Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter2
Du är inte ensam om att ha problem med fujis jämrans program. :-( Om du tittar på fotobok.com ,så finns det möjlighet att köpa en CS-plugin för deras fotoböcker. Väldigt smidigt och i mitt tycke värt pengarna, ca 500kr och då är det mallar för flera av fotobok.coms leverantörer. Detta då jag gör cirka 10-12 fotoböcker/år. Jag gör alla mina fotobokssidor i CS5 och sedan lägger jag in hela sidan i förlagets layoutprogram.
En liten nackdel med s k framkallade böcker, jmf med printade, är att man inte kan/bör skärpa bilderna. Oftast inget problem om man använder t ex Canon eller Nikon DSLR. Dock kan resultatet bli mindre kul om bilderna är tagna med t ex Leica M9, där efterskärpning ibland är nödvändigt, iaf om man skall använda dem i en fotobok.
Tack igen, globetrotter2! Jag är helt ny på det här med fotoböcker - har det mesta i datorn (+back-up) och har bara printat på egen printer, med ganska bra resultat. Kanske är fotobok.com bra för mig, och i så fall så kan jag förstås köpa deras plug-in till CS5. Min önskan är som jag tidigare skrev ovan att göra en fotobok (eller två om 112 bilder blir för stort för en fotobok) av 112 bilder från en resa, bara för eget bruk i första hand. Jag tänkte mig liggande A4 med 1 bild per sida. Just nu har jag programvaror för fyra olika fotoboksleverantörer installerade i min dator, och jag försöker bli klok på vilket alternativ som är bäst:
- japanphoto.se programvara CEWE. Möjlighet till fotopapper finns, men i så fall liggande A4 bara som panorama?
- fujicolor.se programvara Fuji direkt. Möjlighet till fotopapper finns. Jag provade programmet och det var knöligt som jag skrev, med tokig beskärning, oordning i bilderna - jag gav upp, åtminstone för tillfället.
- fotoklok.se programvara My Photo Creations. Bara printade produkter, inget fotopapper.
- fotobok.com programvara Pixgen/Pixopolis. Möjlighet till fotopapper finns. Har bara hunnit titta lite på den ännu - fortsätter troligen i morgon. Ser lite enkel ut vid första anblicken?