s avatar
Kall, kan inte tänka mig det varmt.
Citera
2011-12-28, 18:40
Medlem
Trumpeters avatar
Kallt så klart, ska det ätas varmt gör man väl risgrynsgröt.
Citera
2011-12-28, 19:06
Medlem
GLHFJKURBADs avatar
Som alla andra, kallt ska det vara!
Citera
2011-12-28, 19:23
Medlem
wonderlands avatar
Kallt för bövelen. Visste dock inte att det nu finns på korv likt risgrynsgröt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in