2011-12-20, 08:50
Medlem
epost72s avatar
länk
"Nästan 3 000 liter dieselolja har pumpats in i källaren till Rävlanda pizzeria.
Ärendet ska lämnas till miljöpolisen som får utreda om något brott begåtts.

Olyckan inträffade i måndags morse då en oljeleverantör kom till huset där pizzerian håller till för att fylla på oljepannan.
Vad leverantören inte visste var att fastigheten bytt till bergvärme utan att någon meddelat detta och att den nya, mindre oljepannan, som ska användas för extra kalla dagar, ännu inte var helt på plats.
2 900 liter diesel hann tankas in i huset och ut på källargolvet innan fastighetsägaren kom förbi och kunde stoppa det hela."
Smått komiskt iofs, men man funderar ändå lite över leverantörens ansvar.
Borde man inte checka att allt är OK i källaren vid tanken när man fyller på?
Samtidigt är jag inte helt insatt i hur det fungerar.
Citera
2011-12-20, 11:16
Medlem
Fy faen, bara tanken på den panik som måste uppstått när man insåg vad som hänt

Men ja, jag tänkte samma sak: nog borde det vara brukligt med någon slags rutincheck innan man faktiskt släpper loss flödet?
Här använde man tydligen knappt nån olja längre, men även de som är storförbrukare kan väl göra någon tillfällig avstängning för nyinstallering, reparation, etc. = problem om oljan släpps på då.

Det kanske var ett missförstånd?

Pizzabagare svarar i mobilen fredag e.m., stressad, medan han strör på ost med andra handen:
-Ahmeds pizzeria?
Oljeleverantören: -Ja det var Bernt här... vi skulle komma och leverera olja måndag morgon... den vanliga mängden...
Pizzabagare: -Olja, bra bra, inga problem. (tror att det gäller dunkarna med matolja)
Oljeleverantören: -Okej, vi fyller på på måndag då som vanligt.
Pizzabagare: -Måndag, bra bra, hej. (skickar in pizza i ugnen med andra handen)

Citera
2011-12-22, 21:54
Medlem
ellroys avatar
Fastihetsägaren (obs inte pizzabagarn) hade ett löpande avtal med oljeleverantören.
Överflödesskyddet var urkopplat pga bergvärmearbetet.

Fan, min lokala pizzeria stängd för sanering, nu måste jag använda Pizzeria Potenza!
Citera
2011-12-23, 08:44
Medlem
Krafses avatar
Eyy jag har ätit pizza där för aslängesen! Minns inte om det var så goa pizzor dock. Nu lär de inte vara så goa längre, de luktar/smakar nog diesel.
Citera
2011-12-23, 09:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellroy
Fastihetsägaren (obs inte pizzabagarn) hade ett löpande avtal med oljeleverantören.
Överflödesskyddet var urkopplat pga bergvärmearbetet.

Fan, min lokala pizzeria stängd för sanering, nu måste jag använda Pizzeria Potenza!

Överfyllnadsskyddet var nog inkopplad, men satt inte inne i tanken. Det går nämligen inte att fylla utan inkopplad överfyllnadsskydd. Nu vet jag inte hur stor tanken är men det går inte att beställa mer än maximalt en bit under tankens storlek så uppgiften 2900 liter är nog beställningsvolymen mot en 4 kubiks tank, men eftersom man antagligen kört bergsvärme nån månad så fanns det nog mycket olja kvar i tanken så kanske hälften av den beställda mängden rann ut.

Min gissning är att det blir vvs-installatören som får skulden eftersom överfyllnadsskyddet inte var urkopplad när den tydligen monterats ur tanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in