2011-12-18, 12:20
Bannlyst
Denna fråga vänder sig främst till de som är insatta till hur Flashback är uppbyggt, men även alla andra som vet vad det krävs för att en hemsida ska bevara användares anonymitet.

Det är alltså främst vilka tekniska åtgärder Flashback har tvingats att göra som är intressant, t.ex saker som jag redan visste så som att Flashback inte sparar loggar, och även behandlar servrarna annorlunda än de flesta andra hemsidor gör om jag har förstått det rätt?, osv..
Klarar Flashback av att bevara anonymiteten på alla punkter?

Jag hittade ingen tidigare tråd om just denna bit, så ni som är insatta i hur detta fungerar kan gärna förklara.
Citera
2011-12-18, 12:48
Medlem
Julbordsspecials avatar
Jag är inte alls speciellt insatt i detta och kommer förmodligen bli rättad av någon domderande besserwisser, men hur som helst så har jag för mig att anledningen till att Flashback är helt anonymt är för att de har sina servrar i USA vilket på något sätt ska göra det juridiskt omöjligt för svenska myndigheter att rota runt bland användares privata information etc.

OBS! Jag säger inte detta med 100% säkerhet, det kanske bara är ren bullshit, men jag har för mig att det ska vara något i den stilen.
Citera
2011-12-18, 12:54
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Den som ansvarar för din anonymitet är du.

Flashback tolererar inga spekulationer om din identitet eller hot om sådana. Men postar du bilder på dig själv, mailadresser i stil med sven.snabelturksson@gavle.se och avslöjar för mycket detaljer om dig själv ("Jag jobbar som programledare i ett program som heter Vem vet mest?") så får du givetvis skylla dig själv.

Flashback som organisation lämnar inte ut någon information om dig, så mycket är jävligt klart iaf.
Citera
2011-12-18, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Julbordsspecial
Jag är inte alls speciellt insatt i detta och kommer förmodligen bli rättad av någon domderande besserwisser, men hur som helst så har jag för mig att anledningen till att Flashback är helt anonymt är för att de har sina servrar i USA vilket på något sätt ska göra det juridiskt omöjligt för svenska myndigheter att rota runt bland användares privata information etc.

OBS! Jag säger inte detta med 100% säkerhet, det kanske bara är ren bullshit, men jag har för mig att det ska vara något i den stilen.
Jo exakt, jag har också fått för mig att det är på det viset, men det är ändå mycket luddigt.

Jag tror servrarna låg i England förut och jag har ingen aning om vart dom ligger nu, men Flashback verkar ju iallafall vara registrerat på "1461 First Avenue, New York, NY 10075-2201, USA" nu för tiden.
Citera
2011-12-18, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Den som ansvarar för din anonymitet är du.

Flashback tolererar inga spekulationer om din identitet eller hot om sådana. Men postar du bilder på dig själv, mailadresser i stil med sven.snabelturksson@gavle.se och avslöjar för mycket detaljer om dig själv ("Jag jobbar som programledare i ett program som heter Vem vet mest?") så får du givetvis skylla dig själv.

Flashback som organisation lämnar inte ut någon information om dig, så mycket är jävligt klart iaf.
Jo att tanken är att man är så anonym som man själv vill har jag förstått, men jag kan ändå tänka mig att Flashback är tvungen att arbeta på ett litet annorlunda sätt än t.ex kamrat.nu, eller har jag helt fel där.
Det var just det jag ville diskutera i denna tråd, hur Flashback har gjort för att garantera anonymiteten.

T.ex, varför ligger servarna i USA,(eller England?) och inte i Sverige och på vilket sätt har Flashback förebyggt om någon mot all förmodan skulle komma åt en databas med användarinfo + mail, osv?

Det var mest det jag tänkte på, för att garantera anonymitet till 100 % är inget litet åtagande, nu kritiserar jag absolut inte utan tyckte att detta kunde vara både nyttigt och intressant att diskuteras.
Citera
2011-12-18, 13:24
Medlem
Julbordsspecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KEAJJ
Jo exakt, jag har också fått för mig att det är på det viset, men det är ändå mycket luddigt.

Jag tror servrarna låg i England förut och jag har ingen aning om vart dom ligger nu, men Flashback verkar ju iallafall vara registrerat på "1461 First Avenue, New York, NY 10075-2201, USA" nu för tiden.

Jo precis, förklaring om vart servrarna ligger täcker inte allt känns det som.. förhoppningsvis finns det någon med mer kunskap som kan berätta mer, fan rätt intressant detta.
Citera
2011-12-18, 14:55
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Svaret på er frågeställning finns här.
Citera
2011-12-18, 22:14
Medlem
Flashback International Inc
1461 First Avenue, New York, NY 10075-2201, USA

(Notera också den lilla judestjärnan till vänster om adressen.

Den där anonymiteten ni pratar om är lika äkta som intervjun med Usama som CNN gjorde. Flashback är med andra ord ett dött forum (för mig). Den enda rimliga förklaring jag funnit över skiftet som skedde nyligen är att FB såldes för en fin summa pengar.
Citera
2011-12-18, 22:47
Medlem
micaeles avatar
Flashbacks servrar står inte i USA eller England. Dom står i Sverige, BGC-centralen i Stockholm.
Bara för att bolaget bakom är registrerat i US eller UK behöver inte betyda att de fysiska tillgångarna är placerade i samma land.

Därmed är dessa servrar utsatta för samma FRA-spaning som som alla andra. Det finns inget totalt anonymt forum på nätet, period. Bara varianter med mer eller mindre sanningsgrad i dito påstående.
Citera
2011-12-19, 00:30
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Flashbacks servrar står inte i USA eller England. Dom står i Sverige, BGC-centralen i Stockholm.
Bara för att bolaget bakom är registrerat i US eller UK behöver inte betyda att de fysiska tillgångarna är placerade i samma land.

Därmed är dessa servrar utsatta för samma FRA-spaning som som alla andra. Det finns inget totalt anonymt forum på nätet, period. Bara varianter med mer eller mindre sanningsgrad i dito påstående.

OK, good to know.
Citera
2011-12-19, 01:24
Avslutad
Citat:

Vad du säger är alltså att Flashbacks själva datorsystem i dag är placerat på Palmfeltsvägen vid Globen.

Har du, förresten, någon kunskap/aning om hur mycket (eller litet) just Bankgirocentralen BGC AB "som sådant" – har någonting (och vad) med »Flashback« att göra?
Citera
2011-12-19, 06:32
Bannlyst
Citat:

Jasså, detta var faktiskt helt nytt för mig, men tack för ett mycket givande svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in