Citat:
Ursprungligen postat av DoktorAnna
Vad jag tänker på mycket är attityden som finns ute på skolorna och på många ungdomsforum. Här på Flashback exempelvis så är ju de trådar som relaterar till sex och samlevnad väldigt mogna och öppensinnade i stort, men kila in i feminismtråden, integrationstråden osv. så ser man folk som är jävligt hatiska gentemot homosexuella, kvinnor och invandrare (det känns som att det inte sällan hänger ihop)
Det är en massa lågpannade blockmongon inne på I&I och på feministforumet. Det är inget att bry sig om. De drivs av hat och okunskap. De har ännu inte förstått värdet av tolerans, feminism och mångfald. Feminismen och mångfalden är, som både du och jag vet, orubbliga grundbultar, och en del av vår gemensamma svenska värdegrund. De har förmodligen inte träffat på en enda invandrare eller feminist i hela sitt liv, trots det sitter de där med sina förvridna fördomar. De griper argument ur luften. De räds en öppen debatt. Det bästa vi kan göra är att aldrig sjunka till deras sandlådenivå.
Citat:
och dessa grupper känner inte jag har minskat, även om samhället i stort de senaste åren garanterat blivit mer kunniga inom HBTQ-frågor.
Nja, jag skulle inte välja att tolka det så. Enligt mina erfarenheter så har inte samhället blivit mer kunniga inom hbtq-frågor, däremot har samhället visat upp en ökad acceptans för hbtq-rörelsen. Visst, de flesta vet vad h,b,t respektive q betyder i samlingsnamnet hbtq, men så mycket mer vet de inte. Jag är politiskt aktiv (LUF) och kommer naturligtvis ofta i kontakt med ungdomar i mitt politiska arbete. Jag håller ibland föredrag på skolor. Mina två områden är antirasism och hbtq. Det är främst inom antirasism jag gjort mina avtryck, men den senaste tiden har jag alltmer kommit att intressera mig även för hbtq-frågor.
Jag har även snuddat vid tanken på att utvidga hbtq-begreppet så att även andra sexuella läggningar kan inkluderas inom den regnbågsfärgade hbtq-rörelsen. Det projektet är bara i sin linda, och jag har stött på hårt motstånd, även internt inom ungdomsförbundet. Det är naturligtvis tråkigt, men jag jobbar som bäst och mest engagerat när jag befinner mig i motvind! Mina kamrater säger till mig ibland, att mina politiska åsikter ligger 5 eller 10 år framåt i tiden. Jag är helt enkelt en pionjär som är före min tid! Du verkar kunnig inom hbtq-frågor, och det gläder mig. Otaliga är de gånger då jag suckat för mig själv när jag sett den bedrövliga bildningsnivån hos övriga skribenter när det kommer bla till hbtq-frågor.
Citat:
Men i unga grupper, och då framförallt i områden där folk är, ptja, lite mer obildade, lite lägre på samhällsskalan så ser det i stort likadant ut fortfarande och detta beteende manifisterar sig fortfarande på internet. Samtidigt, i och med bloggarnas utveckling och att man lyfter homosexuella mer i medierna så syns ju de positiva saker mer också. Så jag skulle vilja säga att även om de hatiska grupperna fortfarande finns, och i samma usträckning som förut, så har de positiva grupperna växt.
Man borde förbjuda dessa hatiska grupper, helt enkelt eftersom de hindrar en naturlig och konstruktiv samhällsutveckling. Jag gillar yttrandefrihet, men den bör vara hårt reglerad. Och då kanske man ibland måste inskränka vissa individers åsikter, för att på så sätt värna om den typ av yttrandefrihet som det stora flertalet av oss omhuldar.