2011-12-15, 22:09
Medlem
st_gemytss avatar
Jag har hamnat i en sits och har en idé som jag måste bolla med nån kunnig.

Ska ta det kortfattat:

Sålde en lägenhet ganska nyligen där jag stod som 100% ägare.
Köpte en ny omgående med min sambo och skrev på ägarandel på nya kontraktet på 50% respektive part.
Gjorde en ganska rejäl vinst på den gamla och ska nu in med 200.000 i reavinst senast 12 feb 2012.

Problemet:
Då den nya lägenheten var dyrare än den gamla så tänkte jag att jag kan få uppskov på reavinsten, men eftersom jag bara äger 50% så faller det plask.
Sen slog det mig att vi kan ändra om kontraktet så jag står som 100% ägare
(måste bara övertala banken att jag ska stå som låntagare 100% samt styrka för Skatteverket att jag betalat kontantinsatts och inte min sambo. Har ringt skatteverket flera gånger och detta verkar hålla.

Nu kommer det roliga
Om jag lyckas med detta, alltså få till en ändring av ägardelen, kan jag då ge bort 50% som gåva, så det i slutändan blir uppskjuten reavinst, och vi båda äger 50%

Tacksam ifall nån med lite juridikkunskap inom ämnet kan svara.
Citera
2011-12-15, 22:14
Medlem
Tigris.of.gauls avatar
Så du har alltså mage att starta en tråd här. Flashback. Om hur du ska mörka dina skattepliktiga stålar från oss andra!?!

Best of luck mate!!
Citera
2011-12-15, 22:16
Medlem
st_gemytss avatar
Det är inte så att jag ska mörka! Bara skjuta på den.
Citera
2011-12-17, 20:49
Medlem
Så lätt är det tyvärr inte att komma undan reavinstskatten.
Du kommer att beskattas motsvarande marknadsvärdet på den del du ger i gåva till din sambo.
Rent generellt ska man vara försiktig med att "trixa" med skatten när syftet med skatten är så självklar som i detta fall, vilket gör att du lätt kan få betala straffskatt om du trixar till det allt för mycket.

"
Exempel:
Du ägde en bostadsrätt som hade ett marknadsvärde på 1 000 000 kr. Du sålde bostadsrätten till din son för 700 000 kr, det vill säga till en närstående för ett pris som understeg marknadsvärdet. Bostadsrättens inköpspris var 600 000 kr (du har inga förbättringsutgifter). När du redovisar försäljningen får du bara dra av så stor del av inköpspriset som försäljningspriset utgör i förhållande till marknadsvärdet, det vill säga:
600 000 kr (inköpspris) x 700 000 kr (försäljningspris) : 1 000 000 kr (marknadsvärde) = 420 000 kr

Din vinst, som du ska redovisa i deklarationen, blir då 280 000 kr (700 000 kr - 420 000 kr). Återstående del av inköpspriset 180 000 kr, (600 000 kr - 420 000 kr) som hör till gåvan, övergår till din son.
"

källa:
http://www.skatteverket.se/privat/sk...800041811.html

Off topic (eller varjefall beside): Folk vill ta tillbaka med vägrar att ge - Timbuktu
Citera
2011-12-18, 09:44
Medlem
trottwells avatar
Citat från skatteverkets hemsida: "Uppskovet ska återföras om ersättningsbostaden övergår till ny ägare genom arv, testamente, gåva eller bodelning , så kallade benefika förvärv. Sådan återföring gör du på blankett K2."

Tänk på att det kan vara en bra affär att betala in skatten, du betalar ett högt pris för uppskovet, 0.5
procent av uppskovsbeloppet i skatt varje år, om din realisationsvinstskatt är ca 200 000:- då är ditt uppskovsbelopp ca 1 000 000:- du betalar 5 000:- i icke avdragsgill årlig skatt för att få uppskov med 200 000:-, räkna på vad det kostar dig att låna 200 000:- på banken, med avdragsgill ränta, eller sälja något du äger och betala in realisationsvinstskatten, det kan löna sig i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in