• 1
  • 2
2011-12-19, 12:54
Medlem
Jag har två underbara söner som är sju år respektive tolv, jag funderar på att flytta tillbaka till Umeå. Men mina barn har ju redan vänner här och de verkar lyckliga, orsaken till varför jag flyttade till Stockholm va på grund av jobb samt min före detta partner. Men nu har jag blivit erbjuden ett bra jobb i Umeå och det känns lockande att flytta tillbaka till vänner och familj.

Kommer denna flytt påverka mina barn negativt?
Citera
2011-12-19, 13:03
Medlem
Hmm... Bor barnen med dig? Har du pratat med dem ang flytt? Hur ser relationen med deras mamma ut? Vad säger hon vid en ev flytt?
Svårt för andra att svara då man inte vet bakgrund. Det här är något som du måste ta ställning till. Men prata med barnen, lyssna på dem. Men dina vänner o familj i Umeå är oxå vänner o familj till dina barn.
Citera
2011-12-19, 13:28
Medlem
lucifer579xs avatar
Är det tanken att barnen ska flytta med dig, eller stanna i stockholm?
I vilket fall finns det ju väldigt bra förbindelser med flyg mellan Ume och Stockholm om barnen vill hälsa på (åt båda hållen, så att säga).

Överlag är ju Ume en bra stad och Umeborna är ju trevliga (vad jag har märkt efter mina snart två år här), så jag finner inga direkta problem för dem att hitta nya vänner.

Såklart är det tråkigt för barnen, men nog ska du kunna tänka på dig själv och din egen karriär också? Barnen har ju fortfarande all tid i världen att hitta nya vänner och egna karriärer menar jag.
Citera
2011-12-19, 13:47
Medlem
Tack för era svar!

Ja barnen ska med, jag har pratat med barnen och de är så klart inte så glada. Vilket jag förstår. En annan fråga jag skulle vilja ställa till er mammor (pappor är också välkomna att svara), är det normalt att en mamma lämnar sina unga barn och hälsar på dem några gånger per år? Jag berättade för mitt ex att jag va beredd att bo kvar i stockholm så att de kan träffa sin mamma, men hon har hela tiden flyttad till andra städer och länder. Hon kan utan problem få jobb och bostad i Stockholm, så jag är lite förvirrad. Bryr hon sig inte om sina barn? Vill hon inte vara med och uppfostra dem? Jag kan absolut ha fel, men varför skaffa barn och sen skita totalt i dem? Är det inte det viktigaste vi föräldrar har?

Jag vill inte döma henne på något vis, jag vill bara se hur ni ser på saken.
Citera
2011-12-19, 14:16
Medlem
Normalt o normalt? Tja, det är kanske olika från person till person. Kan bara tala för mig själv o jag skulle absolut inte kunna göra som dina barns mamma. Jag vill vara en del i mina 2 flickors liv, jag vill inte missa ett enda steg i deras utveckling. Jag vill vara med o uppfostra. Mina barn är det bästa jag har o jag vill finnas där för dem! Visst kan vissa dagar vara pest o pina, men jag älskar dem över allt annat.
Som det tidigare skrevs så tror jag inte att dina pojkar tar illa vid sig vid en flytt. Kan säkert vara jobbigt men barn har oftast lätt för att hitta vänner, anpassa sig o trivas. Känns det rätt för dig med en flytt så flytta. Bara du har en öppen dialog med dina barn så att de förstår dig. Du är deras pappa o du bestämmer. Som sagt, det finns bra förbindelser mellan Umeå o Sthlm.
Citera
2011-12-19, 14:36
Medlem
UgLyBastards avatar
svar på frågan: positivt.
Citera
2011-12-19, 14:43
Medlem
Nej det är inte normalt(Enligt mig), kanske blir hon rädd utav att vara mamma?
Citera
2011-12-19, 15:23
Medlem
Parrehs avatar
Vart i Umeå har du tänkt att bo? Finns flera för och nackdelar gällande ålder och vart du nu har tänkt att flytta, jag menar om du har barn i 13årsåldern och flyttar till t.ex. Ersboda så är det ganska så stor risk att de kommer att börja röka cigaretter, marijuana m.m. inom ett par år.

Det kommer givetvis att kännas jobbigt för barnen till en början, det är en ny stad med inga vänner men det borde klarna upp och inom två veckors skolgång kommer de ha nya kompisar samtidigt som de kan besöka sina gamla kompisar på lov eller bjuda över dem till Umeå. Umeå är en lagom stor stad men mycket trevligt folk och stan växer väldigt mycket. Det enda negativa är väl att på vintern kan det bli ganska rejält med snö så jag hoppas att ni/du tycker om snöskotrar samt diverse andra vintersporter.

Lycka till!
Citera
2011-12-19, 16:48
Medlem
ersboda = storrökare innan puberteten, jajamen! F-n vad jag skrattade åt det. Till skillnad från om man bor på ex Teg eller Tomtebo? När börjar man röka då eller kanske det är annat som gäller just där.

Barn blir till det man "gör" dom till, vare sig man bor i Umeå eller sthlm.

Blir lite less på den stämpeln att alla i norrland älskar snö och har minst 1 skoter per hushåll. Visst fungerar snöröjningen i Umeå fortfarande? Gjorde då det sist jag var där. Det är naturligtvis inte någon nackdel om man gillar uteliv *ex skoter, fiske, jakt osv.*, men jag kan räkna upp hur många av mina bättre kompisar som gör detta på ena handens fingrar, till skillnad från mig. Det funkar vilket som, Umeå är en "tillräckligt" stor stad för att det ska finnas saker att göra. Har själv bott där men flyttade därifrån av en slump. Finns ett mkt stort idrottsutbud, håller barnen på med någon sport? Kan vara en bra väg just för att träffa lite folk, ev blivande klasskamrater.

Förstår att du har endel att tänka på, lycka till med vilket du än väljer!

/ V
Citera
2011-12-19, 17:19
Medlem
Elm0s avatar
Gällande huruvida det kommer påverka dem negativt att flytta från en stad till en annan så kommer det mest troligt att vara rätt tungt i början ja, skiljas från sin skola, vänner och tappa den tryggheten som säkert finns "hemma".

Men det är också rätt nyttigt att få uppleva detta iom att de får skapa nya kontakter och får nya perspektiv från allt "det vanliga" (om de bott på samma ställe hela livet).

Sedan är jag 100% övertygad om att de kommer få en bättre uppväxt i Umeå gentemot Stockholm, så du får väl helt enkelt ta en diskussion med barnen och överväga om ett jobb är värt det, sen säger du att du har familj i umeå? kan ju vara bra för ungarna att vara nära sin släkt också.

Lycka till.
Citera
2011-12-19, 18:48
Medlem
Pangon90s avatar
Risken finns att dina bratiga stockholmsbarn blir mobbade av bonde-norrlänningarna.

Jag har hört att ni kallar stockholm fjollträsk

Ärligt talat tror jag att om du flyttar snart, innan de hinner bli lite äldre, så kan det bli bra. Annars blir det nog värre om de hinner komma upp sig i tonåren!
Citera
2011-12-19, 19:16
Medlem
TorstenFlincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elm0
Gällande huruvida det kommer påverka dem negativt att flytta från en stad till en annan så kommer det mest troligt att vara rätt tungt i början ja, skiljas från sin skola, vänner och tappa den tryggheten som säkert finns "hemma".

Men det är också rätt nyttigt att få uppleva detta iom att de får skapa nya kontakter och får nya perspektiv från allt "det vanliga" (om de bott på samma ställe hela livet).

Sedan är jag 100% övertygad om att de kommer få en bättre uppväxt i Umeå gentemot Stockholm, så du får väl helt enkelt ta en diskussion med barnen och överväga om ett jobb är värt det, sen säger du att du har familj i umeå? kan ju vara bra för ungarna att vara nära sin släkt också.

Lycka till.

Bättre uppväxt? Vill man flytta till Norrland för barnens skull så är det väl snarare någon by man ska till. Och där är det fan illa med då det typ anses normalt att snorungarna börjar supa skallen av sig i sjätte klass... Dom löper lika stor risk till att hamna snett i livet på båda ställena.. Skulle inte säga att dom Norrländska kuststäderna är bra och lugna platser, tvärtom snarare. Skippa flytten för barnens skull. Dom kommer få så mycket bättre möjligheter i livet i Sthlm vad gäller utbildning och jobb i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in