2011-12-15, 21:51
Medlem
Jag har en son som är 15 år och ska välja gymnasium om cirka en månad. Antingen så väljer han Bromma ekonomi/fotbollsutbildning. Då tränar grabben fotboll på skoltid och fortsätter helt som vanligt i brommapojkarnas elitverksamhet, samtidigt som han får en okej utbildning. Haken där är att min son har extremt mycket högre betyg än samtliga som kommer gå där och kommer således vara "smartare" än alla. Inte bra. Man vill gå i skolan med dom man är ungefär lika bra som.

Eller, så väljer han Östra Real ekonomi. Då kommer han förmodligen få en klart bättre utbildning (?) men kanske inte hinna med lika mycket fotboll. Där kommer han, troligtvis, ligga på ungefär samma ambitionsnivå med skolan som samtliga andra elever.

Så vad säger ni? Östra Real eller Bromma? Någon som har några erfarenheter eller hört något från/om någon av dessa skolor? Tacksam för all info!
Senast redigerad av wilmerinho 2011-12-15 kl. 22:12.
Citera
2011-12-15, 21:55
Medlem
frågan är om majs är gult eller orange
Citera
2011-12-15, 21:58
Medlem
C20ruless avatar
18-års gräns på Flashback.

Bromma Gymnasium, lätt. Bra skola, schysst personal.
Citera
2011-12-15, 22:04
Medlem
tack för svar! fortsätt gott folk!
Senast redigerad av wilmerinho 2011-12-15 kl. 22:09.
Citera
2011-12-15, 22:42
Medlem
Venditas avatar
Utbildningen skiljer sig faktiskt otroligt lite ifrån gymnasieskola till gymnasieskola, Östra real är dessutom inget att hänga i granen.
Citera
2011-12-15, 22:56
Medlem
Släpp fotbollen om den inkräktar på studierna. Har själv en son som valde gymnasieutbildning före hockeygymnasium och det är förmodligen hans bästa beslut hittills i livet. Fotbollsgymnasium eller hockeygymnasium är endå bara en lek upp till 19 års ålder. Att sabba framtiden / resten av livet för tre års lek är oerhört korkat. Självklart kommer gymnasiet i första hand. Glöm drömmarna om proffs.
Citera
2011-12-15, 23:43
Medlem
Jthunderas avatar
Det enda som spelar någon roll är betygen inte vad skolan heter. Datorn på VHS skiter i det. Är de andra eleverna sämre tenderar det att bli lättare för en ambitiös elev att få bra betyg. Lärare fattar många gånger inte att alla kan ha MVG.
Citera
2011-12-16, 20:19
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Ge fan i att lägga dig i hans gymnasieval, låt grabben själv få välja
Citera
2011-12-16, 20:25
Medlem
Hakapelitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20rules
18-års gräns på Flashback.

Bromma Gymnasium, lätt. Bra skola, schysst personal.

Tur att killens mor/far startade tråden.
Mitt enda tips för sonen är att gå över till Djurgården sen, samt gå på magkänsla.
Senast redigerad av Hakapelita 2011-12-16 kl. 20:27.
Citera
2011-12-17, 11:53
Medlem
Ett förtydligande: Jag lägger mig inte i valet överhuvudtaget. Det var grabben som sa till mig att lägga upp den här tråden då han egentligen enbart vill ha reflektioner från dessa båda skolor.
Citera
2011-12-17, 18:31
Medlem
Förstår inte alls poängen med att läsa en "ekonomiutbildning" på gymnasiet. Att gymnasieskolorna försöker profilera sin utbildning är ju bara löjligt då gymnasiet i princip har två syften: 1) Förbereda för ett specifikt yrke, t.ex. bygg. 2) Förbereda för högskola.

Om din son vill läsa vidare är han bättre förberedd om han läser natur då samhällskurser på gymnasiet är så pass ytliga och då har han större nytta av att läsa matte E.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in