Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
HB hade några ambivalenta invändningar mot dessa sifrror. Några bättre kom han naturligtvis inte med.
Denna [1] bild kanske ger en förklaring till nån varför ventilation måste vara effektivare då man handskas med giftiga gaser, och har för avsikt att vistas i utrymmet efteråt.
Nån kan ju för skojs skull sätta sig ner och räkna ut passlig luftomsättning för att sänka koncentration av HCN från 300 ppm till, säg, 50 ppm [2]. Eller vad som nu behövs för att de imaginära judiska städarna kunde komma in, utan gasmask, med tobak i munnen, för att transportera bort de vätecyanidkontaminerade 2000 liken (en och en i de ~2 kvadratmeter stora hissarna, krema 2/3 @auschwitz). Jag gissar ovanstående graf inte gäller direkt ventilering av vätecyanid, men kan vara riktgivande.
[1]
http://www.filterair.info/images/ACF74D.gif
[2]
http://www.vho.org/GB/Books/trr/7.html
Jag har upprepat min ståndpunkter så många gånger, men tydligen inte kommer inte ihåg det,men tydligen kommer du ihåg det andra.
Som Dr tinnitus, nämnde har vi redan nämnt det otaliga gånger innan.
Men vi kan upprepa vår vän Dan Anderrson:
Sommaren 1920 får hans hustru jobb på Väddö och de flyttar dit. I brev verkar Dan nu pendla snabbt mellan djup olycka och förtvivlan, och lika stor uppsluppenhet och skämtsinne. Han har i alla fall kommit ifrån Gonäs, som aldrig trivdes i. Han talar även om att flytta till Stockholm.
Han får ett erbjudande om jobb på tidningen Social-Demokraten i Stockholm. Det var för att diskutera denna anställning som han den 15 september 1920 reser till Stockholm. Han tar in på Hotell Hellman på Bryggaregatan. När han lämnat sin packning på rummet ger sig han ut på stan och sammanträffar med några vänner. Vid tvåtiden på natten återkommer han till hotellet och går i säng. Dagen innan hade man behandlat rummet mot ohyra med cyanväte, men inte vädrat enligt föreskrifterna. I madrassen finns stora mängder av giftet kvar. Efter lunchtid hittas Dan Andersson, död i sitt rum, hotellets billigaste, nygift och väntande sitt första barn (dottern Monika, som enligt uppgift ännu lever).
Inte riktigt en tröst, men på något sätt känns det märkligt att veta att Dan en gång sade att han önskade dö på så sätt att han gick och lade sig trött och sliten för att somna in och sedan aldrig vakna.
Källa:http://www.algonet.se/~dander/ord/dan/dan.html#9
Rummet var behandlat med HCN, vilket finns i Zyklon B.
1) Varför sprängdes inte rummen där? Tanke på det var vanligt med oljelampor, ljus?
2) Hur kunde folk gå in efter lunch, utan dö själva? För de har knappast några stora ventilation(vilket krävs för luftomsättningar 72 g/t) på hotell rum på den tiden. Det enda de gjorde väl var öppna fönster?
https://www.flashback.org/sp35574397
Citat:
Nej det har du rätt i, men det ger en bra bild med den verkligheten som ni inte våga erkänna. Om en bild ni försöker inbilla folk existera. Därför jag tar upp det, eftersom naturlagarna borde gälla också för Dan Anderssons fall, liksom det skedde för förintelsen. Därför man kan dra likvärdiga händelser...
Om nu gasen är så explosion farlig, så de inte kunde använda så mycket, så borde det exploderat hos Dan Andersson. Vilket det inte gjorde....
Om nu inte ventilationen var inte tillräcklig för kunna gå in så snabbt, då borde inte Dan Andersson överlevt så länge ens. Och de som gick in där borde också insjuknat och dött.
Vilket de gjorde med att gå in där, efter några timmar.
osv...
Så visst är det bra argument ... Att gasen var inte explosionsfarlig(på den nivån), som det sägs, att någon längre ventilationstid behövs inte.
Med flera inlägg som vi har gjort innan. ...
Så mina frågor återstår ! För det visas det behövs inga stora ventilation som ska klara 72 gånger/timme i luftomsättningar. Som jag upprepar är JÄTTEMYCKET.
Citat:
Så fortfarande gäller min fråga sedan innan . Varför 72 gånger/timme
När gaskammare (modern) har 30
Bilverkstäder(bensin,lacknafta,oljor) upp till 30
Kemikalieaffärer(lacknafta,lösningsmedel) upp till 30
Galvanisering upp till 30
osv.. kom ej ihåg siffrorna exakt. Eftersom det är ett tag sedan vi tog upp det sist. Men det var något sådant...