2011-12-19, 22:18
Medlem
mmas avatar
Hej!

Har hört fler och fler som pratar om att dom börjar testa med ledbelysning inom foto, det finns ju till filmning men att dom även börjar användas istället för blixtar.

http://kaffebrus.com/kameralampa-led...usor-1701.html

Tex en sådan. Vad tror ni om det? Belysning har ju verkligen börja bli både energisnålt och kraftfullt med ganska små medel.

Kommer det mer sånt? Fördelar/nackdelar?
Citera
2011-12-19, 22:31
Medlem
Som jag fattar det när jag googlar på led-lampan, är den framförallt för de som vill ha belysning till filmer de spelar in med en DSLR. Då duger förstås inte en blixt. Det kan fortfarande vara så att blixt är bättre för stillbild.
Citera
2011-12-20, 05:29
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Som jag fattar det när jag googlar på led-lampan, är den framförallt för de som vill ha belysning till filmer de spelar in med en DSLR. Då duger förstås inte en blixt. Det kan fortfarande vara så att blixt är bättre för stillbild.

Jo:
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Har hört fler och fler som pratar om att dom börjar testa med ledbelysning inom foto, det finns ju till filmning men att dom även börjar användas istället för blixtar.

Ja jag vet att det är en grej som är till för filmning (jag skriver ju tom det). MEN att jag läst och sett att fler och fler använder det även till foto. Säger självklart inte att det är bättre nu, men det verkar vara en grej som är på uppgång.
Citera
2011-12-20, 13:06
Moderator
rotadents avatar
Jag har sett många som påstår att LED-belysningarna, exempelvis ringbelysningar, är för klena jämfört med en ringblixt om man vill fota makro/produktfoto. Själv har jag inte provat, men jag har lockats en del av ringbelysningarna som är rejält mycket billigare än bra ringblixtar. Som vanligt får man nog vad man betalar för, billiga lösningar är nog inget vidare oavsett teknik.
Citera
2011-12-20, 20:31
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har sett många som påstår att LED-belysningarna, exempelvis ringbelysningar, är för klena jämfört med en ringblixt om man vill fota makro/produktfoto. Själv har jag inte provat, men jag har lockats en del av ringbelysningarna som är rejält mycket billigare än bra ringblixtar. Som vanligt får man nog vad man betalar för, billiga lösningar är nog inget vidare oavsett teknik.

För klena? Tycker dom där nya led-lösningarna lyser jävulskt starkt. Men jag har inget begrepp om hur det är jämfört med blixt.

Borde det inte vara bra till tex porträtt osv, jag inbillar mig att det blir ganska lättjobbat att ställa in ljus osv.

Som länken ovan i tidigare inlägg, den led-lösningen är ju rejält stark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in