Hej! Jag kommer inom en snar framtid att beställa en Canon Eos 550d från Nederländerna.
Den kommer att användas till mycket filmning, så jag behöver självklart en extern mikrofon, dock har en liten fågel har viskat i mitt öra att en sådan mikrofon kosta upp till flera tusen kronor.
Så här är jag igen, sökandes efter råd.
Jag vill inte att mikrofonen ska överstiga 700kr.
Det beror ju på vad det är du ska filma, om det ska vara stereo eller mono, etc...
Jag ska för det mesta spela in skidåkning och även lite "skoj-filmer" med kompisar.
Så vid "skoj-filmerna" kommer jag knappast behöva något ultra bra, men vid filmning av skidåkning är ju vinden ofta en faktor som påverkan kvalitén.
Så jag behöver en mikrofon som stänger ute en del av vinden i alla fall.
I skid/snowboard-filmer är det ju gött när man hör vinden susa Och på skojfilmer kan du ju köra den interna. En bra mic för 700kr kan vara svårt att hitta. Kolla på blocket eller tradera.
I skid/snowboard-filmer är det ju gött när man hör vinden susa Och på skojfilmer kan du ju köra den interna. En bra mic för 700kr kan vara svårt att hitta. Kolla på blocket eller tradera.
Jo, men inte så att det övertar allt annat ljud.
Det kan hända att jag kan gå över lite med priset, men passar den där till eos 550d då?
Förlåt för okunnigheten.
Jo, men inte så att det övertar allt annat ljud.
Det kan hända att jag kan gå över lite med priset, men passar den där till eos 550d då?
Förlåt för okunnigheten.
Det beror ju på hur långt ifrån du åker.
"VideoMik passar till alla Videokameror som har standard Hot-shoe fäste." d.v.s. att du sätter den bakom blixten. Överst på kameran, för att vara övertydlig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!