Citat:
Ursprungligen postat av kvarnby
Precis, det är aldeles för begränsat för filmning, säkert minst 99% av de som vill ha en kamera att filma med gör klokast i att använda en videokamera (inte i leksaksklassen, då kvittar det vad man använder), resten är de som har speciella behov och de lär veta om det i.s.f. Videoexemplen visar på usel kvalité (dessutom antagligen inte orginalfiler som går att bedömma rättvist), nu var ju de amatörmässigare filmerna inte ens full-HD och orkar inte i övrigt ta reda på något om dem men något argument för systemkamera är de ju definitivt inte, delvis usel kvalité, och fokuseringarna i racingfilmen var ju bedrövligt fult, att hänvisa till proffesionella filmer är löjligt, vet Du något om vad de lagt ner i efterbandling och kringutrustning.... De använder dessa kameror för att det är förhållandevis billigt inte för att det är bästa möjliga alternativ.
Vill man köpa systemkamera för att filma skidåkning så fine men det är inget bra val. Har jag för övrigt sagt att man inte KAN filma något? Nej Du hittar på vad jag skulle ha sagt och kritiserar sen det, ganska korkat.
Jag skiter fullständigt i om folk vill filma med det ena eller andra, vill man gå på hypen och lägga pengarna på det så är det upp till var och en men man bör ta reda på nackdelarna och inte bara lyssna på de som tycker det är fantastiskt bra därför talar jag om vad jag tycker i saken, att Du inte tåler höra andras åsikt utan att bli upprörd är ju trist. End of discussion.....
Återigen: Hörr.
Du verkar ta det här ytterst personligt, jag försökte hålla mitt svar så objektivt som möjligt och jag vet inte varifrån du fick att jag sagt något du inte sagt. Jag försvarade bara systemkameran, men sa också att det krävs en del utrustning omkring. En systemkamera med kit-objektiv är inte mycket att hänga i granen, men med rätt tillbehör så kan du nå precis hur långt du vill. Att filmer, independent såväl som studio-rullar filmas med DSLR som b-foto (och ibland även A), måste väl även få dig att förstå att det ligger visst kvalitetsintresse bakom också, inte bara "att det är ett billigt alternativ".
Om du nu är så kunnig som du säger, så borde du heller inte peka ut "De va ju inte ens i full HD" som ett allvarligt argument för hur bra en kamera är. Du kan få ut snyggare material ur en gammal VGA-kamera, om kameran är bra i övrigt, än vad du får ur en modern videokamera/mobiltelefon/"vad du nu vill", som har full HD, men inte så mycket mer att erbjuda.
Du säger usel kvalitet, men du säger inte vad som är uselt, de flesta som inte är helt "biased" för en viss sida, skulle säga att det är bra och ligger i längd med en kamera i 50,000 krs-klassen. Amatörfilmer är och förblir amatörfilmer, du säger amatör och sedan klagar du på fokusen, inser du hur motsägelsefullt det låter? Så det är kamerans fel att amatören är amatör?
Och för att fylla i påståendet om vad du har sagt så är jag ganska säker på att du skrev just: "och ska Du filma saker som rör sig är det inget att ens fundera på.", det är inte saker som rör sig som är problemet, det är om du rör kameran med för hastiga rörelser (rolling shutter), därmed rekommenderade jag också stativ.
En sak jag frågar mig själv dock, är vilken film lägger man inte tid för post-produktion i? Filmar man skidor och eftersträvar en bra look på sina filmer, så är det väl för att lägga ut det på nätet. Då sitter du ju i regel med någon form utav färgkorrigering innan du lägger ut det, klipper och tar bort det material som blev dåligt. Lägger dit effekter vid behov.
Sist men inte minst, lägg tanke bakom vad du säger, innan du kommer med några motargument, det kommer bli extremt mycket lättare att diskutera något, om du själv är medveten om vad du sagt

.