• 1
  • 2
2011-12-16, 10:26
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Detta gäller ju förstås par där respektive familj/släkt bor så långt borta att det inte går att fira julafton på två ställen.

Jag har varit sambo i ett år. Distansförhållande innan det. Nu skulle jag vilja ha med honom och fira jul med min släkt men han vill inte. Visst, han får göra som han vill men jag tycker det är synd. Anledningen till att jag "måste" hem är att pappa är sjuk och jag vill inte missa julen med honom eftersom det finns en risk att det är den sista. Dessutom åker jag hem alldeles för sällan nu när jag jobbar.

Jag har börjat fundera nu när han inte vill. Blir det gemensam jul först när vi får barn? Säg att det är 10 år dit, ska vi ev. gifta oss och ändå inte fira jul tillsammans?

Hur har ni gjort? Blir det varannan? Eller ingen av familjerna alls? Hur gör ni som bor på den ort där en av er har familjen? Ni som har barn, var det annorlunda innan?
Citera
2011-12-16, 10:45
Medlem
Vi hade varit ihop i ett halvår när julen kom, och då föll det sig ganska naturligt att jag följde med och firade med hans familj, och så har det varit sen dess. Det har nog att göra med att vi inte har så stark gemenskap eller jultradition i min egen familj.
Citera
2011-12-16, 10:45
Medlem
AlexMHs avatar
Jag och min fru firade vår första julafton tillsammans redan första året vi blev ihop. Då firade hon den med min familj eftersom det var där vi bodde. Men sedan i mellandagarna åkte vi till hennes familj och firade med dem. Så gjorde vi dem första åren och det är först detta året som jag ska fira julafton med hennes familj och så åker vi ner till min familj i mellandagarna och firar med dem. Sedan har väl vi sagt att när vi får barn så får våra respektive familjer komma till oss om de vill ha med oss i firandet.

Bor man inte så långt ifrån sina respektive familjer kan man fira med den enes familj den 24 och den andres den 25.
Citera
2011-12-16, 10:46
Medlem
Auditions avatar
Jag spenderade varannan Jul med min ex sambo, dels för att göra henne glad men också för att träffa hennes familj mer. Övriga jular fick bli egen tid eller i sällskap av vänner.
Citera
2011-12-16, 10:48
Medlem
Vi hade varit ihop i ett halvår när julen kom, och då föll det sig ganska naturligt att jag följde med och firade med hans familj, och så har det varit sen dess. Det har nog att göra med att vi inte har så stark gemenskap eller jultradition i min egen familj.

Men han är väldigt mån om att jag ska få träffa min egen familj också, och följer oftast med mig dit på julaftons förmiddag eller så.
Tycker att det är svinigt av din kille att inte vilja följa med. Man kompromissar väl och håller god min, för fan.

Edit: Oops, jag skulle edita men råkade göra en dubbelpost på något vis :S Sorry
Citera
2011-12-16, 10:52
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Av era svar att döma så verkar det som att man firar tillsammans redan från början, så skulle jag också vilja ha det! Jag har sagt att vi bara är minimalt antal dagar när vi åker men nej, han vill ändå inte. Känns ju lite som att vi är en familj nu när vi bott tillsammans ett år så det är verkligen synd...
Citera
2011-12-16, 10:53
Bannlyst
[quote=Finlandssvenskan]
Citat:
Blir det gemensam jul först när vi får barn?

Troligen, min fru försvann alltid på jul och ibland på nyår, fattade aldrig varför.
Jag hade bestämt att inte skaffa barn för än ekonomi och allt annat var säkrat, tyvärr han jag inte med tåget.
Och en inte allt för vacker dag försvann kärringen.
Citera
2011-12-16, 11:14
Medlem
fevrs avatar
Jag och min exsambo firade jul tillsammans efter ett år ihop, och sedan blev det varannan.
Du skriver inte varför han inte vill, men jag antar att han inte bara har sagt "jag vill inte". Om du inte förstår varför han inte vill, fråga honom!

Och nej, det behöver inte nödvändigtvis innebära att ni firar jul först när ni har gemensamma barn. Prata med honom.
Citera
2011-12-16, 11:27
Medlem
Scherbatskys avatar
Vi har varit tillsammans i lite mer än ett år och bor inte ihop på riktigt, så vi hade inte ens tänkt tanken att fira jul ihop innan både mina och hans föräldrar undrade hur vi skulle göra. I år ska vi dock fira på var sitt håll, jag ska jobba och vill dessutom inte riktigt åka iväg då morfar är sjuk. Men nästa år firar vi nog ihop.
Citera
2011-12-16, 12:14
Bannlyst
Vi har varit tillsammans i sju månader, bor inte ihop men ser det som självklart att fira jul ihop. Verkar konstigt att inte vilja fira jul med den man älskar/är tillsammans/sambo med.
Citera
2011-12-16, 12:28
Medlem
Första julen (efter ett halvår), då åkte jag på kryssning med han och hans svärisar och alla blev aspackade
Citera
2011-12-16, 12:37
Medlem
Aghartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dafe
Vi har varit tillsammans i sju månader, bor inte ihop men ser det som självklart att fira jul ihop. Verkar konstigt att inte vilja fira jul med den man älskar/är tillsammans/sambo med.

Denna jul blir nummer 22 i ordningen sedan jag träffade min sambo och vi ser det som självklart att INTE fira jul ihop. Jag tycker det verkar konstigt att inte vilja fira jul med sina närmaste släktingar och det blir ju konsekvensen om man firar hos partnerns släktingar. Enda problemet är att vår dotter inte kan fira tillsammans med båda sina föräldrar men vi är överens om att det är bäst att hon firar med sambons släkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in