• 1
  • 2
2011-12-17, 16:29
Medlem
Vill ha tips på bästa sättet att bli av med eländet.
Har hela näsan full med små maskjävlar. På långt håll märks de inte, på nära håll kan de misstas för fräknar, men om man kollar noga så ser man.. dessutom så händer det en del gånger att en del vill ''sticka ut''.

Har kört med lite, vad jag skulle kalla ''mainstream b-produkter'' - alltså kommersiellt populära men med tveksam effekt, ansiktswashes och dylikt. Dessa funkar OK på finnar verkar det som, men ej på maskarna.
Att klämma dem är inte det lättaste efter som dom liksom gräver ner sig en bit, att sticka med nål likaså.. dom sitter där i sin jeafla bunker

Hade en kompis som hade extremt mycket finnar, han började äta nån sorts piller och efter ett halvår eller så såg han helt ok ut. Vettefan vad det var egentligen, verkade va lite ''tyngre'' grejer ( ), han kunde bla. inte förtära alkohol ( )

KEEP THEM TIPS COMMING SUCKAS!
Citera
2011-12-17, 16:45
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Ånga upp dem innan du klämmer dom.
Citera
2011-12-17, 16:47
Medlem
Mulems avatar
Bra ansiktshygien förebygger pormaskar, hade själv mycket pormaskar en period men när jag började bli mer nogrann med att tvätta med tvål och vatten ett par gånger om dagen så försvann dom ganska fort. Tvättade även med sårsprit ett par gånger i veckan .
Citera
2011-12-17, 17:03
Medlem
Har börjat tänka lite mer på det, får se hur det funkar i slutändan.

Envisa jävlar är dom i alla fall
Citera
2011-12-17, 17:28
Medlem
Plasticsmiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulem
Bra ansiktshygien förebygger pormaskar, hade själv mycket pormaskar en period men när jag började bli mer nogrann med att tvätta med tvål och vatten ett par gånger om dagen så försvann dom ganska fort. Tvättade även med sårsprit ett par gånger i veckan .

Tvål och vatten ?!
Du kanske blev av med pormaskarna men du förstörde din hy rätt rejält.
Citera
2011-12-17, 17:41
Medlem
Det finns typ por-plåster från Nivea, har du testat dem?
Citera
2011-12-17, 17:42
Medlem
Djistaxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diolives
Hade en kompis som hade extremt mycket finnar, han började äta nån sorts piller och efter ett halvår eller så såg han helt ok ut. Vettefan vad det var egentligen, verkade va lite ''tyngre'' grejer ( ), han kunde bla. inte förtära alkohol ( )
Fick han dem av doktor? Förmodligen pencillin i så fall, en kompis körde det med.
Själv äter jag zink och pantoten (från Skip, finns i de flesta hälsobutiker), det är bra främst för huden (även för hår och naglar), främst finnar dock.

Citat:
Ursprungligen postat av RosaRutigPenna
Ånga upp dem innan du klämmer dom.
+1 på det! Bara att koka upp vatten, hälla i en skål och håll huvudet över (lägg gärna en handduk över huvudet så att ångan inte försvinner). Kan bli väl varmt, men ju längre du härdar desto mer öppnar de sig. Fungerar även att istället lägga en varm och blöt handduk på huden, men jag upplever att hålla ansiktet över ånga fungerar bättre. Var dock noga med att återfukta efteråt!

Citat:
Ursprungligen postat av Mulem
Sårsprit för pormaskar? :0 eller finnar?

Jag skulle satsa på ordentliga ansiktsprodukter, inte tvål och vatten. För de som inte har några direkta problem med orenheter, finnar etc. fungerar ofta produkter från Loreal, Nivea eller Lumene (eftersom de kanske inte behöver produkter för en fin hud överhuvudtaget), men har man problem behöver man ofta satsa på något lite bättre. Nu menar jag inte svindyra produkter, men lite över standard. Jag själv använde Babors produkter förr (http://www.garm.se/aterforsaljare.php), som fungerade hur bra som helst. Nu använder jag Maria Åkerberg/Dermanord (http://www.dermanord.se/), och älskar dem. De är helt organiska, och dessutom billigare än Babor!
Viktigast av allt är dock inte precis vad du använder - utan att du gör det. Rengöring, ansiktsvatten och en kräm morgon och kväll kommer du långt på, sen är scrub och ansiktsmask en (ev. två) gånger i veckan att rekommendera. On top of that, portömningen en gång i månaden eller vid behov, så ska du se att det blir resultat!
Slutligen: oavsett vilka produkter du använder, bör du anpassa dem efter din hy. Har du känslig eller torr hy (som jag!) bör du ha produkter för det, är den finnig, fet eller blandad (fet T-zon) bör du ha produkter för det o.s.v. Är din hud torr blir den lätt lite extra hård kring pormaskarna, och de blir de svåra att tömma.

Lycka till!

Edit: använd aldrig peeling efter ånga, kornen sätter sig då i porerna
Citera
2011-12-17, 17:44
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djistaxz
+1 på det! Bara att koka upp vatten, hälla i en skål och håll huvudet över (lägg gärna en handduk över huvudet så att ångan inte försvinner). Kan bli väl varmt, men ju längre du härdar desto mer öppnar de sig. Fungerar även att istället lägga en varm och blöt handduk på huden, men jag upplever att hålla ansiktet över ånga fungerar bättre. Var dock noga med att återfukta efteråt!
Även bastu funkar
Citera
2011-12-17, 17:44
Medlem
Djistaxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamhelen
Det finns typ por-plåster från Nivea, har du testat dem?
Eller från Formula 10.0.6! Riktigt bra produkter därifrån rent allmänt, dock ganska uttorkande.
Citera
2011-12-17, 17:59
Medlem
Citat:
[...]

KEEP THEM TIPS COMMING SUCKAS!

Din kompis fick troligtvis käka roaccutan, som förövrigt är receptbelagt.
Citera
2011-12-17, 18:10
Medlem
Läs receptbelagt ist för tyngre. Vet inte vad de hette, zink ringer en liten klocka iaf.

Vad menar du med peeling Djistarxz? Tack för monsterpost

Edit: varför litar jag på nån som har ett trollface(ish) som visningsbild? heheh.
Senast redigerad av diolives 2011-12-17 kl. 18:11. Anledning: tillagt
Citera
2011-12-17, 18:12
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Citat:
Läs receptbelagt ist för tyngre. Vet inte vad de hette, zink ringer en liten klocka iaf.

Vad menar du med peeling Djistarxz? Tack för monsterpost

Edit: varför litar jag på nån som har ett trollface(ish) som visningsbild? heheh.
En kräm med små korn i som skrubbar bort döda hudceller och smuts. Gör rent porerna och ser till att de inte blir igenklibbade=motverkar pormaskar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in