2012-05-27, 00:56
  #3181
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Om du Googlar in på Richard E. Harwood 9 Red Cross 1948 kommer du fram till ett sammandrag av rapporten från Röda Korset 1948, har ingenting att göra med vad Richard E. Harwood skriver eller står för.
Vad jag förstår försöker du trixa, du har inget intresse och vill inte läsa det här sammandraget av rapporten, utan försöker styra över på något helt annat.
Ja, gud vad svårt det kan vara att länka. (Klicka på knappen "Infoga länk" och klistra in webadressen mellan citattecknen, eller klistra in den direkt i textfältet om du hellre vill det.)

Men bara för att klargöra att vi framöver läser och menar samma text så undrar jag bara om det är den första träffen, alltså denna, som du menar? I så fall vill jag bara upplysa om att det står i inledningen att:
Citat:
Reproduced [...] below is Chapter Nine from the booklet, “Did Six Million Really Die?” by Richard E. Harwood.
Så något sammandrag av rapporten är det inte på den sidan i alla fall.

Vilken av de andra flera tusentals sökträffarna är det annars?
Citera
2012-05-27, 06:09
  #3182
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Har du tappat bort enter- och citat-tangenterna ? Referenser, vem behöver sådana.



www.epa.gov/opprd001/factsheets/furfural.pdf

Dessa jädrans reviderare som skall ändra på saker hela tiden.
Ja det är ju konstigt... de revidera som de själv vill ibland
Fast jag måste erkänna. Jag är beundrad att det tog så lång tid för dig hitta sådan uppgift. För det är fortfarande JÄKLIGT HÖGT med 72 , eller 90. Jag har aldrig sett så högt, om det är inte Xtrema fall, som detta verka vara.
__________________
Senast redigerad av Herkulesbig 2012-05-27 kl. 06:14.
Citera
2012-05-27, 21:18
  #3183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
update..

Luftomsättning (air exchange rate, air changes per hour) är ett mått på hur många gånger luften i ett utrymme byts per timme. Nedan följer tal för diverse offentliga utrymmen samt krema 2/Auschwitz likkällare/gaskammare och en del andra utrymmen.

Utrymme_______luftomsättningar/h

Bårhus (likkällare) i allmänhet[1] 5-10 (beroende på användning)
Likkällarna/påstådda gaskamrarna samt omklädningsutrymmena i Krema II/III [1] 9 samt 11,5
Laboratorier där man handskas med gaser, kemikalier(dragskåp används för de farligaste ämnena) [2] 10
Restaurang[2] 8-12
Kaféer [2] 10-12
Offentliga toaletter [2] 10-15
Museum [4] 12-15
Kommersiella storkök [2] 20+(upp till 60)
Modern avrättningsgaskammare för TVÅ pers. [3] 30
Zyklon-b avlusningskammare [1] 72
Växthus, efter användning av Multiguard Protect (bekämpningsmedel mot nematoder,svamp etc) 90 [5]




[1] http://www.vho.org/GB/Books/trr/5.html
[2] http://web.archive.org/web/20090220200815/http://www.liv.ac.uk/safety/safety_issues/Air_changes_per_hour.htm
[3] http://www.zundelsite.org/leuchter/report1/execution.html
[4] http://www.engineeringtoolbox.com/air-change-rate-room-d_867.html
[5] www.epa.gov/opprd001/factsheets/furfural.pdf

HB hade några ambivalenta invändningar mot dessa sifrror. Några bättre kom han naturligtvis inte med.

Denna [1] bild kanske ger en förklaring till nån varför ventilation måste vara effektivare då man handskas med giftiga gaser, och har för avsikt att vistas i utrymmet efteråt.

Nån kan ju för skojs skull sätta sig ner och räkna ut passlig luftomsättning för att sänka koncentration av HCN från 300 ppm till, säg, 50 ppm [2]. Eller vad som nu behövs för att de imaginära judiska städarna kunde komma in, utan gasmask, med tobak i munnen, för att transportera bort de vätecyanidkontaminerade 2000 liken (en och en i de ~2 kvadratmeter stora hissarna, krema 2/3 @auschwitz). Jag gissar ovanstående graf inte gäller direkt ventilering av vätecyanid, men kan vara riktgivande.

[1] http://www.filterair.info/images/ACF74D.gif
[2] http://www.vho.org/GB/Books/trr/7.html
__________________
Senast redigerad av zeke12 2012-05-27 kl. 21:21.
Citera
2012-05-27, 22:14
  #3184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
HB hade några ambivalenta invändningar mot dessa sifrror. Några bättre kom han naturligtvis inte med.

Denna [1] bild kanske ger en förklaring till nån varför ventilation måste vara effektivare då man handskas med giftiga gaser, och har för avsikt att vistas i utrymmet efteråt.

Nån kan ju för skojs skull sätta sig ner och räkna ut passlig luftomsättning för att sänka koncentration av HCN från 300 ppm till, säg, 50 ppm [2]. Eller vad som nu behövs för att de imaginära judiska städarna kunde komma in, utan gasmask, med tobak i munnen, för att transportera bort de vätecyanidkontaminerade 2000 liken (en och en i de ~2 kvadratmeter stora hissarna, krema 2/3 @auschwitz). Jag gissar ovanstående graf inte gäller direkt ventilering av vätecyanid, men kan vara riktgivande.

[1] http://www.filterair.info/images/ACF74D.gif
[2] http://www.vho.org/GB/Books/trr/7.html

Äe det inte märkligt hur kort minne ni förintelseförnekare har.....

För det första så har det redan många gånger tidigare visats och poängterats att det är relativt lätt att sänka koncentrationen av HCN från direkt dödligt till ”ofarlig” så att sonderkommando kunde gå in och göra sitt jobb. Orsaken är att 300 PPM är direkt dödlig för människor, vilket kräver endast ca 300 milligram HCN per kubik luft. Och i o m att det är så små mängder det handlar om för att nå dödlig koncentration så behövs det inte mycket vädring innan koncentrationen sjunker till mer överlevnadsbara koncentrationer. I vissa fall kärvdes det inte ens fläktar och fläktsystem utan räckte med att man bara öppnade några dörrar eller fönster och väntade några minuter.

För det andra. Varför fånar du dig med att skriva att de har tobak i munnen? Har du inte begripit än, fast det har förklarats massor av gånger, att Zyklon B/HCN inte är någon explosionsrisk över huvud taget vid gasning. Därför att det måste till enormt mycket högre koncentration för att nå området där det kan bli risk för explosion, än man använde vid gasning t o m av ohyra vilket i sig var mycket högre än koncentrationerna man använde för människor. Så, du kan helt stryka det med rökning, det är en stendöd häst och ihålig halmgubbe som bara visar hur korkade och okunniga förintelseförnekarna är som inte klarar att släppa det påståendet fast det är grundligt motbevisat.

För det tredje. Kan du på fullaste allvar tro att man bara släpade ut och hissade upp en och en av gasade lik i hissen? Har du minsta hållbara bevis för att man gjorde så, och att man inte lastade på så många man fick plats med på höjd bredd och längd och sen körde upp hissen....?

För det fjärde, varför skulle de judiska städarna vara imaginära? Har du minsta hållbara bevis på att de inte skulle ha existerat? Vi har ju en hel radda saker som styrker att de har funnits. Mängder av vittensmål från både andra fångar, från sonderkommando, från SS, från Höss m.m.
Citera
2012-05-28, 08:19
  #3185
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
HB hade några ambivalenta invändningar mot dessa sifrror. Några bättre kom han naturligtvis inte med.

Denna [1] bild kanske ger en förklaring till nån varför ventilation måste vara effektivare då man handskas med giftiga gaser, och har för avsikt att vistas i utrymmet efteråt.

Nån kan ju för skojs skull sätta sig ner och räkna ut passlig luftomsättning för att sänka koncentration av HCN från 300 ppm till, säg, 50 ppm [2]. Eller vad som nu behövs för att de imaginära judiska städarna kunde komma in, utan gasmask, med tobak i munnen, för att transportera bort de vätecyanidkontaminerade 2000 liken (en och en i de ~2 kvadratmeter stora hissarna, krema 2/3 @auschwitz). Jag gissar ovanstående graf inte gäller direkt ventilering av vätecyanid, men kan vara riktgivande.

[1] http://www.filterair.info/images/ACF74D.gif
[2] http://www.vho.org/GB/Books/trr/7.html

Jag har upprepat min ståndpunkter så många gånger, men tydligen inte kommer inte ihåg det,men tydligen kommer du ihåg det andra.

Som Dr tinnitus, nämnde har vi redan nämnt det otaliga gånger innan.
Men vi kan upprepa vår vän Dan Anderrson:

Sommaren 1920 får hans hustru jobb på Väddö och de flyttar dit. I brev verkar Dan nu pendla snabbt mellan djup olycka och förtvivlan, och lika stor uppsluppenhet och skämtsinne. Han har i alla fall kommit ifrån Gonäs, som aldrig trivdes i. Han talar även om att flytta till Stockholm.
Han får ett erbjudande om jobb på tidningen Social-Demokraten i Stockholm. Det var för att diskutera denna anställning som han den 15 september 1920 reser till Stockholm. Han tar in på Hotell Hellman på Bryggaregatan. När han lämnat sin packning på rummet ger sig han ut på stan och sammanträffar med några vänner. Vid tvåtiden på natten återkommer han till hotellet och går i säng. Dagen innan hade man behandlat rummet mot ohyra med cyanväte, men inte vädrat enligt föreskrifterna. I madrassen finns stora mängder av giftet kvar. Efter lunchtid hittas Dan Andersson, död i sitt rum, hotellets billigaste, nygift och väntande sitt första barn (dottern Monika, som enligt uppgift ännu lever).
Inte riktigt en tröst, men på något sätt känns det märkligt att veta att Dan en gång sade att han önskade dö på så sätt att han gick och lade sig trött och sliten för att somna in och sedan aldrig vakna.


Källa:http://www.algonet.se/~dander/ord/dan/dan.html#9
Rummet var behandlat med HCN, vilket finns i Zyklon B.

1) Varför sprängdes inte rummen där? Tanke på det var vanligt med oljelampor, ljus?
2) Hur kunde folk gå in efter lunch, utan dö själva? För de har knappast några stora ventilation(vilket krävs för luftomsättningar 72 g/t) på hotell rum på den tiden. Det enda de gjorde väl var öppna fönster?

https://www.flashback.org/sp35574397

Citat:
Nej det har du rätt i, men det ger en bra bild med den verkligheten som ni inte våga erkänna. Om en bild ni försöker inbilla folk existera. Därför jag tar upp det, eftersom naturlagarna borde gälla också för Dan Anderssons fall, liksom det skedde för förintelsen. Därför man kan dra likvärdiga händelser...

Om nu gasen är så explosion farlig, så de inte kunde använda så mycket, så borde det exploderat hos Dan Andersson. Vilket det inte gjorde....

Om nu inte ventilationen var inte tillräcklig för kunna gå in så snabbt, då borde inte Dan Andersson överlevt så länge ens. Och de som gick in där borde också insjuknat och dött.
Vilket de gjorde med att gå in där, efter några timmar.

osv...

Så visst är det bra argument ... Att gasen var inte explosionsfarlig(på den nivån), som det sägs, att någon längre ventilationstid behövs inte.
Med flera inlägg som vi har gjort innan. ...

Så mina frågor återstår ! För det visas det behövs inga stora ventilation som ska klara 72 gånger/timme i luftomsättningar. Som jag upprepar är JÄTTEMYCKET.
Citat:
Så fortfarande gäller min fråga sedan innan . Varför 72 gånger/timme
När gaskammare (modern) har 30
Bilverkstäder(bensin,lacknafta,oljor) upp till 30
Kemikalieaffärer(lacknafta,lösningsmedel) upp till 30
Galvanisering upp till 30
osv.. kom ej ihåg siffrorna exakt. Eftersom det är ett tag sedan vi tog upp det sist. Men det var något sådant...
__________________
Senast redigerad av Herkulesbig 2012-05-28 kl. 08:21.
Citera
2012-05-28, 08:40
  #3186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
HB hade några ambivalenta invändningar mot dessa sifrror. Några bättre kom han naturligtvis inte med.

Denna [1] bild kanske ger en förklaring till nån varför ventilation måste vara effektivare då man handskas med giftiga gaser, och har för avsikt att vistas i utrymmet efteråt.

Nån kan ju för skojs skull sätta sig ner och räkna ut passlig luftomsättning för att sänka koncentration av HCN från 300 ppm till, säg, 50 ppm [2]. Eller vad som nu behövs för att de imaginära judiska städarna kunde komma in, utan gasmask, med tobak i munnen, för att transportera bort de vätecyanidkontaminerade 2000 liken (en och en i de ~2 kvadratmeter stora hissarna, krema 2/3 @auschwitz). Jag gissar ovanstående graf inte gäller direkt ventilering av vätecyanid, men kan vara riktgivande.

[1] http://www.filterair.info/images/ACF74D.gif
[2] http://www.vho.org/GB/Books/trr/7.html

För att sänka koncentration från 3200 (jag utgår från en tiofaldig koncentration över den fatala enligt rapporter från amerikanska exekutionsgaskamrar [1]) till 50 ppm borde man ta bort ca

100 (procent) - (50/3200)~99.9

% av ämnet. Med en luftomsättning på ~10 ACH torde det ta ca. 41 minuter enligt tabellen [2].

I verkligheten är säkerhetsgränserna för arbetsutrymmen idag lägre än 50 ppm, 10 ppm läste jag att de skulle vara i USA idag, med förslag om 5 ppm (tappade tyvärr bort källan).

Med "räckte med att man bara öppnade några dörrar eller fönster och väntade några minuter."-metoden á la Dr. Tinnitus, kan vi väl bara gissa hur länge det skulle ha tagit att sänka koncentrationen från dödlig till lämplig (för några timmars vistelse för de hypotetiska judiska städarna).


[1] http://www.vho.org/GB/Books/trr/7.html
[2] http://www.filterair.info/images/ACF74D.gif
__________________
Senast redigerad av zeke12 2012-05-28 kl. 09:06.
Citera
2012-05-28, 10:06
  #3187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
För att sänka koncentration från 3200 (jag utgår från en tiofaldig koncentration över den fatala enligt rapporter från amerikanska exekutionsgaskamrar [1]) till 50 ppm borde man ta bort ca

100 (procent) - (50/3200)~99.9

% av ämnet. Med en luftomsättning på ~10 ACH torde det ta ca. 41 minuter enligt tabellen [2].

I verkligheten är säkerhetsgränserna för arbetsutrymmen idag lägre än 50 ppm, 10 ppm läste jag att de skulle vara i USA idag, med förslag om 5 ppm (tappade tyvärr bort källan).

Med "räckte med att man bara öppnade några dörrar eller fönster och väntade några minuter."-metoden á la Dr. Tinnitus, kan vi väl bara gissa hur länge det skulle ha tagit att sänka koncentrationen från dödlig till lämplig (för några timmars vistelse för de hypotetiska judiska städarna).


[1] http://www.vho.org/GB/Books/trr/7.html
[2] http://www.filterair.info/images/ACF74D.gif


Det blir bara korkat att sitta och jämföra vilka koncentrationer man använder idag vid lagliga avrättningar och vad man kan ha använt under under förintelsen när nazisterna ville massmörda oskyldigt folk mer diskret i koncentrationsläger.

När man avrättar folk lagligt så har man en massa saker som är mer eller mindre ”överkurs” p g a att det mitt i allt det bisarra en laglig avrättning innehåller, så ska det ändå vara etik och en massa annat så det ska uppfattas seriöst. Många saker där kan man ta skapliga genvägar på om man bara ska mörda folk så fort det går utan helt onödiga krusiduller som inte på något sätt behövs.

Samma sak med att jämföra de lagstadgade föreskrifter och gränsvärden som finns idag för hantering eller vistelse i olika farliga ämnens närvaro med vad man kan tåla om man skiter i att man tar genvägar och/eller kanske inte bryr sig så mycket om de som arbetar med saken. Det blir bara dumt att jämföra så och hålla dagens regler som någon sorts mall för vad som skulle vara möjligt eller inte.

Bara ett enkelt exempel på detta. När det gäller bilverkstäder så finns det en massa lagkrav om hur luftutbytet och annat i de lokalerna ska se ut och hur mycket bensinångor avgaser och annat elände det får vara i luften. Ändå går det utmärkt bra för mindre nogräknade små skitverkstäder att bedriva sin verksamhet i små trånga källarlokaler utan någon ventilation alls och stå timmavis i dålig luft dagarna i ända med alldeles för höga nivåer av alla möjliga både skadliga och livsfarliga ämnen. Men de överlever även om det säkert inte är ofarligt på längre sikt utan de kan dra på sig följdproblem längre fram i livet som t ex cancer eller annat.

Liknade scenario kan vi se med sonderkommando och deras arbete i och runt gaskammrarna. Det var inte så himla noga med dessa tvångskommenderade fångar för de skulle ju ändå gasas ihjäl och bytas ut då och då, så om de fick stå ut med att arbeta i väl höga koncetrationer av HCN efter en gasning så spelade det ingen större roll om de mådde dåligt eller riskerade framtida problem så länge de klarade av att tömma gaskamrarna på lik.
Citera
2012-05-28, 11:27
  #3188
Medlem
Herkulesbigs avatar
Så nu fick bekräftat vad jag har sagt innan. Det är bra läsa gamla inlägg
inlägg 833 i denna tråd.
Citat:
Hur snabbt cyanväte desorberar från bäraren i Zyklon B beror mycket starkt på temperatur, diffusionshastigheten påverkas mindre - svårt att säga vad det skulle bli. Men med 2000 nakna människor på 250 kvadratmeter blir temperaturen förstås mycket snabbt högre än de 15 grader Celsius som Germar Rudolf utgår ifrån.

Förutom hos Rudolf hittar jag inga data on-line om desorptionshastigheten av Zyklon B.
Inlägg 838
Citat:
Men klart är att man kastade in ämnet i ett mycket överfullt rum där det var kvavt och svettigt och varmt. Ämnet spriddes ut, och det desorberades allt snabbare medan temperaturen på zyklon-grynen gick upp (fast desorptionen i sig tar energi, så att uppvärmningen inte går lika snabbt som "tomt" bärarmaterial).

Sedan, när människorna är döda, går temperaturen ner förstås, när det ventileras. Då blir desorptionen säkert mycket långsammare.

Jag hittade en inscannad bok på 70 sidor: Blausäure zur Schädlingsbekämpfung (1933) av Gerhard Peters.
Jag har bara tittat på kapitel "Flüssige Blausäure in aufgesaugter Form".
På sida 64 står att ur ett skikt vid på 0,5 till 1 cm tjockt vid rumstemperatur har "största delen" efter en halv timme desorberats.
http://www.holocaust-history.org/works/peters-1933/htm/intro01.htm

inlägg 248
Citat:
Och nu ställer jag svensklänken http://www.nizkor.org/features/qar/qar00-se.html mot ett pressmeddelande som revisionisternas guru, litteraturdocenten Robert Faurisson (givetvis "sakkunnig" på detta område också!!!!) delade ut vid sin ankomst i Sverige i mars 1992, där han skulle hålla föredrag ( My Challenge To The Swedish Medias, 17 March 1992). Där pressmeddelandet innehöll följande:

"I händelse av en olycka eller en avrättning fäster Zyklon B eller HCN (cyanväte) på människors hud och hår; det tränger in i kroppen; det häftar fast vid huden; man kan inte bli av med det utan att vidta komplicerade och särskilda åtgärder. Om en människa har dödats i ett rum fyllt med denna gas kan man inte gå in i rummet, man kan inte ens vidröra kroppen; denna kropp är mer eller mindre som kroppen hos en person som dödats genom elektrisk ström med strömmen fortfarande påslagen. Man skulle bli dödad. Jag undrar hur nazisterna klarade av att gasa miljontals människor, och jag undrar hur judarna som arbetade för nazisterna kunde gå in i en ocean av giftgas och röra i högar av döda kroppar impregnerade av giftgas för att kunna avlägsna dem.Vilket slags maskineri tänkte dessa fördömda nazister ut för att hantera HCN med sådant mästerskap? Var vänliga tala om det för mig. Var vänliga visa mig."

Och litet fakta om cyanväte utöver den angivna länken (Ur sidor av Förintelsen Fjellstöm-Fruitman, Studentförlaget, utgiven 2000):

"Cyanväte (HCN) är en svag syra som förgasas vid c:a 26° C. Flytande cyanväte som kommer i kontakt med hud orsakar frätskador. Cyanväte i gasform orsakar inte frätskador men är däremot ett mycket starkt andningsgift, som vid tillräcklig koncentration dödar inom loppet av sekunder, högst minuter. Ju högre koncentration, desto snabbare förlopp. Gasen dödar genom att på enzymatisk nivå kemiskt blockera kroppens förmåga att tillgodogöra sig syre. Man kvävs trots att ingen syrebrist föreligger. Cyanväte i gasform fäster inte vid hud, hår eller kläder, och det är inte farligt att vidröra en människa som dött p.g.a. att hon inandats cyanväte. Det avgörande är koncentrationen av gasen i luften. Är koncentrationen för låg kan man drabbas av olika obehag, men någon livsfara föreligger inte. Följaktligen är det enda som krävs för att undvika livsfara tillräcklig vädring för att få ner koncentrationen under de kritiska nivåerna. Gaskamrarna i Auschwitz vädrades antingen på naturlig väg eller genom fläktventilation, och vid behov använde medlemmarna i det s.k. Sonderkommandot gasmasker. Se Piper, "Gas Chambers and Crematoria" i Anatomy of the Auschwitz Death Camp, s. 170, samt sammanställning av upplysningar från biträdande professorn Bertil Holmberg vid avdelningen för oorganisk kemi 1, Kemicentrum, Lunds universitet."

Inlägg 283 Bara vissa delar utdragen av inlägget, men detta har vi pratat om innan

Citat:
Utdrag ur boken D.D. Gutterplan "Förintelsen inför rätta " PAN 2001, sid. 153-154 som återger den del av förhöret med Irving där man kommer in på Leuchters "forskningar" (Rudolf nämndes överhvudtaget inte här!):
.....
Så Rampton läser brevväxlingen. Han ger domaren två dokument från Irvings framställning. Det ena är ett brev till Irving från en man som heter Colin Beer med kritik mot Leuchterrapporten. Mycket av kritiken är av teknisk natur, ett vederläggande av Leuchters påstående att mängden gas som krävs för att döda så många människor som det tillskrivs gaskamrarna i Auschwitz skulle ha dödat såväl bödlarna som deras offer - eller krävt omfattande ventilationssystem.
......
Leuchter hade räknat med en koncentration på 3 200 miljondelar vätecyanid - vilket Beer beskrev som "en klunk och du är död"-dosen och som används i amerikanska fängelsers gaskammare. En dos på 300 miljondelar skulle räcka för att döda. Med tanke på de många ögonvittnesskildringarna om att det tog upp till 30 minuter för offren att dö, skrev Beer, kan koncentrationen i själva verket ha varit så låg som 100 miljondelar - och då behövs det ingen ventilation alls. Eftersom offren hade tvingats klä av sig kunde gasen ta sig in i både hud och lungor - ännu en faktor som talar för att man använde låga halter vätecyanid.

Därav alltså domarens utslag sedan han funnit att "de olika beviskategorierna sammanfaller": " (Jag) har kommit till slutsatsen att ingen objektiv, rättsinnig historiker på allvar skulle betvivla att det fanns gaskamrar i Auschwitz eller att att de användes för att döda hundratusentals judar". (konstigt , eller hur? )

Det mesta om rättegången, dom och domskäl på http://www.holocaustdenialontrial.org/ieindex.html

inlägg 844 , fast jag har nämnt 150 watt...
Citat:
Det var ju tätpackad med människor. Varje människa är 100 watt, mer om man huttrar. Om det fanns 2000 människor där, var det 200 kilowatt uppvärmning.

Bara et par utdrag som nämnt tidigare stadier i tråden. Det vi har upprepat ännu gång
Alla bitar faller på plats igen... verka tyckas passa in mer o mer. Förintelsen av icke arbetsföra judar, dödas i lägret Auschwitz...
__________________
Senast redigerad av Herkulesbig 2012-05-28 kl. 11:55.
Citera
2012-05-28, 20:33
  #3189
Medlem
Om Dan Anderssons död genom cyanvätesförgiftning på hotell Hellman, där han hade gått och lagt sig sent på natten. Ur Wikipedia:"Dan Andersson omkom i rum 11 på hotell Hellman i Stockholm den 16 september 1920 ----Hotellpersonalen hade rökt med vätecyanid mot vägglössen och inte vädrat enligt föreskrifterna. Klockan 3 på eftermiddagen hittades Andersson död. Vid samma tillfälle omkom även försäkringsinspektören Elliot Eriksson från Bollnäs". Alltså av samma anledning.

Om Internationella Röda Korsets inspektionsrätt. De internationella konventionerna omfattade endast militärer, alltså ej civila. Det framgår klart av dessa två länkar, http://www.icrc.org/eng/resources/documents/misc/6ayg86.htm och http://www.redcross.int/en/history/timeline3.asp
__________________
Senast redigerad av Trifle 2012-05-28 kl. 20:35.
Citera
2012-05-29, 11:28
  #3190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
.......
Bara ett enkelt exempel på detta. När det gäller bilverkstäder så finns det en massa lagkrav om hur luftutbytet och annat i de lokalerna ska se ut och hur mycket bensinångor avgaser och annat elände det får vara i luften. Ändå går det utmärkt bra för mindre nogräknade små skitverkstäder att bedriva sin verksamhet i små trånga källarlokaler utan någon ventilation alls och stå timmavis i dålig luft dagarna i ända med alldeles för höga nivåer av alla möjliga både skadliga och livsfarliga ämnen. Men de överlever även om det säkert inte är ofarligt på längre sikt utan de kan dra på sig följdproblem längre fram i livet som t ex cancer eller annat.......

Bilreparatörer i källare utan ventilation... hade man sådana i Auschwitz för masskvävningar kanske ?

Argumentet från eran sida är ju dessutom att nazisternas bilverkstäder var industriella, på förhand planerade högteknologiska verkstäder, för massreparationer av miljontals bilar, på löpande band. Inte några små "skitverkstäder".
Citera
2012-05-29, 12:53
  #3191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Bilreparatörer i källare utan ventilation... hade man sådana i Auschwitz för masskvävningar kanske ?

Har någon påstått det? Varför väljer du att tramsa istället för att ta till dig de fakta och bevis man ger?

Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Argumentet från eran sida är ju dessutom att nazisternas bilverkstäder var industriella, på förhand planerade högteknologiska verkstäder, för massreparationer av miljontals bilar, på löpande band. Inte några små "skitverkstäder".

Återigen, nazisterna gjorde i vissa fall vad de behövde göra för att det skulle funka och inte mer. Varför krångla till det i onödan med t ex uppvärmning extra ventilation och enorma säkerhetsmarginaler m.m. om det visade sig att det inte behövdes utan funkade bra nog ändå? I synnerhet när sonderkommandos fackförening var synnerligen svag......
Citera
2012-05-30, 03:44
  #3192
Medlem
Vad som måste anses som unikt med Auschwitz-Birkenau lägret var, inne på internernas område i Auschwitz lägret, fanns en swimmingpool. Det är en 25 meters pool, med startblock, trampolin och stege ned till poolen. Sedan fanns det sittbänkar i närheten av poolen.
Poolen var för simtävlingar, vattenpoolo och annan rekration för internerna. Många kan tro poolen var ämnat för S/S personalen, men i såfall hade den legat på deras område som var avskilt från internernas.
Den här poolen kan ses i dag, den finns kvar, men ingår inte i de guidade turerna från Auschwtiz museet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in