Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-11, 01:53
  #1393
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Jo man tycker det, det är därför jag är lite förbryllad över Haag. Hon var alltså ingen stor talang som yngre?

Sen, jag vet inte om det är jämförbart, men har spelat med och kollat en del på några av Sveriges bästa fotbollstjejer och hur de tränar i unga år. Det är en markant skillnad gentemot pojkar, de lattjar mer omkring och spelar helt utan kampvilja. Nu är ju skidor så klart en annan sport där det nog inte går att hålla på så där, men jag tänker ändå att tjejer på något sätt kan komma långt med en mer avslappnad inställning. Om en kille ska bli framgångsrik känns det som att det krävs att sporten tar upp i princip hela medvetandet, medan tjejer kan gå väldigt långt på fina gener och ett stort intresse.

Det är möjligt, men hon är en jävligt bra skådespelare om det stämmer. När Kalla, Hellner eller någon annan av de stora intervjuas efter ett misslyckande ser man besvikelsen och ilskan i ögonen på dem, även när de försöker spela nöjda. Jag tycker att Haag ofta beter sig ungefär som vanligt efter loppen, även om hon ofta säger att hon är besviken och att hon i nästa tävling ska "bli så jävla trött" eller liknande. Men jag är väl ute och cyklar helt här...

Intressant iakttagelse det där om fotbollen, där mycket nog kan stämma. Men där är ju också skillnaderna milsvida mellan damer och herrar i intresse och popularitet också.

Haag var absolut ingen talang som junior som bäst 6:a på JSM och då brukar svenska juniorer ofta stå sig slätt i internationell konkurrens. Hon har dock en 6:e plats på JVM också men det är en placering som sticker ut jämfört med dåvarande normalnivå. Fast jag följde inte sporten så noga på den tiden som idag så det är bara databasstatistik för mig. Men mitt första intryck av henne var när hon från ingenstans dök upp i slutet av 07 och var tvåa i svenska premiären, dock långt efter Kalla. Ändå sa hon att hennes mål var medalj på OS, vilket verkade rätt orealistiskt. Men en månad senare hade hon varit 5:a i VC bara 1 sekund från pallen. Då uppstod såklart bilden av en vinnarskalle i mina ögon.

Men om man inte kände till henne så bra innan OS, så kan jag förstå att man tycker annorlunda efter sprintsilverfirandet, särskilt som kommentatorerna med fog i princip utlovat ett säkert guld då.

Känns som om diskussionen inte kan leda fram till så mycket mer. Ditt intryck och mitt intryck skiljer sig åt och vid nästa intervju så kommer det selektiva minnet göra att vi hakar upp oss på de detaljer som förstärker våra tidigare intryck.
Citera
2012-01-11, 21:36
  #1394
Medlem
Elwisps avatar
Emil Jönsson hamnade väl i samma heat som både Northug och Hattestad i OS-sprinten vill jag minnas, inte de lättaste att spurta ner.
Citera
2012-01-12, 14:34
  #1395
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Nästa säsong minskas Tour de Ski från åtta till bara sex etapper (plus prologen). Det blir även en ny ort, Dario Colognas hemort Munstertal, som får arrangera en sprint.

Skönt att man tagit bort en onödig prolog iallafall. Även den tråkiga klassiska jaktstarten dagen efter första prologen är borta. Skönt.

Progammet för Tour de Ski 2012/2013
Prolog, 2,5/3,75 km klassiskt i Oberhof
Etapp 1: Sprint, klassiskt i Oberhof
Etapp 2: 10/20 km skiathlon i Tyskland
Etapp 3: Sprint, fristil i Munstertal (Schweiz)
Etapp 4: 15/35 km jaktstart, fristil i Dobbiaco
Etapp 5: 10/20 km klassiskt, masstart i Val di Fiemme
Etapp 6: Final Climb i Val di Fiemme

http://www.fiscrosscountry.com/news/...2-13,2847.html
__________________
Senast redigerad av AlbusDumbledore 2012-01-12 kl. 14:39.
Citera
2012-01-12, 15:08
  #1396
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Nästa säsong minskas Tour de Ski från åtta till bara sex etapper (plus prologen). Det blir även en ny ort, Dario Colognas hemort Munstertal, som får arrangera en sprint.

Skönt att man tagit bort en onödig prolog iallafall. Även den tråkiga klassiska jaktstarten dagen efter första prologen är borta. Skönt.

Progammet för Tour de Ski 2012/2013
Prolog, 2,5/3,75 km klassiskt i Oberhof
Etapp 1: Sprint, klassiskt i Oberhof
Etapp 2: 10/20 km skiathlon i Tyskland
Etapp 3: Sprint, fristil i Munstertal (Schweiz)
Etapp 4: 15/35 km jaktstart, fristil i Dobbiaco
Etapp 5: 10/20 km klassiskt, masstart i Val di Fiemme
Etapp 6: Final Climb i Val di Fiemme

http://www.fiscrosscountry.com/news/...2-13,2847.html

Detta måste ju gynna Hellner mer än årets tour gjorde?
Citera
2012-01-12, 16:15
  #1397
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Detta måste ju gynna Hellner mer än årets tour gjorde?

Absolut. Överhuvudtaget borde de tighta till sig än mer i startfältet vilket bara är positivt.
Citera
2012-01-12, 21:20
  #1398
Medlem
Elwisps avatar
Är detta möjligtvis en effekt av att det var så sjukt stora avstånd på damsidan i år?
Citera
2012-01-12, 21:26
  #1399
Medlem
Hzjs avatar
Det har varit planerat länge att minska ner etapperna för att man inte vill riskera många återbud under ett mästerskapsår.

Trodde man skulle byta ut Oberhof men ser att den är kvar (tyvärr ). Prologen blir väl i viss mån mer betydelsefull nu när ingen jaktstart följer inpå, så de som tar bonussekunder kommer faktiskt få användning för dem.
Citera
2012-01-12, 22:12
  #1400
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Det har varit planerat länge att minska ner etapperna för att man inte vill riskera många återbud under ett mästerskapsår.

Trodde man skulle byta ut Oberhof men ser att den är kvar (tyvärr ). Prologen blir väl i viss mån mer betydelsefull nu när ingen jaktstart följer inpå, så de som tar bonussekunder kommer faktiskt få användning för dem.

Synd att den är i klassisk stil då för svenskarna.
Citera
2012-01-13, 00:47
  #1401
Medlem
Kul att man fortsätter och försöker göra så att så många som möjligt ska vara med iaf.

Hoppas nu inte de svenska åkarna ska hålla på och larva sig med att stå över touren som de har gjort förut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback