2011-12-17, 20:41
Medlem
eternussermos avatar
Eftersom många av trådarna i ABK (Aktuella Brott och Kriminalitet) förstörs av OT-inlägg som är omöjliga för moderatorerna att moderera har jag ett förslag:

När ett brott begås där intresse uppstår hos I&I-publiken så görs följande:

1. Tråden stängs tillfälligt.
2. Tråden klonas till I&I och får fortsätta där i en halvtimma med inlägg som är OT för ABK, denna tråden kommer att fortvara på heta ämnen eftersom den sannolikt får massvis med inlägg som är relevanta i I&I men inte i ABK.

3. Tråden öppnas igen på ABK så att vi som är intresserade av brottsutredningen kan läsa och skriva där.

Så less på att inte kunna följa händelseutvecklingen i ett brott, men har förståelse för att moderatorerna inte kan hantera de drivor av OT-inlägg som skrivs när brott är begånget av en utlänning (neger, huding, MENA, kamelknullare etc.etc)
Citera
2011-12-17, 21:19
Medlem
Combots avatar
Förstår din frustration, men det var ingen bra lösning.
Jag vill inte få tillbaka en tråd så fullsketen med I&I inlägg att det är
omöjligt att hitta något vettigt.

Nej, som det är nu är en ganska bra process trots allt. Stäng tråden,
dela ut varningar till de som bara vill vräka ur sig rasistiska tillmälen och
inte diskutera själva brotten.

På ett sätt mår vissa trådar bra av att stängas och rensas. För det är
ändå väldigt sällan det framkommer viktiga saker i så rask takt i en tråd
att man slaviskt måste följa den live.
Citera
2011-12-17, 21:26
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Förstår din frustration, men det var ingen bra lösning.
Jag vill inte få tillbaka en tråd så fullsketen med I&I inlägg att det är
omöjligt att hitta något vettigt.

Nej, som det är nu är en ganska bra process trots allt. Stäng tråden,
dela ut varningar till de som bara vill vräka ur sig rasistiska tillmälen och
inte diskutera själva brotten.

På ett sätt mår vissa trådar bra av att stängas och rensas. För det är
ändå väldigt sällan det framkommer viktiga saker i så rask takt i en tråd
att man slaviskt måste följa den live.
Problemet är att det är omöjligt för moderatorerna att göra rensingen snabbt nog och det är också omöjligt för mig som användare att i nuläget veta om det framkommit något intressant. Om man delade av trådarna skulle man kunna se till att du inte får tillbaka en tråd fullsketen med I&I-inlägg utan att den läggs i I&I och fortsätter där. Du prenumererar fortfarande på originaltråden och I&I-användarna som vill uttrycka sina åsikter kan lägga in sina inlägg i tråden som ligger i topp på heta ämnen.
Citera
2011-12-17, 21:28
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Problemet är att det är omöjligt för moderatorerna att göra rensingen snabbt nog och det är också omöjligt för mig som användare att i nuläget veta om det framkommit något intressant. Om man delade av trådarna skulle man kunna se till att du inte får tillbaka en tråd fullsketen med I&I-inlägg utan att den läggs i I&I och fortsätter där. Du prenumererar fortfarande på originaltråden och I&I-användarna som vill uttrycka sina åsikter kan lägga in sina inlägg i tråden som ligger i topp på heta ämnen.

Liknande oneliners är väl OT i I&I också? "Självklart var det en pedofildyrkare..." osv.

Att kopiera tråden till andra forum tror jag inte på, det är väl bara att RPa och låta moderatorerna rensa så gott dom kan.
Senast redigerad av b0gfetto 2011-12-17 kl. 21:30.
Citera
2011-12-18, 10:25
Medlem
epost72s avatar
Problematiken tas delvis upp här

Jag tror möjligen att det är bättre att trådar tillåts i flera delar samtidigt.
Så att inläggen kan ligga inom topic för forumdelen.

ABoK är naturligt eftersom det handlar om brott.
Medier och journalistik ett spår som ofta återkommer är hur media rapporterar invandrarrelaterade brott.
I&I Invandrare inblandade i ett brottsmål
Citera
2011-12-19, 09:38
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Problematiken tas delvis upp här

Jag tror möjligen att det är bättre att trådar tillåts i flera delar samtidigt.
Så att inläggen kan ligga inom topic för forumdelen.

ABoK är naturligt eftersom det handlar om brott.
Medier och journalistik ett spår som ofta återkommer är hur media rapporterar invandrarrelaterade brott.
I&I Invandrare inblandade i ett brottsmål
Jag håller med här. Flera trådar om samma ämne bör vara bättre än att slussa runt en och samma tråd.

Om allt kring ett ämne ska samsas i samma tråd blir det svårt att hänga med, svårt att läsa ikapp, svårt att bibehålla intresset.
Här har enskilda skribenter ett stort ansvar, nämligen att hålla topic. Detta tycks ofta vara svårt, trots modmeddelanden. Det är ofta lätt att förstå - det är ju i den aktuella tråden det är mest fart och det är där det finns flest läsare. Då är det frestande att hålla till i den tråden istället för andra trådar i andra delforum där sidodiskussionerna egentligen ska vara.

Det är inte alls kul att radera välskrivna och genomtänkta inlägg, men det är heller inte kul för de som faktiskt är intresserade av topic att vada genom sidodiskussionerna, och vilken grupp är det som ska prioriteras? Den gruppen som håller topic eller den grupp som inte håller topic?

Som enskild skribent finns möjligheten att starta en egen tråd med sidodiskussion i lämpligt delforum, och sedan posta ett inlägg i tråden i AB o K med en länk till den nystartade tråden. Länken till den nystartade tråden går också att lägga in i ett förinlagt modmeddelande så att alla som har tänkt posta ett inlägg ser den.

Intetsägande oneliners av typen "ut med packet", "SD 2016" hör inte hemma någonstans. Det är inte diskuterande inlägg. Ingen läsare har någon behållning av att trådar spammas av sådant.
Citera
2011-12-19, 12:05
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag håller med här. Flera trådar om samma ämne bör vara bättre än att slussa runt en och samma tråd.
Ja, och det var förslaget, att det skulle vara fler trådar, men att man skulle kopiera originaltråden till det forum, I&I i de flesta fallen, där det bedöms komma flest inlägg.

Citat:
Om allt kring ett ämne ska samsas i samma tråd blir det svårt att hänga med, svårt att läsa ikapp, svårt att bibehålla intresset.
Här har enskilda skribenter ett stort ansvar, nämligen att hålla topic. Detta tycks ofta vara svårt, trots modmeddelanden. Det är ofta lätt att förstå - det är ju i den aktuella tråden det är mest fart och det är där det finns flest läsare. Då är det frestande att hålla till i den tråden istället för andra trådar i andra delforum där sidodiskussionerna egentligen ska vara.

Håller med, tyvärr funkar det inte utan folk väller in i den tråd som ligger i Heta Ämnen och skiter högaktningsfult i att ämnet är ABK.

Citat:
Det är inte alls kul att radera välskrivna och genomtänkta inlägg, men det är heller inte kul för de som faktiskt är intresserade av topic att vada genom sidodiskussionerna, och vilken grupp är det som ska prioriteras? Den gruppen som håller topic eller den grupp som inte håller topic?
Den grupp som håller topic, självklart.

Citat:
Som enskild skribent finns möjligheten att starta en egen tråd med sidodiskussion i lämpligt delforum, och sedan posta ett inlägg i tråden i AB o K med en länk till den nystartade tråden. Länken till den nystartade tråden går också att lägga in i ett förinlagt modmeddelande så att alla som har tänkt posta ett inlägg ser den.
Problemet som mitt förslag löser, jämfört med att skapa en egen tråd är att I&I-råden kommer att hamna högt på Heta Ämnen, det löser inte ett skapande av en ny tråd i I&I.

modmeddelanden kan väl endast mod skapa?

Citat:
Intetsägande oneliners av typen "ut med packet", "SD 2016" hör inte hemma någonstans. Det är inte diskuterande inlägg. Ingen läsare har någon behållning av att trådar spammas av sådant.
Jag tycker du och andra moderatorer gör ett suveränt jobb, men vid vissa tillfällen får man nog skapa rutiner som funkar i praktiken, det är det som mitt förslag försöker lösa.
Citera
2011-12-19, 12:30
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ja, och det var förslaget, att det skulle vara fler trådar, men att man skulle kopiera originaltråden till det forum, I&I i de flesta fallen, där det bedöms komma flest inlägg.
Jo, men att låsa tråden i AB o K en stund för att låta I&I:arna skriva av sig blir nog inte så bra.

Citat:
Håller med, tyvärr funkar det inte utan folk väller in i den tråd som ligger i Heta Ämnen och skiter högaktningsfult i att ämnet är ABK.
Ja, det struntas friskt i vilket delforum tråden ligger i. Sedan gapas det om att yttrandefriheten stryps och att vi mods är blattekramare.

Citat:
Den grupp som håller topic, självklart.
Min fråga var retorisk.

Citat:
Problemet som mitt förslag löser, jämfört med att skapa en egen tråd är att I&I-råden kommer att hamna högt på Heta Ämnen, det löser inte ett skapande av en ny tråd i I&I.
modmeddelanden kan väl endast mod skapa?
Mm. Men att låsa en tråd i AB o K om ett färskt brott med argumentet att I&I:arna måste prioriteras...

Citat:
Jag tycker du och andra moderatorer gör ett suveränt jobb, men vid vissa tillfällen får man nog skapa rutiner som funkar i praktiken, det är det som mitt förslag försöker lösa.
Det är jättebra att det kommer in förslag, och jag hoppas att den här tråden kommer att dra till sig fler postare med fler förslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in