• 1
  • 2
2011-12-15, 23:19
Medlem
Har munherpes då och då beroende på hur nervös jag är och hur stressad jag är.

Om jag kysser någon /suger av någon kan jag smitta denna person om blåserna inte har blommat ut än?

Jag kan känna indikationer när jag kommer få herpes på munnen. Det kliar och det är en allmän irritation, jag tar genomskinliga plåster som jag köper på apoteket dom fryser utvecklingen.

Så blåserna hinner aldrig blomma ut MEN jag känner ändå att det kliar, och det är detta jag undrar om jag då kysser någon, suger av någon om denna person då smittas av min munherpes.

Nästa fråga är: om jag skulle suga någon och blåserna har blommat ut och det syns att jag har herpes, då kommer denna person att få herpes på kuken MEN är det samma herpes som om jag skulle haft könsherpes?

Nästa fråga är följande: vad fan är det för gägg i blåserna?

och varför kliar det som fan? och varför kommer dessa ut endast när jag är nervös och stressad?
Citera
2011-12-15, 23:25
Medlem
Abbadohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amoures
Har munherpes då och då beroende på hur nervös jag är och hur stressad jag är.
Har du herpes då och då? Det var något nytt. Herpes har man hela livet, vare sig man ser utslag eller inte.
Citat:
Om jag kysser någon /suger av någon kan jag smitta denna person om blåserna inte har blommat ut än?
Enligt vad jag känner till så smittar det fortfarande - även om du inte har några utslag - men att risken är mindre än när du har utslag.
Citat:
Så blåserna hinner aldrig blomma ut MEN jag känner ändå att det kliar, och det är detta jag undrar om jag då kysser någon, suger av någon om denna person då smittas av min munherpes.
Eftersom du har problem med herpes vid(?) munnen så antar jag att du har herpes simplex 1 vilket också är den genitala herpesen. Så ja, det kan smitta. Läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/Herpes_simplex
Citat:
Nästa fråga är: om jag skulle suga någon och blåserna har blommat ut och det syns att jag har herpes, då kommer denna person att få herpes på kuken MEN är det samma herpes som om jag skulle haft könsherpes?
Jepp.
Citat:
Nästa fråga är följande: vad fan är det för gägg i blåserna?

och varför kliar det som fan? och varför kommer dessa ut endast när jag är nervös och stressad?
Ingen aning. Men att de blommar ut mer när du är nervös och stressad kanske beror på att du kanske har sämre immunförsvar när du är stressad och nervös. Men vad vet jag... det är ju bara min teori

Sug på dock ! Herpes har 3/4 av Sveriges befolkning och med tanke på att den inte är dödlig tycker jag inte att du ska oroa dig. Jag tycker dock att du ska informera personen om riskerna.
Senast redigerad av Abbadohn 2011-12-15 kl. 23:34.
Citera
2011-12-16, 01:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbadohn
Eftersom du har problem med herpes vid(?) munnen så antar jag att du har herpes simplex 1 vilket också är den genitala herpesen. Så ja, det kan smitta. Läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/Herpes_simplex

Nu snurrade du till det. HSV-1 är munherpes (Herpes Simplex), HSV-2 är Herpes Genitalis.

Båda smittar dock.
Senast redigerad av revodneb 2011-12-16 kl. 02:00.
Citera
2011-12-16, 16:39
Medlem
Abbadohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu snurrade du till det. HSV-1 är munherpes (Herpes Simplex), HSV-2 är Herpes Genitalis.

Båda smittar dock.
Snurrade till det? Verkligen inte. HSV-1 är faktiskt både munherpes och genital herpes.

Citat från Wikipedia: "HSV-1 angriper oftast ansiktet i form av munsår, men kan även smitta genitalt, dock med lägre risk för senare reaktivering."
Citera
2011-12-16, 22:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbadohn
Snurrade till det? Verkligen inte. HSV-1 är faktiskt både munherpes och genital herpes.

Citat från Wikipedia: "HSV-1 angriper oftast ansiktet i form av munsår, men kan även smitta genitalt, dock med lägre risk för senare reaktivering."

Mjae, du kan få HSV-1 genitalt, men det är inte Herpes Genitalis (HSV-2).

Citat:
Herpes simplex virus
There are two types of herpes simplex virus that attack skin and mucous membranes.
* HSV-1, the most common type, usually appears as cold sores on the mouth and lips.
* HSV-2 affects the genitals.
* There's some 'crossover' between the two types, so that oral sex can transmit HSV-1 to the
genitals or HSV-2 to the lips.

* Around 80 per cent of the adult population have antibodies in their blood, indicating past infection
with HSV-1 and 25 per cent have antibodies against HSV-2.

http://www.netdoctor.co.uk/diseases/...sgenitalis.htm
Citera
2011-12-17, 13:56
Medlem
Abbadohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Mjae, du kan få HSV-1 genitalt, men det är inte Herpes Genitalis (HSV-2).

http://www.netdoctor.co.uk/diseases/...sgenitalis.htm
Det har jag inte sagt heller. Har bara sagt att man kan få det genitalt.
Citera
2011-12-17, 17:13
Medlem
diacetyls avatar
Du har gått och dragit på dig herpes, ditt skabb. Sen är du redan igång och ställer frågor angående avsugningar. Fyfan vilket whitetrash...

Jag antar att du berättar för dina partners att du har herpes så att de är medvetna om riskerna, eller?
Citera
2011-12-17, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diacetyl
Du har gått och dragit på dig herpes, ditt skabb. Sen är du redan igång och ställer frågor angående avsugningar. Fyfan vilket whitetrash...

Jag antar att du berättar för dina partners att du har herpes så att de är medvetna om riskerna, eller?
et är fan synd om dig som dömer ut mig så snabbt.

vem fan har sagt att jag INTE har sagt till min partner att jag har herpes?

kalla mig för skabb och whitetrash usch stackars dig....

vidare så har jag haft herpes i hela mitt liv och det är endast runt munnen.

har aldrig haft det i underlivet och således är jag mycket vaksam med att inte smitta någon.

det jobbiga nu är att jag har det runt munnen då jag är FÖRKYLD och således har jag ej kysst min partner på munnen sedan en vecka.

och suger honom gör jag inte heller pga. munsåret.

ta dig samman och skärp dig, att kalla en oskyldig människa för skabb och whitetrash helt oprovocerande är endast sorgligt för dig. du skämmer endast ut dig själv.

jag önskar dig kärlek och en trevlig kram för det verkar du behöva som hoppar på mig på det viset.

kramar
Citera
2011-12-18, 03:34
Medlem
diacetyls avatar
Citat:
et är fan synd om dig som dömer ut mig så snabbt.

vem fan har sagt att jag INTE har sagt till min partner att jag har herpes?

kalla mig för skabb och whitetrash usch stackars dig....

vidare så har jag haft herpes i hela mitt liv och det är endast runt munnen.

har aldrig haft det i underlivet och således är jag mycket vaksam med att inte smitta någon.

det jobbiga nu är att jag har det runt munnen då jag är FÖRKYLD och således har jag ej kysst min partner på munnen sedan en vecka.

och suger honom gör jag inte heller pga. munsåret.

ta dig samman och skärp dig, att kalla en oskyldig människa för skabb och whitetrash helt oprovocerande är endast sorgligt för dig. du skämmer endast ut dig själv.

jag önskar dig kärlek och en trevlig kram för det verkar du behöva som hoppar på mig på det viset.

kramar
Får be om ursäkt. Fick en bild av att du precis blivit smittad av något ragg och redan skulle ut och träffa nästa ligg. Kram på dig

Får man ställa några frågor? Blev du smittad vid förlossning eller hur kan man alltid ha haft herpes? Och är inte din partner nojig för att bli smittad? Vet han om att det kan smitta även när du inte har blåsor/utslag?
Citera
2011-12-18, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diacetyl
Får be om ursäkt. Fick en bild av att du precis blivit smittad av något ragg och redan skulle ut och träffa nästa ligg. Kram på dig

Får man ställa några frågor? Blev du smittad vid förlossning eller hur kan man alltid ha haft herpes? Och är inte din partner nojig för att bli smittad? Vet han om att det kan smitta även när du inte har blåsor/utslag?

Vet inte hur jag blev smittad, har alltid haft det. kommer när jag är nervös och stressad och sjuk som nu vid en förkylning.

hade det smittats när jag blåsorna inte blommat ut så hade min partner + alla andra som jag har sugit av och kysst haft det. hittills har ingen fått det - inte via mig.

det var det min fråga handlade om: om det smittas INNAN blåsorna har blommat ut MEN under tiden som jag känner att det kliar. Trodde jag skulle få seriösa svar av läkare men än så länge har man bara hänvisat mig till Wikipeida- vilket jag i och för sig redan hade luskat ut informationen om MEN dessvärre säger inte Wikipeida något om det jag frågade om och således startade jag denna tråd. Men jag blev inte heller klokare här.
Citera
2011-12-18, 18:35
Medlem
knut_1s avatar
Blåsorna innehåller viruspartiklar som smittar. Förkänningarna är "nervpirr" eftersom virus finns sovande i "nervrötterna" och kan reaktiveras av allt som sänker immunförsvaret såsom stress, infektion osv.
Citera
2011-12-18, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Blåsorna innehåller viruspartiklar som smittar. Förkänningarna är "nervpirr" eftersom virus finns sovande i "nervrötterna" och kan reaktiveras av allt som sänker immunförsvaret såsom stress, infektion osv.

Knut vem är du? du är ju beläst, är du läkare? medicinforskare?

kan du kanske då besvara min fråga: när jag känner att det kliar men blåsorna har inte blommat ut än- om jag då kysser/suger av min partner kan han då smittas? Observera att jag talar om INNAN blåsorna har kommit. För nu är det jobbigt, jag känner att det kliar tar dyra genomskinliga plåster som jag köper på apoteket, blåsorna blommar aldrig ut men detta kliande känner jag ena dagen och andra dagen inget men nästa dag igen. men det har ju inte blommat ut och således vågar jag inte ta chansen och smitta min partner.

så vad säger du: smittar jag ngn om jag kysser ngn om det endast kliar MEN blåsorna har inte blommat ut än?

och vänligen identifiera dig, är du läkare?

samt vad innehåller dessa blåsor? virus ja det fattar jag med. men det är vattningt och VARFÖR kommer dom när mitt immunförsvar är försämrat som vid stress, nervositet samt förkylning?

tack på förhand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in