2012-05-30, 04:20
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Vad som måste anses som unikt med Auschwitz-Birkenau lägret var, inne på internernas område i Auschwitz lägret, fanns en swimmingpool. Det är en 25 meters pool, med startblock, trampolin och stege ned till poolen. Sedan fanns det sittbänkar i närheten av poolen.
Poolen var för simtävlingar, vattenpoolo och annan rekration för internerna. Många kan tro poolen var ämnat för S/S personalen, men i såfall hade den legat på deras område som var avskilt från internernas.
Den här poolen kan ses i dag, den finns kvar, men ingår inte i de guidade turerna från Auschwtiz museet.

Men vad bevisar swimmingpool ?? Bevisar den att inte förintelsen existerade?

Hur vet du inte den användes som vatten reservoar ? Att den inte användes till SS ? osv..
Vad skulle interner med en swimmingpool till ? Det var ju ett arbetsläger
Citera
2012-05-30, 04:39
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Vad som måste anses som unikt med Auschwitz-Birkenau lägret var, inne på internernas område i Auschwitz lägret, fanns en swimmingpool. [...]
Den här poolen kan ses i dag, den finns kvar, men ingår inte i de guidade turerna från Auschwtiz museet.
Jag instämmer med HB här:
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Men vad bevisar swimmingpool ?? Bevisar den att inte förintelsen existerade?
[...]
Vidare kan man fråga sig två saker:
1) Om man faktiskt hade en bordell inne på området i Auschwitz Stammlager, efter en uppmaning från Himmler, för de fångar som bedömdes som viktiga och priviligerade så är det väl inte så konstigt om det trots allt fanns en pool också?

2) Tycker du inte att det, i den gigantiska sionistiska konspirationen mot sanningen och rättvisan (mot de tyska nazisterna alltså), är en smula förvånande att den judisk-sionistiska polska staten, eller ledningen för muséet, inte har förstört den där "poolen"? Det kunde man ju gjort samtidigt som man återställde gaskammaren i Krema I? För inte vill man väl att det ska kunna spridas några konstiga missuppfattningar (?) om Auschwitz, om att vissa fångar t ex hade det lite bättre än andra?

PS: Hur går det förresten med det där sammandraget av rapporten från Röda Korset som alltså
Citat:
[...] ingenting [har] att göra med vad Richard E. Harwood skriver eller står för.
trots att du bad oss googla på just Richard E. Harwood?
Senast redigerad av d00rkey 2012-05-30 kl. 04:51.
Citera
2012-05-30, 04:55
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Jag instämmer med HB här:

Vidare kan man fråga sig två saker:
1) Om man faktiskt hade en bordell inne på området i Auschwitz Stammlager, efter en uppmaning från Himmler, för de fångar som bedömdes som viktiga och priviligerade så är det väl inte så konstigt om det trots allt fanns en pool också?

2) Tycker du inte att det, i den gigantiska sionistiska konspirationen mot sanningen och rättvisan (mot de tyska nazisterna alltså), är en smula förvånande att den judisk-sionistiska polska staten, eller ledningen för muséet, inte har förstört den där "poolen"? Det kunde man ju gjort samtidigt som man återställde gaskammaren i Krema I? För inte vill man väl att det ska kunna spridas några konstiga missuppfattningar (?) om Auschwitz, om att vissa fångar t ex hade det lite bättre än andra?

Japp tänkte gå in på det faktiskt efter sett vad Lagro svarade. Att det var ett belöningssystem för de arbetslag(sonderkommando), capos osv...
De fick ju bättre mat med mera. Alltså en stor chans att överleva, det borde locka vilken person som helst att kämpa, och framför allt jobba på. Därför jobbade som svin, och fick bättre mat,bordell med mera . Men de visste de kunde annars bli utbytta. Fanns säkert många i kö som ville jobba med sådant.

Det var ju en chans till överlevnad...

Ja! Det är konstigt med denna swimmingpool, de hänger upp sig på den. Att sionisterna kunde ha glömt att förstöra den!! Kanske därför man kan inte ha en guidad tur dit, för de skäms??
Citera
2012-05-30, 05:03
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...]
Ja! Det är konstigt med denna swimmingpool, de hänger upp sig på den. Att sionisterna kunde ha glömt att förstöra den!! Kanske därför man kan inte ha en guidad tur dit, för de skäms??
Ja, herregud!?

ATT man över huvud taget låter en "swimmingpool" få vara kvar i detta av förintelseförnekarna förmodade judespektakel till lögnaktigt och konstruerat propagandamuseum???
Ytterst märkligt fenomen?

Edit: Jag har för mig att lägrets brandkår, som bestod av fångar (dock företrädesvis av ickejudiska polacker skulle jag tro), tillhörde en av de riktigt priviligerade grupperna som fick nyttja bordellen emellanåt i alla fall. Kanske fick dessa fångar även använda poolen ibland, om den nu inte byggdes av SS endast som en sorts Potemkinkuliss alltså?

Edit2:
Jag skulle vilja tillägga att en vanlig missuppfattning om Auschwitz, även bland oss troende så att säga, är att det verkligen representerar helvetet på jorden för precis alla fångar, utan undantag, dag ut och dag in. Många tror att det bara var tortyr, elände, massgasningar, svält och sjukdomar. Men, precis som i alla samhällssystem, fanns det faktiskt ett mindretal fångar som hade det ganska drägligt ändå... Dessa kanske till och med fick glass eller kall öl, åtminstone någon gång under varma sommardagar?
Senast redigerad av d00rkey 2012-05-30 kl. 05:24.
Citera
2012-05-30, 05:33
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ja, herregud!?

ATT man över huvud taget låter en "swimmingpool" få vara kvar i detta av förintelseförnekarna förmodade judespektakel till lögnaktigt och konstruerat propagandamuseum???
Ytterst märkligt fenomen?

Edit: Jag har för mig att lägrets brandkår, som bestod av fångar (dock företrädesvis av ickejudiska polacker skulle jag tro), tillhörde en av de riktigt priviligerade grupperna som fick nyttja bordellen emellanåt i alla fall. Kanske fick dessa fångar även använda poolen ibland, om den nu inte byggdes av SS endast som en sorts Potemkinkuliss alltså?

Ja! Undra hur dessa brandkår bestod av. Hur noga de skulle vara med släckningen. Kanske därför Speer ville byta ut alla judar till polacker på viktiga ställen? För de var lite "lazy" vid bränder??
Fast brandmän ska ha god kondition, har man själv fått erfara, när jag försökte själv efter lumpen. Så det kan stämma med swimmingpool. Men går det inte lika bra att springa, fotboll, med mera? Sedan hur gjorde de på vintern? spela is hockey i swimmingpoolen?

Själv har jag inte läst så mycket om detta med swimmingpoolen o bordellen( har du bra tips på en bok ?), men varför byggdes den inte in ? För de har ingen nytta av den på vintern o höst o vår! Alltså bara få några månader om året. Sedan måste ju en swimmingpool har massa grejor, för annars "ruttnar" vattnet. Fanns det ?? Därför jag är tveksam att det var en swimmingpool.

Så kanske det är smäck!! Men det går inte ihop i heller, tanke på all jobb de hade, men för visa upp ?? njaee..svårt tro det, fast jag vet inte.
Senast redigerad av Herkulesbig 2012-05-30 kl. 05:41.
Citera
2012-05-30, 06:00
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
........

Edit2:
Jag skulle vilja tillägga att en vanlig missuppfattning om Auschwitz, även bland oss troende så att säga, är att det verkligen representerar helvetet på jorden för precis alla fångar, utan undantag, dag ut och dag in. Många tror att det bara var tortyr, elände, massgasningar, svält och sjukdomar. Men, precis som i alla samhällssystem, fanns det faktiskt ett mindretal fångar som hade det ganska drägligt ändå... Dessa kanske till och med fick glass eller kall öl, åtminstone någon gång under varma sommardagar?

Det tro jag också. Det slog mig när man såg filmen "the grey zone", där speciella utvalda fick det bättre!! De var viktiga i kugghjul i systemet. Som läkare, skickliga hantverkare som juvelerare. De växer ju inte på träd, och behövdes för bedöma alla smycken som de "hittade". För ha en morot, så fick de hade bättre ställt, och en chans för de att överleva. Men läkare o juvelerare(guldsmed) kanske var svåra att byta ut, om de inte jobbade.

Men de som jobbade som "likbrännare" hade det över halsen, de fanns det gott om kunde byttas ut när som helst. För deras del , var det jobba på. Men det var eftertraktat jobb, de fick bra mat med mera, alltså en chans till att överleva(trodde de) De blide ju utbytta efter ett tag ändå vad jag har förstått.

Sedan ville ju tydligen himmler annat än förintelsläger från början, men tydligen lyckades Gobbels övertala Hitler till annat. Vilket Himmler hade beklagat sig till sin läkare. Läste jag någonstans nyligen. Men det vet vi det ändrades... till bli också förintelse läger senare. Så där stöpades Himmlers planer...
Citera
2012-05-30, 06:05
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...]
Själv har jag inte läst så mycket om detta med swimmingpoolen o bordellen( har du bra tips på en bok ?), [...]
Tyvärr så vet jag ingen bok. Jag kommer inte heller ihåg säkert, men jag har för mig att det är i BBC's serie i sex delar om Auschwitz som det pratas om bordellen.

Poolen har jag bara läst om på nätet och det mesta är, vad jag kan förstå, teorier. Det ska t ex ha varit en branddamm som under slutet av kriget konstruerades om och försågs med t ex "startblock" och stege?
Citera
2012-05-30, 09:00
Medlem
plackerss avatar
Citat:
Ja! Undra hur dessa brandkår bestod av. Hur noga de skulle vara med släckningen. Kanske därför Speer ville byta ut alla judar till polacker på viktiga ställen? För de var lite "lazy" vid bränder??
Fast brandmän ska ha god kondition, har man själv fått erfara, när jag försökte själv efter lumpen. Så det kan stämma med swimmingpool. Men går det inte lika bra att springa, fotboll, med mera? Sedan hur gjorde de på vintern? spela is hockey i swimmingpoolen?

Själv har jag inte läst så mycket om detta med swimmingpoolen o bordellen( har du bra tips på en bok ?), men varför byggdes den inte in ? För de har ingen nytta av den på vintern o höst o vår! Alltså bara få några månader om året. Sedan måste ju en swimmingpool har massa grejor, för annars "ruttnar" vattnet. Fanns det ?? Därför jag är tveksam att det var en swimmingpool.

Så kanske det är smäck!! Men det går inte ihop i heller, tanke på all jobb de hade, men för visa upp ?? njaee..svårt tro det, fast jag vet inte.

Branddamm. Som tidigare konstaterat så rör det sig om en branddamm, som man också använt för att bada i.

Måtten dvs, bla att den är jämndjup, att väggarna lutar innåt tyder på det. Vidare saknar branddammen reningsaggregat, påfyllning och avtappning och andra saker som finns i en pool.

P.S. (då och då hävdas bland revisonister att det fanns en pool med olympiska mått viket är en lögn, redan då var tävlingsbassängerna 50 meter långa)
Citera
2012-05-30, 09:27
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plackers
Branddamm. Som tidigare konstaterat så rör det sig om en branddamm, som man också använt för att bada i.

Måtten dvs, bla att den är jämndjup, att väggarna lutar innåt tyder på det. Vidare saknar branddammen reningsaggregat, påfyllning och avtappning och andra saker som finns i en pool.

P.S. (då och då hävdas bland revisonister att det fanns en pool med olympiska mått viket är en lögn, redan då var tävlingsbassängerna 50 meter långa)

Japp Jag skrev så, för det kan stämma med swimmingpool, för de behöver bra kondis. Då är simning ypperligt, men jag skrev också att det hade säkert gått lika bra med springa eller spela fotboll?

Ja! de var tanken också. Jag tyckte läst det innan att det fanns inga reningsverk med mera. Då är det svårt ha en swimmingpool, vattnet måste flytta runt, eller så "ruttnar" vattnet. Det bildas alger, bakteriefloran skulle frodas och det skulle vara rena mygg fabriken. Så om det inte finns reningsverk med mera. Så kan man ju glömma det är swimmingpool..

Sedan varför byggde de inte in den? Så den kunde användas när det inte varm ute som på vintern? Den kunde bara användas några månader om året. Det är inte logiskt det i heller..

Så swimmingpool är pase....
Citera
2012-05-30, 10:00
Medlem
Att det är en swimminpool finns ingen tvekan om, alla pooler kan användas som branddamm om nöden kräver.
Att reningsverket är bortplockat, borde vara självklart, tyskarna kände med säkerhet till hur man renar vattnet, tappar och fyller på det.
Citera
2012-05-30, 10:39
Medlem
plackerss avatar
Citat:
Att det är en swimminpool finns ingen tvekan om, alla pooler kan användas som branddamm om nöden kräver.Att reningsverket är bortplockat, borde vara självklart, tyskarna kände med säkerhet till hur man renar vattnet, tappar och fyller på det.

Och naturligtvis tvärt om. Så frågan är vad det var från början och allt på att det var en branddamm.

Var satt reningsverket? Hur cirkulerade vattnet genom det? Finns det några bilder, vittnen, dokument som säger att det satt ett reningsverk på branddammen?
Citera
2012-05-30, 11:14
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Att det är en swimminpool finns ingen tvekan om, alla pooler kan användas som branddamm om nöden kräver.
Att reningsverket är bortplockat, borde vara självklart, tyskarna kände med säkerhet till hur man renar vattnet, tappar och fyller på det.

Nu känner jag inte till det så mycket. Men är detta verkligen swimmingpoolen???
http://tinypic.com/r/2guh4p5/6

Jag måste säga jag blide lite besviken, hur kan man få detta till en simbassäng?

Den är jäkla liten, det kan vara okey. Men för hur många kunde få plats i den? Ett läger på 115 000 personer. Hade de fler simbassänger?

Hur djup är simbassängen? Den måste vara djup, titta hur hög "start" blocken är. Om personen på bilden är normallång(170), så bör de startblocken vara ca 900 mm höga... . Hur kom man upp på den? Ett normal trappsteg är ungefär 175 mm.

Jäkligt högt, få vara startblock? Har aldrig sett så höga startblock, vad är poängen med det? För det första, så på den höjden så slår man säkert i huvudet i botten. Därför min fråga hur djup den är!? Sedan om man hoppar så har man redan kommit halvvägs, när huvudet kommit upp ur ytan.
Så simtävling och hoppa trampolin är uteslutet, tycker jag.

Det om reningsverk o dylikt kan jag inte uttala mig om. För jag känner till det för dåligt, man tanke på vad plackers nämnde. Fanns det något huvudtaget inget sånt där. Reningsverket?? Ja det är möjligt de har de kunnat plockat bort. Men där i mellan bör de finnas för påfyllning och av fyllning. Det bör finnas i botten samt toppen, så vattnet får en cirkulation. Då bör det finnas utsläpp och insläpp i sim bassängen. Vilket jag uppfattar det finnes ej. Men jag kan ha fel, eftersom jag känner ej till det.

Om de var simbassäng varför är den ej inbyggd ? Tanke på vinter o tidig vår och sen höst! De behöver motion då också

Nej jag har svårt tänka mig att de var simbassäng nu man ser bilden. Mesta talar för det är vattentank.

Kan ju nämna jag simmar som motion, när jag får tillfälle. Därför jag tvekar jättemycket på detta skulle vara simbassäng för tävling... Den är för tok för kort tanke på de så höga "startblock" Gå ner på stadens simhall hos dig och titta och jämnför!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in