• 1
  • 2
2011-12-16, 23:47
Medlem
Jag har varit inne på detta tidigare, men då blev det aldrig av.

Jag har en Volvo XC90 som är en fantastisk bil på vintern och när jag drar båten och så vidare. Men den känns onödigt stor i många fall. Visserligen har jag en C70 Cab jag kör sommartid när vädret så tillåter. Men när vädret inte tillåter att jag tar ut min fina C70 från garaget och XC90n inte riktigt känns motiverad så skulle det kännas skönt med en mindre bil. När jag skall till affären eller golfbanan och så. Att slippa släpa på en jättesuv när den inte behövs hade varit skönt.

Och eftersom jag ändå har råd så kanske jag skulle skaffa en bil till. Något mindre, fram- eller fyrhjulsdriven, gärna lite bränslesnål och så framför allt, den skall ha ett visst mått stil. Jag tänker inte köpa mig en Kia eller Toyota och åka runt med något sådant. Det skall vara en bil som en man i min ålder (strax under 50) skall kunna köra utan att skämmas eller bli misstagen för en kommunaltjänsteman. Detta eftersom jag (tyvärr) bor i ett område och arbetar i en sådan bransch där man får utstå diverse kommentarer om man kommer med en "billig" bil. Det kan jag gott vara utan, jag har ju råd.

Till saken hör att en granne till mig skall sälja en Volvo C30 2,0D som är ett par år gammal. Den är fullutrustad och välskött. Frågan är bara om det är en bra bil? Och får en lång man som jag (en bra bit över 1,80) plats? Blir jag utskrattad i en sån? Vad är alternativen?

Jag köper helst en Volvo till, av bekvämlighetsskäl. Mina andra bilar är Volvo och då räcker det med en verkstadskontakt vid service. Innan XC90 hade jag en Mercedes och då fick jag ha 2 olika verkstäder när jag skulle serva mina bilar. Det blir mer krångel då, tycker jag.

Tips och råd mottages tacksamt.
Citera
2011-12-17, 00:03
Medlem
qwetanys avatar
Volvo c30 2.0d Definitiv ett bra bil val !

Du och golf bagen får plats mycket mer än så ryms inte.

Finns ju andra motorval om du vill ha en bil med säkrare omkörningar osv.. Ja du vet.
Citera
2011-12-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwetany
Volvo c30 2.0d Definitiv ett bra bil val !

Du och golf bagen får plats mycket mer än så ryms inte.

Finns ju andra motorval om du vill ha en bil med säkrare omkörningar osv.. Ja du vet.
Jag har räknat ut att jag och en vän får plats plus våra golfbagar. Eller golfbagen, en resväska och jag (för golfresa med övernattning). Behöver jag mer utrymme har jag ju en XC90...

Är 2,0d överdrivet seg eller? Ta en T5 istället kanske?
Citera
2011-12-17, 00:15
Medlem
qwetanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Jag har räknat ut att jag och en vän får plats plus våra golfbagar. Eller golfbagen, en resväska och jag (för golfresa med övernattning). Behöver jag mer utrymme har jag ju en XC90...

Är 2,0d överdrivet seg eller? Ta en T5 istället kanske?

Om man ska tänka ekonomiskt så vinner 2.0d. Men om man vill ha en bättre motor med mer pulver och som garanterat är rolig att köra så är t5an definitiva valet. t5an 220hk. 2.0d 101hk.. Men om man köper en 2.0d så får man ju inte förvänta sig för mycket.. Rätt slö faktiskt.
Citera
2011-12-17, 00:32
Medlem
Citat:
Om man ska tänka ekonomiskt så vinner 2.0d. Men om man vill ha en bättre motor med mer pulver och som garanterat är rolig att köra så är t5an definitiva valet. t5an 220hk. 2.0d 101hk.. Men om man köper en 2.0d så får man ju inte förvänta sig för mycket.. Rätt slö faktiskt.
Vänta lite nu?! Har grannen ljugit för mig? Han påstår att det är 136 hästar i en 2,0d.

Och så den andra frågan egentligen, blir man utskrattad i en sån bil? Vissa säger ju att det är den fulaste bilen i världen. Jag håller visserligen inte med, Fiat Multipla är betydligt värre.
Citera
2011-12-17, 00:42
Medlem
qwetanys avatar
Citat:
Vänta lite nu?! Har grannen ljugit för mig? Han påstår att det är 136 hästar i en 2,0d.

Och så den andra frågan egentligen, blir man utskrattad i en sån bil? Vissa säger ju att det är den fulaste bilen i världen. Jag håller visserligen inte med, Fiat Multipla är betydligt värre.

Din granne har helt rätt. Det finns både 136hk och en med 102hk. Aldrig att man blir utskrattad i dessa bilar, jag tycker de är riktigt lyckade små tuffa bilar som Volvo ville när de byggde dom. Ful är den långt ifrån, de är riktigt snygga. Om vi ska snacka fula bilar så går det att rabbla upp en hel del som går fett bort, vill helst inte lägga onödig kunskap på minnet
Citera
2011-12-17, 00:47
Medlem
Citat:
Din granne har helt rätt. Det finns både 136hk och en med 102hk. Aldrig att man blir utskrattad i dessa bilar, jag tycker de är riktigt lyckade små tuffa bilar som Volvo ville när de byggde dom. Ful är den långt ifrån, de är riktigt snygga. Om vi ska snacka fula bilar så går det att rabbla upp en hel del som går fett bort, vill helst inte lägga onödig kunskap på minnet
Så en C30 med T5 eller 2,0D är alltså ett riktigt bra köp? Jag antar att 2,0D är billigare i försäkring och drivmedel, men kostar ungefär det dubbla i skatt?
Citera
2011-12-17, 00:53
Medlem
qwetanys avatar
Citat:
Så en C30 med T5 eller 2,0D är alltså ett riktigt bra köp? Jag antar att 2,0D är billigare i försäkring och drivmedel, men kostar ungefär det dubbla i skatt?

Tycker du ska nappa på din grannes, testa och känn dig för. Se om du gillar den, men det kan jag nästan garantera att du kommer göra. 2.0d med 136 hk är bra men den med 102hk är inget att ha. Runt det dubbla i skatt precis, och billigare i försäkring samt drivmedel.

Du får ta en "lördagstur" imorgon.. Eller vad säger man.. Idag blir det

Hur långt har den gått ? Vad ska han ha för den ?
Citera
2011-12-17, 01:08
Bannlyst
En C30? Visst, bra komfort, men dom är så j*vla fula. Skulle hellre ha lagt pengarna på en V50 då isf, den är större, men inte överdrivet mycket större. Bättre drag i dom också. Har kört båda.
Citera
2011-12-17, 01:10
Medlem
Citat:
Tycker du ska nappa på din grannes, testa och känn dig för. Se om du gillar den, men det kan jag nästan garantera att du kommer göra. 2.0d med 136 hk är bra men den med 102hk är inget att ha. Runt det dubbla i skatt precis, och billigare i försäkring samt drivmedel.

Du får ta en "lördagstur" imorgon.. Eller vad säger man.. Idag blir det

Hur långt har den gått ? Vad ska han ha för den ?
Ja, den har samma vridmoment som en T5, 136 hästarn. Generellt så gillar jag diesel.

Jo, jag får tala med honom om en provtur.

Vad hade den gått? Runt 8 000 mil. Det är summum-utrustning och taklucka, den är helt fullsmetad med utrustning. Fullservad, naturligtvis. Han tänkte sätta ut den för 129 000 kronor, men jag får den för 115 000 om han slipper besväret. Det är en 2008, så den har några år på nacken. Tilläggas bör att det är hans fru som haft den och som nu beställt en ny C30 från fabrik. Det tyder väl på att modellen är bra?
Citera
2011-12-17, 01:13
Medlem
qwetanys avatar
Citat:
Ja, den har samma vridmoment som en T5, 136 hästarn. Generellt så gillar jag diesel.

Jo, jag får tala med honom om en provtur.

Vad hade den gått? Runt 8 000 mil. Det är summum-utrustning och taklucka, den är helt fullsmetad med utrustning. Fullservad, naturligtvis. Han tänkte sätta ut den för 129 000 kronor, men jag får den för 115 000 om han slipper besväret. Det är en 2008, så den har några år på nacken. Tilläggas bör att det är hans fru som haft den och som nu beställt en ny C30 från fabrik. Det tyder väl på att modellen är bra?

Mums med summum + +. 115 tusen är riktigt bra pris. Ja självklart är modellen bra.
Citera
2011-12-17, 01:19
Medlem
848s avatar
Bra bil, bra köp, ekonomisk - men rätt tråkig. Om du vill köra Volvo-diesel så tycker jag att du ska kolla på D5 motorn. Roligare och mer eftertraktad. Kolla runt lite innan du köper av grannen.

Om du skulle vilja lägga lite mer pengar på ett bilköp och kolla på andra märken så kan jag rekommendera BMW 1-serien! Riktigt skön att köra! Framförallt 120d. Händer lite då du trycker på gaspedalen.

Om man vill ha kul när man kör och vill lägga ännu lite mer pengar så ska du kolla på VW Golf R! När du kommer med 270hk och fyrhjulsdrift i en liten Golf så kan jag lova att du får respekt med dig på golfbanan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in