• 1
  • 2
2011-12-15, 09:53
Medlem
Som rubriken lyder undrar jag om banken får kolla på mina konton? Har tagit ett lån för att föra över till avanza, jag sa att det ska gå till rust av huset, kan dom lägga en bevakning på mitt konto och se vad jag gör av pengarna? Ska använda det mesta av pengarna till våren (för att bygga altan sa jag till banken) kan dom då om dom är misstänksamma gå in och kolla så jag inte bränner pengarna på annat?
Citera
2011-12-15, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bearded
Som rubriken lyder undrar jag om banken får kolla på mina konton? Har tagit ett lån för att föra över till avanza, jag sa att det ska gå till rust av huset, kan dom lägga en bevakning på mitt konto och se vad jag gör av pengarna? Ska använda det mesta av pengarna till våren (för att bygga altan sa jag till banken) kan dom då om dom är misstänksamma gå in och kolla så jag inte bränner pengarna på annat?

Du kan göra vad du vill för pengarna när du väl fått dom. En kompis fick ett lån på 50,000kr som han skulle ha till en bil, han festade bort dom och köpte "leksaker".
Citera
2011-12-15, 10:14
Medlem
SemperTergos avatar
Citat:
Banken har defintivt rätt att gå in och kolla på ditt konto om de anser att de har behov av det. Sen får en banktjänsteman bara titta på de konton för personer som han är kundansvarig för eller om det behövs för att utföra sitt arbete. Med risk för avsked får en banktjänsteman inte gå in och titta på konton av nyfikenhet eller allmänt intresse.
Det verkar inte som du tagit ett s k byggnadskreditiv eftersom du kan disponera pengarna fritt.
Sen tycker jag det är onödigt att du kände att du behövde ljuga om syftet! Det är inte ok att ljuga om syftet men å andra sidan lär ingen kolla vad du använt pengarna till heller.
Kan dock bli svårt att komma tillbaka och låna till en altan om du senare verkligen vill bygga en
Citera
2011-12-15, 10:31
Medlem
Bygga altan ska vi göra ändå

Lär banken godkänna eller får dom någon signal eller liknande när man för över lite större summor (ca 100000) till en annan bank? Kan tillägga att det handlar om ett litet bankkontor, så vi känner vår banksnubbe rätt bra.
Citera
2011-12-15, 10:57
Medlem
Conceptions avatar
Jag anar du lånar pengar av banken till en aktieaffär.

Var jävligt försiktig bara. Tumregel är att aldrig köpa aktier för lånade pengar och det finns en hemskt massa personer som bränt sig på detta och aldrig återkommit ekonomiskt.

Annars beror det väl på vilken typ av lån det är du gjort? Är det upplåning på ditt bostadslån så antar jag att banken är intresserad över vart pengarna går. Annars inte.
Citera
2011-12-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag anar du lånar pengar av banken till en aktieaffär.

Var jävligt försiktig bara. Tumregel är att aldrig köpa aktier för lånade pengar och det finns en hemskt massa personer som bränt sig på detta och aldrig återkommit ekonomiskt.

Annars beror det väl på vilken typ av lån det är du gjort? Är det upplåning på ditt bostadslån så antar jag att banken är intresserad över vart pengarna går. Annars inte.

Vi har bra och ordnad ekonomi så inga problem med att vi kommer bli brända, kommer även få en aktieutdelning från mitt företag på vårsidan så ska amortera bort det mesta då. Vi har lagt bakat ihop topplånet vi har med det här lånet men det är ju igentligen ett vanligt blankolån
Citera
2011-12-15, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBanger
Du kan göra vad du vill för pengarna när du väl fått dom. En kompis fick ett lån på 50,000kr som han skulle ha till en bil, han festade bort dom och köpte "leksaker".

Helt rätt ! Gärna större lån också typ 500 000. Gör gärna av med pengarna på en helg.
Citera
2011-12-15, 12:48
Medlem
Jaja.... Vad jag undrar är alltså om banken får någon slags signal eller om dom lär godkänna en överföring till annan bank, när det är runt 100000:- som ska föras över
Citera
2011-12-15, 20:07
Medlem
Kostymnissens avatar
De godkännner överföringen. Det du gör med dina pengar är din ensak. Inga problem med nämnt belopp.
Citera
2011-12-17, 02:38
Medlem
Citat:

Min grundinställning till bankerna är att de inte är att lita på.
Tjänstemän kan begå fel, nya beslut från Riksdagen kan påverka osv.

Har själv blivit uppringd av banker vid flertalet tillfällen då de vill boka tid
för ett "möte"...
Det går ut på att banken vill "låna" mitt kapital till förvaltning eller som de kaller det, placering.

Uppenbart är att bankerna snokar reda på saldo och därefter ringer upp bemedlade kunder.
Att dom inte skulle snoka av annan anledning ser jag som fullt möjligt.

Bankerna har genom åren förverkat mitt förtroende som tur är behöver jag dom inte längre...
Citera
2011-12-19, 15:43
Medlem
Pengarna du sätter in på ditt konto blir mer eller mindre bankens då dom har rätt att använda dom lite som dom vill. Däremot så har du rätten och tillgång till hela beloppet hela tiden medan banken gör diverse placeringar på dina pengar för att göra avkastning!
Citera
2011-12-19, 22:39
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kostymnissen
De godkännner överföringen. Det du gör med dina pengar är din ensak. Inga problem med nämnt belopp.

Banken har ingen rätt att stoppa överföringen, så länge det inte är något suspekt. Däremot är det inte okej att ta ett billån och sedan supa bort pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in