2011-12-16, 09:53
Medlem
Hej, är osäker om jag placerat denna thread rätt, så om det är fel så är mod välkommen att flytta den!

Nu till min fråga, jag tog studenten i Juni och jobbade i ca 3 månader efter det.
Efter det så gick jag till arbetsförmedlingen i hopp om jobb, men tyvärr så hittade jag inget under en viss tid så jag kommer få aktivitetsstöd nu i slutet av December (skickade in min blanket 9/12 så får mitt första om ca 1v.)

Nu börjar jag plugga den 9/1 -2012, detta betyder att jag kommer få CSN bidrag, s.k. Studiehjälp, inget lån då jag kommer bo hos föräldrarna fram till Augusti.
Detta betyder alltså att det kommer ha gått precis 1 månad sedan sist jag skickade in min lapp, ansökan om aktivitetsstöd, men jag börjar plugga exakt det datumet också.

SÅ, det jag undrar är om jag fortfarande kan skicka in och få aktivitetsstöd för denna månad som har gått också, eller om dom kommer neka det?

Jag antog att detta måste vara något någon har varit med om tidigare, så om någon har varit i samma situation, berätta gärna om du skickade in den eller inte och vad dom sa om du gjorde det.

Alla svar uppskattas, vill ha lite kött på benen innan jag kontaktar AF och Försäkringskassan, om dom nu nekar det(vilket iofs inte skulle va någon "big deal", men hade vart skönt med lite pengar medans man väntar på CSN).

Tack på förhand!
Citera
2011-12-16, 10:09
Medlem
För mig är den nästan exakt samma sak bara att jag börjar plugga några dagar senare än dig. Jag ringde både försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Jag skickade in min aktivitetslapp den 12 december. Så jag kommer få aktivitetsstöd, sedan kommer dom avbryta efter denna gången så att jag kan få CSN. Och dom vet att CSN kommer 1 vecka efter att man börjar plugga. Så det var inga problem för mig... Det är bara att ringa och fråga
Citera
2011-12-16, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAPS
För mig är den nästan exakt samma sak bara att jag börjar plugga några dagar senare än dig. Jag ringde både försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Jag skickade in min aktivitetslapp den 12 december. Så jag kommer få aktivitetsstöd, sedan kommer dom avbryta efter denna gången så att jag kan få CSN. Och dom vet att CSN kommer 1 vecka efter att man börjar plugga. Så det var inga problem för mig... Det är bara att ringa och fråga

Tack för svaret, ska ringa dom snarast!

En sak bara, 12/12 är det ditt sista aktivitetsstöd, eller kommer du även skicka in 12/1 för aktivitetsstöd?

Edit: dvs för perioden 11/12-12/1 (dvs för den månaden som gått, så det blir utbetalning i slutat av januari)
Senast redigerad av Mureerp 2011-12-16 kl. 10:31.
Citera
2011-12-16, 10:32
Medlem
Nej denna är min första och sista, jag skickar in den 12 december så får man ju pengarna ca 2 veckor efter då kommer dom ju i slutet på december, kanske 28 - 30 december och dom ser ju detta som slutet på december = räcka för hela januari.

Sedan så får jag ju CSN i slutet på januari. Förstår du?

När jag pratade med dom sa dom att man inte kan få aktivitetsstöd samtidigt som CSN.
Men jag har ju ändå rätt att få aktivitetsstöd och klara mej fram på det ända fram tills jag får CSN.
Så jag kan ju inte skicka in i januari för då får jag ju CSN i slutet på januari istället för aktivitetstödet
Citera
2011-12-16, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAPS
Nej denna är min första och sista, jag skickar in den 12 december så får man ju pengarna ca 2 veckor efter då kommer dom ju i slutet på december, kanske 28 - 30 december och dom ser ju detta som slutet på december = räcka för hela januari.

Sedan så får jag ju CSN i slutet på januari. Förstår du?
När jag pratade med dom sa dom att man inte kan få aktivitetsstöd samtidigt som CSN.
Men jag har ju ändå rätt att få aktivitetsstöd och klara mej fram på det ända fram tills jag får CSN.
Så jag kan ju inte skicka in i januari för då får jag ju CSN i slutet på januari istället för aktivitetstödet

Yes

Det jag mer funderade var, eftersom aktivitetsstödet räknas per dagar, dvs 130:-/dag eller vad det nu är. Så skulle man kunna kunna skicka in för min del då, en period från 9/12-9/1, man skickar alltså in det 9/1. Dvs, att du får aktivitetsstöd för 1 månad, perioden 9/12-9/1 (vilket man hade fått om man inte börjat plugga) och sedan ansöka om CSN efter det. Lite luddigt, men det blir dubbelt upp med andra ord! Det kanske inte känns helt moraliskt rätt, vet inte om det går i praktiken heller men hade ju vart värt ett försök kanske
Citera
2011-12-16, 10:51
Medlem
Jaha okeej, Ja du kan ju göra så men Försäkringskassan samarbetar ju med CSN, så CSN kommer se när du fick dina sista pengar från aktivitetsstödet... Men du kan ju försöka
Citera
2011-12-17, 12:18
Medlem
flisabisas avatar
Alltså om du börjar plugga den 10 januari har nog arbetsförmedlingen gjort ett avbrott i ditt program den 9 januari.
Du kan alltså skicka din sista blankett som gäller fram till 9 januari.
Du har ju deltagit fram till dess och du får du betalt fram till den sista dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in