• 1
  • 2
2011-12-15, 14:44
Medlem
Jag tycker att synen på homosexualitet har förbättrats från att vara mer hatisk för typ 3-4 år sedan till att få ett mycket mer accepterad och avslappnad ställning. Jag minns vi lyssnade på Electric Six - "Gay Bar" och jag kollade på den här om dagen och såg att nästan alla kommentarer i högst rankade har homoerotiska tendenser, och väldigt få homofobiska kommentarer. Vad jag minns så var det betydligt fler förut.

Om jag inte mins fel blev Samwell - "What What (In the Butt)" ordentligt bashad när den kom, nu såg jag att den har övervägande like och visst finns det fortfarande homofobiska kommentarer det är betydligt bättre än jag minns.

Så vad har ni för bild har attityden förbättrats? Har jag bara växt upp och tittar på andra delar av internet, har internets medelålder växt upp? Eller har jag bara blivit så van att jag inte längre berörs?

Skulle vara intressant att höra någon som varit "öppet" homosexuell på internet under en längre tid nu om ni känner er mer accepterade/mer sällan kränkta på internet.
Citera
2011-12-15, 14:49
Medlem
Torgers avatar
Homosexualitet är en sjukdom. Tyvärr blir det mer accepterat, speciellt av den yngre generationen som är uppväxta med sådana.
Citera
2011-12-15, 15:12
Medlem
DoktorAnnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuller
Jag tycker att synen på homosexualitet har förbättrats från att vara mer hatisk för typ 3-4 år sedan till att få ett mycket mer accepterad och avslappnad ställning. Jag minns vi lyssnade på Electric Six - "Gay Bar" och jag kollade på den här om dagen och såg att nästan alla kommentarer i högst rankade har homoerotiska tendenser, och väldigt få homofobiska kommentarer. Vad jag minns så var det betydligt fler förut.

Om jag inte mins fel blev Samwell - "What What (In the Butt)" ordentligt bashad när den kom, nu såg jag att den har övervägande like och visst finns det fortfarande homofobiska kommentarer det är betydligt bättre än jag minns.

Så vad har ni för bild har attityden förbättrats? Har jag bara växt upp och tittar på andra delar av internet, har internets medelålder växt upp? Eller har jag bara blivit så van att jag inte längre berörs?

Skulle vara intressant att höra någon som varit "öppet" homosexuell på internet under en längre tid nu om ni känner er mer accepterade/mer sällan kränkta på internet.

Skulle inte påstå att det blivit en överdrivet större acceptans de fyra senaste åren, jag tror snarare att din omgivning förändrats. Gå in på ställen där folk är i den åldern som du var när du upplevde detta som vanligt och se hur de fjantar runt.

Men samtidigt, vi går ju givetvis lite frammåt hela tiden så på inget vis har du FEL i det du säger. Men ingen jättestor förändring skulle jag nog säga, som jobbar med ungdomar. Rätt likt. Men resten av samhället däremot har ju helt klart öppnat upp mer.
Citera
2011-12-15, 15:46
Medlem
Tycker allmänt inställningen till homosexualitet blir bättre och bättre, inte bara på internet.
Citera
2011-12-15, 15:55
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torger
Homosexualitet är en sjukdom. Tyvärr blir det mer accepterat, speciellt av den yngre generationen som är uppväxta med sådana.
Troll eller idiot?

Vi får hoppas det fortsätter, för jag vill inte leva i ett samhälle med hatiska homofober.
Citera
2011-12-15, 15:59
Medlem
DoktorAnnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipharen
Troll eller idiot?

Vi får hoppas det fortsätter, för jag vill inte leva i ett samhälle med hatiska homofober.

Att överhuvudtaget ha valt namnet Torger vilket måste vara det gubbigaste namn jag någonsin hört vittnar ju om att man velat skapa en konservativ trollanvändare, ja.

Lite som att kalla sig Göran och skriva om unga lolitors fittor. Är lite väl genomskinligt.
Citera
2011-12-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorAnna
Skulle inte påstå att det blivit en överdrivet större acceptans de fyra senaste åren, jag tror snarare att din omgivning förändrats. Gå in på ställen där folk är i den åldern som du var när du upplevde detta som vanligt och se hur de fjantar runt.

Men samtidigt, vi går ju givetvis lite frammåt hela tiden så på inget vis har du FEL i det du säger. Men ingen jättestor förändring skulle jag nog säga, som jobbar med ungdomar. Rätt likt. Men resten av samhället däremot har ju helt klart öppnat upp mer.

Får jag fråga vilka åldrar vi pratar om? och har du jobbat med ungdomar under en längre period? Jag har tyvärr få kontakter med personer under 20 så det mycket väl stämma och det var nog därför jag tog attityden över internet vilken jag kan relatera till.

Sen det jag fundera på är "fjantar runt." jag upplevde att det fanns en del ganska starka homofobiska åsikter. Jag själv tycker att "gay jokes" ofta är ruskigt roliga med det beror hur de framförs och jag kan erkänna att jag nog kan använda ordet gay lite för ofta. Vår bekantskapskrets på gymnasiet var väldigt öppensinnade och vi "fjanta runt" en hel del men jag skulle vilja påstå att många av de homoerotiska skämt vi håll på med snarare skapar mer öppenhet och avdramatiserar homosexualitet. Lite på samma sätt som pedobear ofta har kritiserats för att avdramatisera pedofili. (kanske dåligt exempel men vi diskuterar ju ändå på internet )
Citera
2011-12-15, 17:06
Medlem
yesyesfreddes avatar
Att attityden till homosexualitet blir bättre och bättre på nätet är knappast en tillfällighet. Jag och många med mig har jobbat målmedvetet för att synliggöra det som förut betraktades som "sjukligt", "avskyvärt" och "udda". Vi har genom riktade kampanjer lyckats att nå ut till folk och fått till stånd en attitydförändring. Jag tycker mig även se att andra, till homosexualiteten närstående läggningar, också vinner en ökad acceptans hos befolkningen. Jag tänker framförallt på zoofili och nekrofili. Vi har i västvärlden nu uppnått en så pass hög grad av sunda och friska ideal att ingenting längre är att betrakta som udda. Jag vill tacka bla rfsu, SR och UR för ett förtjänstfullt jobb och slit, utan er hade vi inte lyckats. Jag såg för två dagar sedan ett kurdiskt par på stan, de var väldigt nära släkt, men de var samtidigt väldigt kära. Vad vackert, tänkte jag. Fullt naturligt.
Citera
2011-12-15, 17:31
Medlem
DoktorAnnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuller
Får jag fråga vilka åldrar vi pratar om? och har du jobbat med ungdomar under en längre period? Jag har tyvärr få kontakter med personer under 20 så det mycket väl stämma och det var nog därför jag tog attityden över internet vilken jag kan relatera till.

Sen det jag fundera på är "fjantar runt." jag upplevde att det fanns en del ganska starka homofobiska åsikter. Jag själv tycker att "gay jokes" ofta är ruskigt roliga med det beror hur de framförs och jag kan erkänna att jag nog kan använda ordet gay lite för ofta. Vår bekantskapskrets på gymnasiet var väldigt öppensinnade och vi "fjanta runt" en hel del men jag skulle vilja påstå att många av de homoerotiska skämt vi håll på med snarare skapar mer öppenhet och avdramatiserar homosexualitet. Lite på samma sätt som pedobear ofta har kritiserats för att avdramatisera pedofili. (kanske dåligt exempel men vi diskuterar ju ändå på internet )

Jag kallade mig för pedobear en gång i ett MMORPG när man kunde spela en stor fet björn och så spelade en kompis en lolitakaraktär och vi rann runt. Jag slängdes ut och mitt IP blockades för evigt från spelet. Kompisen blev inte utslängd trots att vi ju rollspelade tillsammans, vilken jävla straffrabatt asså! JÄVLA SKITSPEL!

Men till sak!

Ptja, få se nu, hur länge har jag arbetat med ungdomar? Det var en väldigt bra fråga. Alltså, jag är ju inte en lastgammal kärring direkt. Under 30. Man kan absolut räkna med 5 år (längre om man sträcker på definitionen) med det inkluderat praktik och vid sidan av studier då såklart.

Vad jag tänker på mycket är attityden som finns ute på skolorna och på många ungdomsforum. Här på Flashback exempelvis så är ju de trådar som relaterar till sex och samlevnad väldigt mogna och öppensinnade i stort, men kila in i feminismtråden, integrationstråden osv. så ser man folk som är jävligt hatiska gentemot homosexuella, kvinnor och invandrare (det känns som att det inte sällan hänger ihop) och dessa grupper känner inte jag har minskat, även om samhället i stort de senaste åren garanterat blivit mer kunniga inom HBTQ-frågor.

Men i unga grupper, och då framförallt i områden där folk är, ptja, lite mer obildade, lite lägre på samhällsskalan så ser det i stort likadant ut fortfarande och detta beteende manifisterar sig fortfarande på internet. Samtidigt, i och med bloggarnas utveckling och att man lyfter homosexuella mer i medierna så syns ju de positiva saker mer också. Så jag skulle vilja säga att även om de hatiska grupperna fortfarande finns, och i samma usträckning som förut, så har de positiva grupperna växt.
Citera
2011-12-15, 18:42
Medlem
yesyesfreddes avatar
Citat:
Vad jag tänker på mycket är attityden som finns ute på skolorna och på många ungdomsforum. Här på Flashback exempelvis så är ju de trådar som relaterar till sex och samlevnad väldigt mogna och öppensinnade i stort, men kila in i feminismtråden, integrationstråden osv. så ser man folk som är jävligt hatiska gentemot homosexuella, kvinnor och invandrare (det känns som att det inte sällan hänger ihop)
Det är en massa lågpannade blockmongon inne på I&I och på feministforumet. Det är inget att bry sig om. De drivs av hat och okunskap. De har ännu inte förstått värdet av tolerans, feminism och mångfald. Feminismen och mångfalden är, som både du och jag vet, orubbliga grundbultar, och en del av vår gemensamma svenska värdegrund. De har förmodligen inte träffat på en enda invandrare eller feminist i hela sitt liv, trots det sitter de där med sina förvridna fördomar. De griper argument ur luften. De räds en öppen debatt. Det bästa vi kan göra är att aldrig sjunka till deras sandlådenivå.

Citat:
och dessa grupper känner inte jag har minskat, även om samhället i stort de senaste åren garanterat blivit mer kunniga inom HBTQ-frågor.
Nja, jag skulle inte välja att tolka det så. Enligt mina erfarenheter så har inte samhället blivit mer kunniga inom hbtq-frågor, däremot har samhället visat upp en ökad acceptans för hbtq-rörelsen. Visst, de flesta vet vad h,b,t respektive q betyder i samlingsnamnet hbtq, men så mycket mer vet de inte. Jag är politiskt aktiv (LUF) och kommer naturligtvis ofta i kontakt med ungdomar i mitt politiska arbete. Jag håller ibland föredrag på skolor. Mina två områden är antirasism och hbtq. Det är främst inom antirasism jag gjort mina avtryck, men den senaste tiden har jag alltmer kommit att intressera mig även för hbtq-frågor.

Jag har även snuddat vid tanken på att utvidga hbtq-begreppet så att även andra sexuella läggningar kan inkluderas inom den regnbågsfärgade hbtq-rörelsen. Det projektet är bara i sin linda, och jag har stött på hårt motstånd, även internt inom ungdomsförbundet. Det är naturligtvis tråkigt, men jag jobbar som bäst och mest engagerat när jag befinner mig i motvind! Mina kamrater säger till mig ibland, att mina politiska åsikter ligger 5 eller 10 år framåt i tiden. Jag är helt enkelt en pionjär som är före min tid! Du verkar kunnig inom hbtq-frågor, och det gläder mig. Otaliga är de gånger då jag suckat för mig själv när jag sett den bedrövliga bildningsnivån hos övriga skribenter när det kommer bla till hbtq-frågor.

Citat:
Men i unga grupper, och då framförallt i områden där folk är, ptja, lite mer obildade, lite lägre på samhällsskalan så ser det i stort likadant ut fortfarande och detta beteende manifisterar sig fortfarande på internet. Samtidigt, i och med bloggarnas utveckling och att man lyfter homosexuella mer i medierna så syns ju de positiva saker mer också. Så jag skulle vilja säga att även om de hatiska grupperna fortfarande finns, och i samma usträckning som förut, så har de positiva grupperna växt.
Man borde förbjuda dessa hatiska grupper, helt enkelt eftersom de hindrar en naturlig och konstruktiv samhällsutveckling. Jag gillar yttrandefrihet, men den bör vara hårt reglerad. Och då kanske man ibland måste inskränka vissa individers åsikter, för att på så sätt värna om den typ av yttrandefrihet som det stora flertalet av oss omhuldar.
Citera
2011-12-15, 19:24
Medlem
eXtremos avatar
Topic är huruvida synen på bögar förbättrats, inte yttrandefrihetens fortlevnad.

/mod
Citera
2011-12-15, 19:26
Medlem
Varför bry sig om bögar? visst det är lite nasty men seriöst så länge dom inte ger sig på en hetero så är det väll fan skitsamma?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in