Fyllde i en låneansökan på GE Money Banks hemsida och fick hemskickat ett kuvert med en lösenfullmakt. Kan ju börja med att jag inte vet vad skillnaden på kredit och lån är. Det jag var ute efter är ett lån (sätta in pengarna på mitt konto) och antog det var så när det stod "mitt lån" på hemsidan.
På pappret som jag fick står det:
Härmed ger jag GE Money Bank AB, med anledning av ovanstående lånenummer, fullmakt att i mitt namn, för min räkning, slutbetala nedanstående krediter. De krediter som ska lösas får ej överstiga det beviljade kreditbeloppet.
Fullmakten inkluderar även att GE Money Bank får utföra kontroll mot annan långivare/kontoförande så att betalning sker till anvisat konto och rätt konto/låntagare.
Sedan ska man fylla i:
Långivare - Ska jag skriva GE Money Bank här?
Ditt konto/lånenummer hos din långivare - Antar jag kan skriva mitt SEB konto här?
Belopp* - Står under; *Det belopp du anger här är det belopp vi betalar din långivare. Gäller det ett lån krediter hos oss GE M.B, så räknar vi ut och löser hela skulden åt dig.
Bankgiro - Undrar över denna med.
Sedan står det att Kredittagarens Namnteckning ska fyllas i, och jag var ju inte ute efter ett kreditkort.
Snälla kan någon förklara detta för mig? Deras kundservice har inte öppet förens måndag och skulle vilja få klarhet i detta!
Kredit och lån är samma sak!
Har du ansökt om ett lån att betalas ut till ditt vanliga bankkonto för egen disposition? Då anger du bara det kontonummer dit pengarna ska.
Ska GE lösa lån för din räkning? Då anger du vem som är långivare - i ditt fall SEB och lånenummer!
Bankgironummer kan du strunta i att fylla i.
Kredittagarens underskrift är du! (och det är inte ett kreditkort du signar för)
Lycka till
Kredit och lån är samma sak!
Har du ansökt om ett lån att betalas ut till ditt vanliga bankkonto för egen disposition? Då anger du bara det kontonummer dit pengarna ska.
Ska GE lösa lån för din räkning? Då anger du vem som är långivare - i ditt fall SEB och lånenummer!
Bankgironummer kan du strunta i att fylla i.
Kredittagarens underskrift är du! (och det är inte ett kreditkort du signar för)
Lycka till
Tack för hjälpen, men insåg idag när jag nyktrat till att det var tryck på båda sidorna av alla papper. Vart lite lättare att läsa de lätt förstådda instruktionerna då.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!